SuperPark innostaa lapset ja aikuiset liikkumaan yhdessä

Sisäaktiviteettipuisto tunnisti liikkumattomuuden globaaliksi megatrendiksi. Lasten ja aikuisten yhteinen viihtyminen herättää kiinnostusta Kiinassa asti.

Kainuulaista Taneli Sutista harmitti. Hänen tyttärensä temmelsi riemukkaasti lasten sisäleikkipuistossa, mutta isälle ei ollut tarjolla muuta tekemistä kuin munkkipossun mutustamista kahvion pöydässä.

"Tästä ristiriidasta Tanelille syntyi idea sisäaktiviteettipuistosta, jossa lapset ja heidän vanhempansa pääsisivät yhdessä nauttimaan liikkumisen ilosta", SuperParkin puistojohtaja Johanna Heffernan kertaa yrityksen alkukipinää.

Yhdessä kumppaniensa Juha Tanskasen ja Jarmo Heikkisen kanssa Sutinen lähti kehittelemään hybridipuistoa, joka tarjoaisi viihteellistä liikkumista eri lajien parissa ja eri ikäisille käyttäjille. Ensimmäinen SuperPark avattiin loppuvuodesta 2012 ja nyt puistoja on Suomessa jo kahdeksan.

"Tällaista hybridimallin puistokonseptia ei ole muilla. Yleensä puistot keskittyvät vain yhteen lajiin, mutta meillä pääsee tekemään kaikkea seinäkiipeilystä skeittaamiseen ja pesäpallosta frisbeegolfiin. Meiltä löytyy aktiviteetteja koululaisille, työpaikkaryhmille tai jopa ammattiurheilijoille", Heffernan tiivistää.

"Liilalla sydämellä" kohti globaaleja markkinoita

SuperPark on tunnistanut ihmisten liikkumattomuuden globaaliksi megatrendiksi.

"Liikkumattomuus on maailmanlaajuinen ongelma digitalisoituvissa yhteiskunnissa", tiivistää Heffernan. "Esimerkiksi Kiinan urbaaneissa keskuksissa mahdollisuudet ulkoliikuntaan ovat vähäisiä, joten siellä on tilausta siistille ja turvalliselle sisäaktiviteettitilalle."

Suomen hyvä maine maailmalla on auttanut myös SuperParkia. Yhtiö on juuri avaamassa aktiviteettipuistoa Hong Kongiin, ja tavoitteena on 100 puiston maailmanlaajuinen verkosto vuoteen 2020 mennessä.

"Meillä on jotain sellaista, jota kilpailijoiden ei ole mahdollista kopioida. Koko henkilökunta perustajatasolta puisto-ohjaajiin asti on tekemisessä mukana aidolla intohimolla, 'liilalla sydämellä'. Kaikkien yhteinen tavoite on tarjota paras mahdollinen elämys maailman mukavimmassa sisäaktiviteettipuistossa", Heffernan linjaa.

Tuotekehitystä yhdessä "sparkkaajien" kanssa

Suomessa SuperParkista on tullut etenkin nuorison keskuudessa jo todellinen ilmiö ja elämäntapa. Tätä vahvaa sitoutumista yritys pyrkii hyödyntämään palvelunsa kehitystyössä.

"Nuoret ovat keksineet oman verbin SuperParkissa käymiselle: he puhuvat 'sparkkaamisesta'. Järjestämme vakiokäyttäjille paneelikeskusteluja, joissa kuuntelemme heidän ideoitaan esimerkiksi uusiksi lajeiksi", kertoo Heffernan.

Lähitulevaisuudessa sparkkaajat pääsevät kokeilemaan digitaalisilla elementeillä laajennettua liikuntaelämystä.

"Kehitämme omaa sovellusta, jolla voi esimerkiksi kuvata omia trampoliinivolttejaan ja verrata suorituksiaan edelliskertaan. Digitaalisen ja fyysisen tekemisen yhdistäminen on nyt trendikästä", Heffernan tietää.

SUPERPARK

Perustettu: 2012
Kotipaikka: Sotkamo
Henkilöstö: 50 omaa ja n. 200 vuokratyöntekijää
Liikevaihto: 14 milj. e (2017 ennuste)
Tekes on rahoittanut Superparkin tuotekehitystä. Yritys on ollut mukana Tekesin Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelmassa.


Kuva: Lotta Salonen

Eeva Landowski