Martela: Liiketoimintauudistus teki perinteisestä huonekaluvalmistajasta palveluyrityksen

Kun työnteko muuttuu, huonekaluja valmistava Martela Oyj muuttuu sen mukana. Suomen suurimmaksi toimistokalustevalmistajaksi kasvanut yritys tekee tällä hetkellä koppikonttorien sijaan monitilatoimistoja, jotka suunnitellaan tarkasti asiakkaan kanssa yhdessä.

Vuonna 1945 johtajat istuivat tiukasti omissa huoneissaan. Monen edessä oli suuri, leveä pöytä, jonka laatikostot koostuivat papereille sopivista lokerikoista. Kyseessä oli huonekaluvalmistaja Martelan ensimmäinen tuote, joka sai myöhemmin seurakseen kangaspäällysteisen ja käsinojallisen pyörivän tuolin.

”Yrityksen perustajan Matti S. Martelan päämäärä oli kestävien, käytännöllisten ja kauniiden toimistokalusteiden valmistaminen ja markkinointi”, Martelan liiketoimintajohtaja Ari-Matti Purhonen kuvailee.

Martelan ensimmäisen malliston jälkeen on tapahtunut paljon.

”Nykyään autamme asiakkaitamme tuottamaan työympäristöjä, joita voi muunnella tilanteen mukaan. Koppien ja avokonttorien sijaan nykyajan moderni toimisto on monitilatoimisto”, Purhonen sanoo.

Yrityksen liiketoiminnasta kehitettiin palvelu

Digitaalinen vallankumous toi toimistoihin tekniikkaa. Sisustusratkaisut keskittyivät tietokoneiden ympärille, mutta nykyään keskitytään koneiden sijaan ihmiseen.

”Nyt on meneillään hyvinvoinnin vallankumous. Ympäristö rakennetaan palvelemaan erilaisia työtapoja ja -vaiheita”, Purhonen sanoo.

Vaikka toimistotyö on muuttunut viimeisen sadan vuoden aikana valtavasti, toimistojen sisustusratkaisujen tehtävänä on aina ollut työnteon tukeminen ja tehostaminen. Tätä tavoitetta kohti Martela on lähtenyt yhä vahvemmin yhteistyössä Tekesin kanssa. Martela uudisti Tekesin avulla koko liiketoimintansa ja kehitti uusia palveluja.

”Nykyään toimistopisteen käyttöastetta voidaan mitata erittäin tarkasti, jotta saadaan selville, missä halutaan viettää aikaa ja mikä taas ei toimi. Pisteisiin voidaan asentaa sensorit, jotka laskevat käytön ja niistä nähdään reaaliajassa pisteiden tarve. Sensoreiden avulla saamme faktaa päätöksentekoon”, Purhonen kertoo.

Myös Martelan johtamista ja organisaatiota on kehitetty, ja yrityksen roolit ja toimintamallit on mietitty uudelleen. Nykyään suunnittelu tapahtuu asiakkaan kanssa yhdessä alusta lähtien: aluksi mietitään asiakkaan tarpeet, sen jälkeen profiloidaan työtiloissa työskentelevät ihmiset ja se, miten työtä tehdään. Lopputuloksena saadaan juuri asiakkaalle räätälöity työympäristö.

”Tekniikkaa ja dataa hyödyntämällä olemme tehneet liiketoiminnasta enemmän palvelua”, Purhonen tiivistää muutoksen.

Martela tähtää Pohjoismaiden ajatusjohtajuuteen

Martela haluaa olla toimistokalustemarkkinoilla Pohjoismaiden ajatusjohtaja. Purhonen kertoo, että Pohjoismaissa on samanlainen arvomaailma, organisaatioiden hierarkiat ja johtamismalli.

Sen vuoksi yrityksen vienti keskittyy yhdelle alueelle.

”Kun maiden työkulttuurit ovat lähellä toisiaan, kalustemallit toimivat jokaisessa maassa”, hän sanoo.

Martela työllistää tällä hetkellä yli 500 henkilöä, ja sen liikevaihto on lähes 130 miljoonaa euroa.

Liiketoimintamuutos oli yritykselle piristysruiske tulevaisuutta varten.

”Muutos toi lopullisen päätöksen siitä, että investoimme kehittämiseen. Kun saimme Tekesiltä tuen, asiat lähtivät vahvasti liikkeelle”, Purhonen kertoo.

 

Lisätietoja:

Matti Rantaniemi toimitusjohtaja 

matti.rantaniemi(a)martela.com 

 

Teksti: Kaiku

Kuvat: Martela

Miia Linnusmaa