Basemark: Suorituskyvyn mittaaja laajentaa laitteisiin ja virtuaalitodellisuuteen

10.12.2015
Helsinkiläisen ohjelmisto-startupin Basemarkin asiakkaat ovat suurimpia alallaan. Nälkä kasvaa syödessä itse kehitetyn laitteiston ja virtuaalitodellisuuden astuessa peliin.

Toimitusjohtaja Tero Sarkkisella on mittaaminen verissä. Ansiolistalta löytyy Futuremark, jonka ikonisen suorituskyvyn mittausohjelmisto 3DMarkin nimeen PC-pelaajat edelleen vannovat. Toinen sulka päähineessä on graafisia käyttöliittymiä autoteollisuudelle valmistava Rightware, joka hiljattain avasi toimiston muun muassa Amerikan autoteollisuuden sydämeen Detroitiin. Rightwarella on erityinen asema Basemarkin taustalla.

"Rightware keskittyi enemmän ja enemmän käyttöliittymäliiketoimintaan eikä testausliiketoiminnalle ollut enää tarvittavia resursseja. Vaihtoehdot olivat joko testausliiketoiminnan alas ajaminen tai myyminen. Etsimme sopivaa ostajaa ja kävimme keskusteluja aika pitkällekin. Lopulta ne kariutuivat ja siinä vaiheessa testausbisnestä tarjottiin minulle. Huhtikuussa 2015 perustettu Basemark sitten osti sen", Sarkkinen kertoo.

Mukaan uuteen yritykseen tulivat Futuremarkin ajoilta tuttu Arto Ruotsalainen sekä ohjelmistoyhtiö Symbion perustajat Mika Heikinheimo ja Seppo Kolari. Yritys pääsi vauhtiin perustajien alkuvaiheen sijoituksilla. Tavoite on silti pärjätä pääosin tulorahoituksella. Basemark työllistää 10 henkeä, joista kolme on ulkomaalaisia.

"Tässä toistuu aikalailla sama kaava, jolla perustin Rightwaren vuonna 2009. Olin silloin Futuremarkin toimitusjohtaja ja omistajat tiedustelivat halukkuuttani ostaa ja eriyttää mobiilitestausliiketoiminta. Olimme juuri saaneet aikaiseksi kaupat ensimmäinen käyttöliittymädemomme perusteella Audin kanssa."

Rautaa softan jälkeen

Basemarkin nimekkäimpiä asiakkaita ovat prosessoreja valmistavat jätit, kuten AMD, Intel, Mediatek, NVIDIA ja Qualcomm. Toinen asiakasryhmä on prosessoreja käyttävät laitevalmistajat Amazon, Apple, HTC, LG ja Samsung.

Asiakkaat lisensoivat Basemarkilta jo standardin asemaan nousseita suorituskykymittausohjelmistoja. Näin ne pystyvät vertailemaan puolueettomasti eri prosessoreiden ja laitteiden suorituskykyä. Mitata voi esimerkiksi sitä, miten nopeasti peligrafiikka toimii, kuinka sujuvaa on selaaminen ja kuvankäsittely sekä millä nopeudella tiedostojen kopiointi käy.

"Nyt olemme kehittämässä lisäksi virrankulutuksen mittauslaitetta ja -ohjelmistoa. On aivan mahtavaa kehittää 17 vuoden ohjelmistoliiketoiminnan jälkeen fyysistä vimpainta, jossa on piirilevy ja komponentteja sisällä sekä led-valoja ulkopuolella!"

Suorituskykyliiketoiminnassa Basemarkilla on pari varteenotettavaa kilpailijaa ja sekalainen joukko pienempiä pelureita joita tulee ja menee. Yksi pääkilpailijoista on Futuremark, joka myytiin syksyllä 2014 yhdysvaltalaiselle UL:lle. Virrankulutuksen mittausbisnes on yhtiölle vielä uusi alue, jossa kilpailua on paljonkin.

