Papu Design: ”Kasvutavoitteet lähtevät yrityksestä itsestään”

Suomalaisen lastenvaatemerkin Papu Designin paidan pesuetiketissä on tilaa kolmen lapsen nimelle.
Yrityksen perustaja ja pääsuunnittelija Anna Kurkela.
"Vaikka design onkin olennaisin ja näkyvin osa tuotteitamme, haluamme toimia vastuullisesti ja se lisää varmasti kilpailukykyämme."
Leggings-pakettiin on kirjoitettu "suunniteltu rakkaudella ja tehty huolella Suomessa".

”Suunnitteluprosessimme lähtökohtana on pitkäikäisyys. Vaatteet kierrätetään ja myydään eteenpäin. Monet asiakkaistamme ovat valmiita maksamaan enemmän, sillä tuotteidemme jälleenmyyntiarvo on hyvä verrattuna moniin muihin merkkeihin”, kertoo yrityksen pääsuunnittelija Anna Kurkela.

Papu Design sai alkunsa, kun Anna Kurkela tapasi kuvittaja Hanna-Riikka Heikkilän viisi vuotta sitten. Yrityksen mallistot pohjautuvat tarinoihin, joissa temmeltävät esimerkiksi nappeja rakastava lintu ja Papu metsähenkisessä aarrejahdissa. Vaatteet ovat lapsennäköisiä ja hauskoja graafisine printteineen. Värikkäät kankaat yhdistelevät erilaisia kuvioita palloista ja raidoista aina erikokoisiin puolikuihin.

”Vaikka design onkin olennaisin ja näkyvin osa tuotteitamme, haluamme toimia vastuullisesti ja se lisää varmasti kilpailukykyämme”, Kurkela kertoo.

”Pyrimme tekemään asiat paremmin ja vaikuttamaan alaan.”

Laadukkaille lastenvaatteille on kansainvälistä kysyntää

Alusta alkaen tavoitteena on ollut kasvaa isoksi, kansainväliseksi yritykseksi.
 
”Kymmenen viime vuotta on ollut käynnissä eräänlainen lastenvaatebuumi. Alan markkinakäyrä on ollut jatkuvasti positiivinen taantumasta huolimatta. Lapsiin panostetaan”, sanoo Jussi Kurkela, Annan aviomies ja Papun toimitusjohtaja.

Kotimaan liikevaihto on vielä yrityksen merkittävin tulonlähde, mutta jälleenmyyjiä on jo enemmän ulkomailla.

”Vuonna 2014 päätimme etsiä kahdeksan ulkomaista myyntiagenttia, mutta se osoittautuikin vaikeammaksi kuin kuvittelimme. Hyviä agentteja on harvassa, ja heillä on jo kädet täynnä töitä”, sanoo Jussi.

”Olemme aktiivisia ja käymme ahkerasti kansainvälisillä muotimessuilla. Kontaktit eivät synny itsestään vaan vaativat työtä. Nyt meillä on myyntiagentit Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Ruotsissa, Kiinassa, Japanissa, Uudessa-Seelannissa, Australiassa ja Ranskassa. Etenkin Japanin kontakti on ollut viime aikoina aktiivinen ja pystytämme syyskuussa pop up -liikkeen Tokion muotiviikoille, kaupungin suurimpaan Isetan-tavarataloon.”

Kansainvälistymisen nopeuttamiseksi Papu Design on hyödyntänyt julkista rahoitusta muun muassa työntekijöiden palkkaamiseen, messuavustuksiin, tuotemerkkisuojauksiin, markkinakartoituksiin ja kansainvälistymiseen liittyviin sparraussessioihin.

”Yrityksen kasvutavoitteiden edellytyksenä ovat työtä tekevät käsiparit. ELY-keskuksen ja Tekesin ohjelmat ovat auttaneet meitä kasvamaan, koska olemme voineet palkata työntekijöitä”, toimitusjohtaja toteaa.
 
”Vaikka Tekes on mahdollistanut kansainvälisen verkoston synnyn, yrityksen kasvutavoitteet ja kansainvälistymisen halu lähtevät yrityksestä itsestään. Olemme huolella rakentaneet yritystä siihen pisteeseen, että projekti tuottaa tulosta. Se on vaatinut muhittelua ja pallottelua Tekesin kanssa, mutta saamamme rahoitus on kasvun kannalta oleellisista”, Jussi toteaa.

Papu myy noin 70 – 80 prosenttia tuotteistaan verkkokaupan välityksellä.

”Lastenvaatteet sopivat verkkokauppaan, sillä ne kulkevat pienissä paketeissa ja lasten kohdalla vaatteen sopivuus on helpompi arvioida pelkkien kokotietojen perusteella. Tämä selittää ehkä osin lastenvaatemarkkinoiden nopeaa globaalia kasvua”, Jussi arvelee.

Nokialainen muotimekka

Papun kanssa samalla paikkakunnalla vaikuttavat myös Nokian Neulomo ja ekologisiin tuotteisiin erikoistunut Weecos-verkkokauppa. Kolmikon yhteistyö sai alkunsa, kun Anna, Jussi ja Weecosin toimitusjohtaja Hanna Lusila tutustuivat Vesa Moisioon, Nokian Neulomon toimitusjohtajaan. ”Vesalla oli kokemusta leipomoteollisuudesta ja saimme siten yhdistettyä osaamista. Hän tiesi, kuinka tehdasta pyöritetään.”

”Papun toimiston ja Neulomon tehtaan välissä on vain junarata, joten vierailumme ovat viikoittaisia”, kuvailee Anna. Papun tuotteita valmistetaan Neulomon lisäksi Portugalissa. Yritys pitää kiinni eurooppalaisesta tuotannosta, sillä se takaa tuotteiden alkuperän luotettavuuden ja vastuullisuuden, mikä Jussin mukaan on erityisen tärkeää Aasian markkinoilla. Se helpottaa myös yrityksen tuotantoketjun valvontaa, sillä Euroopassa säädöksiä noudatetaan alttiimmin kuin monissa muissa maanosissa.

”Myös Neulomolla on kasvu- ja kansainvälistymissuunnitelmia. Tällä hetkellä Neulomon ompelukapasiteetti on ahtaalla, sillä teollisia ompelijoita ei enää valmistu Suomesta lainkaan”, Jussi selittää. ”Vaateteollisuus on kuitenkin siirtymässä takaisin Eurooppaan ja Nokialla on paljon mahdollisuuksia kehittää liiketoimintaa ja vaatealan tulevaisuutta esimerkiksi ekologisten kuitumateriaalien ja muiden innovatiivisten ratkaisujen kautta.”

Jussin mukaan nyt on meneillään skandibuumi, josta suomalainenkin design hyötyy: ”Ikea toi maailmalla tunnetuksi selkeälinjaiset piirteet, joihin muotoilumme ydin perustuu.”

 

Papu Design Oy

Perustettu: 2012
Avainhenkilöt: Anna Kurkela, Jussi Kurkela ja Hanna-Riikka Heikkilä
Työntekijöitä: 14
Valittiin Tekesin Nuoret innovatiiviset yritykset -rahoituksen ensimmäiseen vaiheeseen keväällä 2017.
www.papustories.com

Teksti: Anna-Kaisa Haaranen
Kuvat: Emilia Anundi