Lähes 70-vuotias hitsauslaiteyritys Kemppi haluaa seuraavaksi valloittaa Aasian

Kemppi kansainvälistyi jo 1950-luvulla. Tahti ei ole hidastunut: nyt midcap-kokoluokan yritys pyrkii uuden akkutekniikan ja IoT-ratkaisujen siivittämänä hitsausmarkkinoiden kilpailluimmalle markkinalle Aasiaan.

Kemppi on tehnyt päätöksen: se haluaa olla kehityksen kärjessä ja pysyä siellä. Kemppi Oy:n hallituksen puheenjohtaja Teresa Kemppi-Vasama kertoo, että asiakkaiden toiminta uudistuu koko ajan, mikä vaatii yhteistyöyrityksiltä ennakkoluulotonta asennetta ja periksiantamattomuutta.

"Digitaalisuus ja automaatio muuttavat asetelmaa. Pitää myös jaksaa etsiä kasvupaikkoja maailmalta, vaikka näyttäisi siltä, että markkinat eivät kasva", Kemppi-Vasama sanoo.

Hän on yrittäjä kolmannessa sukupolvessa. Kun ensimmäinen sukupolvi käynnisti yrityksen, toinen kansainvälistyi ja lähti luomaan tytäryhtiöverkostoa. Kolmannen tehtävänä on ollut modernisoida yritystä ja tehdä siitä entistä globaalimpi. Myös perinteisten yritysten täytyy kehittää uusia innovaatioita, jotta ne pysyvät kilpailussa mukana.

Yritys tavoittelee hitsauksen päämarkkinoille Aasiaan

Kempin tarina alkoi sotien jälkeen Lahdesta. Yrityksen perustaja ja Kemppi-Vasaman ukki, Martti Kemppi, oli koulutukseltaan sähköasentaja. Yritys myi aluksi esimerkiksi betonikärryjä, maitokärryjä ja kiukaita, joiden valmistamisessa hyödynnettiin hitsausta.

Nopeasti Kemppi kuitenkin siirtyi pelkästään hitsauskoneisiin.

Kemppi kansainvälistyi jo 1950-luvulla teollisuuden vientiorganisaation Metexin avulla. Viime vuosina Kemppi on lähtenyt vahvasti kohti Aasiaa, jossa tällä hetkellä hitsataan eniten.

"Aasiassa on valtavat mahdollisuudet automaatiolle. Esimerkiksi Kiina panostaa robotiikan kehittämiseen tällä hetkellä erityisen paljon", Kemppi-Vasama sanoo.

Tekes on auttanut Kemppiä luomaan uutta liiketoimintaa

Kemppi on ollut mukana Tekesin ohjelmissa jo 15 vuotta. Aluksi yrityksen projektit liittyivät palveluliiketoimintaan. Niissä mietittiin, miten hitsausta ja laitteita voidaan tarjota laajemmin kuin vain tuotteina.

2010-luvulla tavoitteena on ollut muuttua laitetoimittajasta kokonaisvaltaiseksi ratkaisutoimittajaksi. Nyt yritys edustaa midcap-kokoluokan kasvajia.

"Vuosien 2011-2013 mittavassa hankkeessa syvennyttiin hitsauksen uusiin suuntiin", Kempin tutkimus- ja kehitysosaston johtaja Mikko Veikkolainen kertoo.

Projektissa kehitettiin muun muassa uusi akkuteknologia, jota käytetään Kempin uusimmassa tuotteessa.

Tekesin projekteihin on saatu mukaan suuri määrä eri alojen osaajia. Viime vuosina Kemppi on keskittynyt tekemään tuotteistaan entistä helppokäyttöisempiä ja palvelemaan asiakkaitaan yhä kohdennetummin.

"Kun ymmärrämme asiakasta, pystymme palvelemaan heitä kokonaisvaltaisemmin", Kemppi-Vasama sanoo.

Lisätietoja

Teresa Kemppi-Vasama
teresa.kemppi-vasama(at)kemppi.com

Mikko Veikkolainen
mikko.veikkolainen(at)kemppi.com


Teksti: Kaiku Helsinki

Kuva: Kemppi 

Pia Mörk