"Iso osa liiketoiminnan menestystä on hyvät asiakassuhteet ja se puoli on melko hyvin hoidossa oman verkostoni ansiosta. B2B-liiketoiminta edellyttää, että tuntee asiakkaat hyvin. Heidän pitää pystyä luottamaan sinuun henkilönä sekä firmasi kykyyn toimittaa laadukkaita tuotteita ja palvelua sopimuksen mukaan."

Tekesin tuki tärkeää

Basemark on saanut Tekesiltä tuotekehityslainaa virrankulutusmittausratkaisunsa kehittämiseen. Sen avulla on saatu valmistettua 40 ensimmäistä koelaitetta, joita yritys jakaa parhaillaan asiakkailleen evaluointia varten.

"Olin juuri Englannissa esittelemässä laitetta ensimmäistä kertaa. Asiakas tilasi kokouksen aikana ensimmäiset 12 kappaletta ja kysyi kuinka nopeasti voimme ne toimittaa. Elämme jännittäviä hetkiä, koska pian näemme tämän projektin hedelmät. Ilman Tekesin rahoitusta emme olisi voineet tätä laitetta kehittää."

Suomalais-saksalaista yhteistyötä

Kiinalaiset valmistajat ovat painaneet puhelinmarkkinoiden katteet niin pieniksi, että kaikki alalla ovat enemmän tai vähemmän ongelmissa. Kasvualoiksi Sarkkinen nimeääkin autoteollisuuden ja virtuaalitodellisuuden (VR).

Virtuaalitodellisuus on kuuma puheenaihe ja Basemarkissakin mietittiin edellytyksiä testausliiketoiminnalle ja mitkä firmat tulevat olemaan merkittäviä pelureita. Saksalainen Crytek nousi esille yrityksenä, jolla on edistyksellinen teknologia ja VR yhtenä strategian avainalueena. Crytek tunnetaan parhaiten pelimoottoristaan, Crysis-pelisarjasta ja pioneerityöstä näyttävien 3D-pelien parissa.

"Kävimme tapaamassa Crytekin perustajia ja ylintä johtoa. Tulimme loistavasti juttuun ja ajattelimme, että tässä on meille optimaalinen kumppani. He jakavat saman intohimon tehdä uraauurtavia ratkaisuja ja arvostamme suuresti toisiamme. Crytekin perusti kolme saksanturkkilaista veljestä 50 000 ihmisen Coburgin kaupungissa vajaa parikymmentä vuotta sitten. Tavoitteena heillä oli rakentaa maailman paras pelimoottori", Sarkkinen kertoo.

"Crytekin pelimoottorin päälle kehittämämme testi koostuu ohjelmistosta sekä testauslaitteesta, jonka avulla voidaan mitata VR-lasien viivettä. Se tarkoittaa aikaa, joka kuluu kun käyttäjä kääntää päätään ja ennen kuin grafiikka päivittyy ruudulla. Tutkimusten mukaan suurin syy useimpien kokemaan pahoinvointiin VR-lasien kanssa liittyy juuri tähän viiveeseen. Lisää kerromme tammi-helmikuun aikana sekä Game Developer's Conferencessa San Franciscossa maaliskuussa 2016."

Basemark vuosimallia 2020

"Nyt kun turvanamme on oma kassavirta, niin pyrimme kasvamaan vaikean kaavan mukaan; siis myydään tuote ensin ja vasta sitten tehdään se. Ensimmäisen tilikauden 2015 liikevaihto on vähän yli 500 000 euroa. Ensi vuonna tavoittelemme yli miljoonaa ja siitä eteenpäin pyrimme tuplaamaan liikevaihtomme vuosittain. Vuonna 2020 se tekisi 16 miljoonaa euroa. Se on ihan realistista, sillä emme näe hirveästi rajoitteita kasvullemme."

Viiden vuoden visiona Tero Sarkkinen näkee, että Basemarkin ydinosaaminen pysyy Suomessa. Kasvufirman tapaan ulkomailla on useita maayhtiöitä, jotka myyvät ja palvelevat asiakkaita.

Lisätietoja

Tero Sarkkinen
Basemark
p. 040 5577887
tero (at) basemark.com
www.basemark.com

Kuva: Basemark

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus