Framery: Suomalaiset äänieristetyt toimistotilaratkaisut nostavat työtehoa ympäri maailmaa

Suomalaisesta puusta Suomessa valmistetut toimistopuhelinkopit viedään käsistä. Frameryn kasvuluvut ovat omaa luokkaansa ja design sekä digitalisaatio kilpailukyvyn kulmakivinä.
Tamperelaisen kasvuyritys Frameryn äänieristetyt toimitilaratkaisut auttavat työntekijöitä keskittymään ja rauhoittumaan.

”Liian kova meteli!”

Näin tuumivat Samu Hällfors ja Vesa Matti-Marjamäki vuonna 2010 työskennellessään IT-alan yrityksessä kovaäänisen pomon alaisuudessa. Kaksikko pyysi esimiestään siirtymään muualle puhumaan puhelimeen. Pomo totesi tähän tarvitsevansa puhelinkopin, ja niin syntyi ajatus yrityksestä, josta vuosien varrella kehittyisi todellinen kasvuraketti.

Samana vuonna perustetun tamperelaisen Frameryn liikeideana on ratkaista jatkuvat meluongelmat avo- ja monitilatoimistoissa. Samalla edesautetaan työntekijöitä nauttimaan ja olemaan onnellisia työssään. Tähän päästään äänieristettyjen työtilaratkaisujen, tutummin toimistopuhelinkoppien, avulla.

”Framery auttaa avo- ja monitilatoimistoissa työskenteleviä keskittymään työhönsä joko häiritsemättä muita, tai poistumalla tilaan, jossa muut eivät pääse häiritsemään heitä. Tämä lisää työntekijöiden viihtyvyyttä ja tuottavuutta työpaikoilla”, sanoo toimitusjohtaja Samu Hällfors.

”Tutkimukset osoittavat, että melu työtilassa voi alentaa työntekijöiden tuottavuutta huomattavasti, keskimäärin noin 10 prosenttia, ja satunnaisissa tapauksissa jopa 35–50 prosenttia. Työntekijän keskittyminen häiriintyy arviolta 11 minuutin välein, ja voi kestää jopa 25 minuuttia ennen kuin ihminen pystyy keskittymään jälleen edessä olevaan tehtävään.”

Maailman suurimpia asiakkaita

Frameryn asiakkaita ovat maailman suurimmat ja menestyneimmät yritykset, kuten Microsoft, SAP, Deloitte ja PWC. Ne ovat oppineet luottamaan Frameryn korkealuokkaisista raaka-aineista valmistettuihin tuotteisiin sekä alansa johtavaan äänieristykseen. Innovaatio- ja muotoilupalkitut tuotteet sopivat myös esteettisesti vaativien silmille.

Pääraaka-aineina kopeissa toimii suomalainen koivuvaneri. Osat tulevat Tampereen tehtaalle suurimmaksi osaksi Suomesta ja Pohjois-Euroopasta. Suomessa eri komponentit kootaan valmiiksi, pakataan ja lähetetään loppuasiakkaille joka puolelle maailmaa.

Kaikkien uusien yritysten tapaan Frameryn tarina alkoi pienestä. Markkinakenttää ei käytännössä vielä ollut lainkaan.

”Kaikki on opittu tekemällä. Ensimmäiset tuotteet myytiin Suomeen ja niitä kehitettiin jatkuvasti. Nopeasti oltiin tilanteessa, jossa jokaiselle asiakkaalle tehtiin kustomoitu ratkaisu. Tuotevalikoimassa olikin vuonna 2013 jo 14 erilaista tuotetta ja satoja eri variaatioita. Meidän oli pakko tehdä radikaali päätös ja tappaa kaikki muut paitsi paras tuotteemme. Tämä vaikutti positiivisesti kasvuun ja 2016 tehtaallamme Tampereella valmistettiin jo tuhatkunta koppia. Framery on jo alusta asti pyrkinyt kansainväliseksi. Tämä on saavutettu kovalla messutyöllä ja vierailemalla tapahtumissa ympäri maailman. Tänä vuonna olemmekin jo laajentaneet Yhdysvaltojen markkinoille uuden logistiikkakeskuksen merkeissä”, Hällfors sanoo.

Uskomaton kasvuvauhti

Frameryn liikevaihdon kasvu on hämmentävää luettavaa. Vuonna 2015 liikevaihto nousi 1,3 miljoonasta eurosta 5,1 miljoonaan. Vuonna 2016 liikevaihto nousi kohtisuoraan katon läpi 18 miljoonaan euroon, ja tämän vuoden liikevaihtotavoite on 40 miljoonaa euroa.

”Seuraavien kolmen vuoden aikana on tavoite saavuttaa 200 miljoonan euron liikevaihto. Henkilöstön määrä oli alkuvuonna 2017 hieman yli 70 ja määrä kasvaa 200 tienoille loppuvuotta kohti mentäessä.”

Tällaisia lukuja ei saavuteta ilman koko organisaation DNA:n läpi vietyä digitalisaatiota.

”Digitaalisten toimintatapojen soveltaminen on ollut välttämättömyys. Pystymme nykyään valvomaan Tampereen tehtaan tuotantoprosessia erittäin tarkasti. Näin voimme kehittää tehdasta jatkuvasti tehokkaammaksi. Logistiikassa olemme siirtyneet kaikkien työtilausten vastaanottoon mobiiliratkaisulla. Voimme olla saumattomasti yhteydessä ympäri maailmaa oleviin jälleenmyyjiin, mikä on meille kriittisen tärkeää. Tiedämme reaaliajassa, mitä missäkin tarvitaan, varaston tilanteen sekä myyntiennusteen. Sisäinen työnteko on tehostunut yhtä lailla sähköisten työkalujen, kuten tiedostonjaon ja tilausjärjestelmien avulla. Tuotekehityksemme on parantunut huomattavasti uusilla mittauslaitteilla ja -tavoilla. Digitalisaation ymmärtäminen on kilpailuedun kannalta elintärkeää”, Samu Hällfors kuvaa.

Tekesin rahoitus ja apu kansainvälistymiseen arvokasta

Toimitusjohtajalla on hyviä kokemuksia Tekesin tuesta kansainvälisen kilpailukyvyn rakentamiseen.

”Tekesin rahoitus on auttanut Framerya suuresti saamaan omat innovaatiomme ja tuotekehitysratkaisumme toimimaan. Myöhemmässä vaiheessa rahoituspalveluilla on ollut merkittävä vaikutus kansainväliseen kasvuumme, sillä olemme pystyneet kehittämään vahvaa globaalia myyntiorganisaatiota. Samalla olemme olleet erinomaisessa asemassa suunnittelemaan ja rakentamaan omaa skaalautuvuuttamme ja kansainvälisiä operaatioitamme. Tekesin ja UCLA-yliopiston Global Access -ohjelma on ollut USA:n markkinoille menon kannalta korvaamaton. Kaikki tämä on ollut todella tärkeä osa menestystämme.”

Ideaalisesta työympäristöstä Hällforsilla on selkeä visio.

”Tulevaisuuden työtilat ovat erilaisiin työskentelytapoihin ja työtehtäviin sopivia ja mukautuvia. Työympäristö toimii luovan työn innoittajana, keskittymisen vahvistajana tai yhteistyön mahdollistajana. Ei missään nimessä pelkkänä staattisena tilana, johon työntekijät vain tulevat suorittamaan työtehtäviä.”

Lisätietoja

Samu Hällfors
Framery
p. +358 50 517 5818
samu.hallfors (at) frameryacoustics.com

www.frameryacoustics.com/fi

Kuvat: Framery

Kaj Nordgren