Rightware: Suomalaiset autoteollisuuden digitaalisen murroksen arkkitehteina

3.2.2016
Digitaalinen elämä ei saa katketa autoon istuessa, ajattelee Rightware. Yrityksen ohjelmiston avulla autovalmistajat voivat personoida autojensa käyttöliittymiä ja vastata kuluttajien toiveisiin yhä yksilöllisemmistä autoista.

Helsinkiläisen pk-yrityksen Rightwaren taustalla on kokemusta peleistä, mobiilista ja varsinkin grafiikasta. Idea digitaalisista käyttöliittymistä syntyi vuonna 2008 perustajien työskennellessä PC-suorituskykyohjelmistoja valmistavalla suomalaisella Futuremarkilla. Mukaan keskusteluihin tuli myös Audi, jolla oli halukkuutta uudistaa autojensa käyttöliittymä ja saada käsiinsä työkalut demojen luomiseksi tätä varten.

Vuoden 2009 lopussa sarjayrittäjä Tero Sarkkinen perusti Rightwaren ostamalla käyttöliittymäaihion ja mobiililaitteiden suorituskyvyn mittausohjelmiston Futuremarkilta. Mobiilipuoli irtautui myöhemmin omaksi yrityksekseen Basemarkiksi. Yritysostossa oli mukana kaksi suomalaista pääomasijoitusyhtiötä Inventure ja Nexit. Sijoittajia houkutti aasialaisille kännykkävalmistajille suunnattu helppo käyttöliittymätyökalu, jolla tehdä puhelimista oman näköisiä.

"Emme kovasta yrityksestä huolimatta onnistuneet rakentamaan kestävää liiketoimintaa kulutuselektroniikkavalmistajien suuntaan ja kesällä 2013 teimme päätöksen keskittyä kokonaan autoteollisuuteen. Jos Audi oli niin kiinnostunut digitaalisista käyttöliittymistä, muut tulisivat ennemmin tai myöhemmin perässä. Meidän teknologiamme suuria saavutuksia oli ja on edelleen on se, että 2D- ja 3D-grafiikka pyörii hyvin edullisillakin suorittimilla. 2014 alussa suurilla kuluttajaelektroniikkamessuilla Audi julkisti uuden sporttimallinsa TT:n, jossa oli meidän softamme päällä pyörivä täysin digitaalinen mittaristo. Sen jälkeen alkoivat puhelimet soida", sanoo toimitusjohtaja Jonas Geust.

Luksusmalleista kohti keskiluokkaa

Rightwarella on yhteistyötä 15 autovalmistajan kanssa, joista Geust ei sopimusteknisistä syistä voi yllämainitun lisäksi mainita kuin Nissanin. Toimistot löytyvät Euroopasta, Yhdysvalloista ja Aasiasta. Lähivuosien aikana 25 miljoonaa autoa varustetaan Rightwaren teknologialla.

"Premium-autoista siirrytään enemmän volyymimalleihin. Me tarjoamme valmistajille alustan, jonka he muokkaavat haluamakseen. Lisäksi meiltä saa konsultointia ja teknistä apua, kuten softapäivityksiä ja käyttöönottotukea. Ohjelmistomyynti on meille kevyesti tärkein juttu, emme esimerkiksi tarjoa design-apua kuin poikkeustapauksissa. Myös suuret komponenttivalmistajat, kuten Continental ja Bosch käyttävät suunnittelutyökaluamme."

Viime vuonna Rightware kasvoi 100 prosenttia liikevaihdon ollessa neljä miljoonaa euroa. Tänä vuonna tavoitellaan sen tuplaamista. Työntekijöitä on yhteensä 55. Tuotekehitys on vankasti Suomessa, vaikka bisnes on globaali.

"Kasvuodotukset perustuvat nopeasti kasvaviin autojen tuotantomääriin. Haluamme tuoda autovalmistajille maksimaalisen lisäarvon halvan yksikköhinnan sijaan", Geust kertoo.

Teollisuudenala muutoksessa

Autoteollisuutta pidetään hyvin vanhoillisena ja hitaana. Jonas Geustilla on toinenkin näkökulma.

"Ohjelmistoyrityksenä olemme tietenkin tottuneet nopeisiin liikkeisiin. Autovalmistajiin on kuitenkin sisäänrakennettu äärimmäinen huolellisuus, sillä liikkuvat metallilaatikot on tehtävä mahdollisimman turvalliseksi. Samaan aikaan teollisuus on muutoksen kourissa erityisesti sähköautojen, kuten Tesla ja Faraday Future, kanssa. Meidän on päästävä käsiksi näiden lisäksi perinteisempiin valmistajiin. Toimimme osaltamme suuren muutoksen mahdollistajana, ja autoteollisuudella on ihan oikeasti tahtotila muuttua – suht nopeastikin."

