Nikari: Skandinaavinen selkeys kiinnostaa asiakkaita ympäri maailmaa

50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Nikari Oy valmistaa kokopuisia designhuonekaluja pääasiassa julkisiin tiloihin. Nikarin asiakaskohteita ovat olleet muun muassa Lontoon Tate Modern -museon laajennus, Hampurin Elbphilharmonie -konserttitalo sekä useat suurlähetystöt. Yrityksen vienti on muutamassa vuodessa moninkertaistunut. Tekes on ollut apuna viennin kasvattamisessa.

Nikarin ensimmäisiä yhteistyökumppaneita 1960- ja 1970-luvuilla olivat arkkitehti Alvar Aalto sekä muotoilijaprofessori Kaj Franck. Alusta lähtien kantavana ajatuksena on ollut kotimaisen käsityön yhdistäminen uusimpaan muotoiluun.

Kansainväliset messut tuovat nostetta vientiin

Nikari oli näkyvästi mukana Milanon Salone del Mobile -messuilla huhtikuussa 2017.

"Saimme Milanosta satoja, ellei tuhansia kontakteja, uusia hyviä agentteja ja jälleenmyyjiä – sekä lukuisia kyselyjä potentiaalisilta asiakkailta ympäri maailman, jopa suoria tilauksia. Oli myös kovin imartelevaa, että koko satoja tuhansia vieraita houkuttelevan tapahtuman johto valitsi juuri meidät oman "GREEN"-teemaisen VIP-loungensa sisustajaksi: muut projektissa mukana olleet yritykset olivat kaikki italialaisia", kertoo Nikarin toimitusjohtaja Johanna Vuorio.

"Messuavustus on määrällisesti suhteellisen pieni tuki, mutta sen ansiosta olemme voineet ylipäänsä aloittaa tämän kansainvälistymistyön. Toivoisimme, että tukea voisi saada jatkossakin – se on yksi tehokkaimmista tukimuodoista alallamme."

Nikari aloitti kansainvälistymisen 2012 Ruotsin markkinoista.

"Olemme tehneet Tekesin tuella myös kansainvälistymisprojektin Ruotsin markkinoita koskien. Nyt Ruotsi on suurin vientimaamme, eli kyseisestä projektista oli hyötyä. Yrityksemme liikevaihto on tuplaantunut tämän kansainvälistymiskauden aikana, ja työntekijöitä on palkattu lisää", summaa Vuorio.

Ruotsissa muotoilu- ja vaatetusalat ovat suuria työllistäjiä ja vientiluvut vaikuttavia. Vuorion mukaan Suomi voi kasvaa samoilla alueilla.

"On tärkeää, että ammattitaitoisia, osaavia ihmisiä haluaa ja hakeutuu alalle ja että Suomi voi satsata alan kehitykseen ja kansainvälistymiseen samoin kuin Ruotsi viime vuosina. Suomi voi mainiosti kasvaa nykyistä vahvemmaksi, jos halua löytyy: tällä hetkellä skandinaavinen selkeys ja puhtaus tuntuvat kiinnostavan asiakkaita vahvasti ympäri maailmaa."

Lisätietoja

Toimitusjohtaja Johanna Vuorio
johanna.vuorio(at)nikari.fi
nikari.fi

Haastattelu: Eero Lukin
Kuva: Nikari/Studio Chikako Harada

Eero Lukin