Käyttäjäkokemus on tärkein

Autonvalmistajat ovat brändinluomisen mestareita ja löytyvät aina arvokkaimpien tuotemerkkien listoilta. Autot herättävät valtavasti tunteita ja digitaalisen käyttöliittymän avulla kuluttajan pitää pystyä jatkamaan matkapuhelinten ja tablettien tuomaa digielämäänsä autoon istuessa.

"Ei kukaan kiinnostu enää pelkästä moottorin tai tavaratilan katselusta. Kuluttajan pitää saada grafiikasta wau-efekti ja päästä helposti käsiksi omiin soittolistoihin ja muuhun henkilökohtaiseen dataan. Myöhemmin voimme tuoda näytölle palveluja, kuten vapaaseen parkkipaikkaan opastaminen tai tarjoukset läheisissä kaupoissa. Eri kohderyhmien mieltymyksetkin pitää ottaa huomioon. Brittiaristokraatti haluaa ehkä jatkaa jalopuupaneeliaan digitaalisesti ja nuori kiinalainen miljonääri käyttöliittymän täyteen bling-blingiä. Itseajavat autot ovat sitten suuri askel eteenpäin. Kun kädet irrotetaan ratista, kuljettaja haluaa tietää pikkutarkasti mitä tapahtuu. Siihen graafiset käyttöliittymät ovat omiaan tulkatessaan ihmisille mitä kone meinaa seuraavaksi tehdä ja antaessaan kuljettajalle vielä mahdollisuuden vaikuttaa ohjaukseen."

Rightware osallistui vuonna 2013 Tekesin ja UCLA-yliopiston Global Access -ohjelmaan, josta saa ammattilaisten apua Yhdysvaltain markkinoille menoon. Tulokset puhuvat puolestaan, sillä USA on yritykselle Euroopan jälkeen tärkein kasvumarkkina. Henkilöstöä on paikan päällä yhteensä neljä. Länsirannikolla keskitytään uudenlaisiin autohankkeisiin. Perinteiseen moottorikaupunkiin Detroitiin yritys on sijoittanut kaksi suomalaista teknistä kaveria.

"Ehkä poikkeuksellista, mutta emme ole tarvinneet paikallisia henkilöitä, sillä teknisen henkilöstön pitää tuntea alustamme läpikotaisin ja luotamme omaan osaamiseen. Paikan päällä oleminen on ehdoton edellytys, sillä voimme mennä tunnin sisällä esittelemään tehdyt muutokset. Detroitissa on läsnä kuusi maailman suurinta valmistajaa, jotka tekevät puolet maailman autoista. Ei heidän kanssaan pääse eteenpäin toisesta maasta käsin. Ensimmäiset Rightwaren teknologialla varustetut jenkkiautot ovatkin menossa tuotantoon tämän vuoden aikana."

Epäsuoraa kilpailua on jonkin verran yksinkertaisissa ajotietokoneissa sekä suoraan graafisissa käyttöliittymissä. Rightwarella menee hyvin, sillä yritys hätyyttelee jo 50 prosentin markkinaosuutta digitaalisissa käyttöliittymissä.

Autojen tulevaisuus

"Osa autovalmistajista vielä pohtii pitäisikö digitalisoida ja toiset miettivät jo siitä seuraavaa askelta. Varmaa on, että näyttöjen määrä ja heijastusnäytöt lisääntyvät ja digilaitteiden pitää toimia yhteen saumattomasti autoon istuessa. Keski-Euroopan ja Yhdysvaltojen ruuhkissa istutaan tunteja autossa päivittäin, joten kuljettajaa pitää sekä viihdyttää että huolehtia hänen vireystilastaan."

Tekesin lainarahoituksella Rightware on kehittänyt ohjelmistoaan. Nuorten innovatiivisten yritysten rahoitus auttoi aikanaan päätöksen teossa, kun yritys keskittyi autoihin kulutuselektroniikan sijaan. Se myös auttoi tulevaisuuden suuntien hahmottamisessa. Vaikka yritys on edelleen keskittynyt autoihin, sen alustaa voi käyttää melkein missä vain – lentokoneissa, lääketieteellisissä laitteissa ja teollisuus- ja kiinteistöautomaatiossa. Myös Teollisuussijoitus on sijoittanut yhtiöön.

Lisätietoja

Jonas Geust
Toimitusjohtaja
Rightware
p. 040 502 2712
jonas.geust (at) rightware.com

www.rightware.com

Kuvat: Rightware

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus