Gold&Green Foods: Näin Nyhtökaura vietiin ideasta ruokapöytiin

Yksi viime aikojen kiinnostavimmista ruokauutuuksista on Nyhtökaura. Tekes auttoi Nyhtökauran kehittänyttä Gold&Green Foodsia sen alkutaipaleella.

Nyhtökaura on täydellinen proteiini ja aito vaihtoehto lihalle. Sen takana ovat elintarviketieteilijä Reetta Kivelä sekä brändääjä ja sarjayrittäjä Maija Itkonen. Tekesin suuntaan idea vaati alussa vakuuttelua.

"Saimme Tekesin tutkimusrahoitusta ihan alkumetreillä, kun meillä ei ollut mitään muuta kuin epämääräistä kerrottavaa. Varmasti Tekesinkin oli vaikea aluksi luottaa tähän, mutta onnistuimme vakuuttamaan osaamisellamme ja sitoutumisella. Lisäksi tieteellistä taustaamme pidettiin arvossa", Maija Itkonen sanoo.

Nyhtökaura on Gold&Green Foodsin ensimmäinen tuote ja sen ominaisuusluettelo on vakuuttava: hyvin säilyvä, helposti valmistettava, monikäyttöinen ja miedon makuinen, ekologinen sekä koostumukseltaan miellyttävä. Nyhtökauran tärkeimpänä raaka-aineena on pohjoisissa oloissa hyvin viihtyvä kaura, ja itse tuote valmistetaan mm. mekaanisesti käsittelemällä, sekoittamalla, hiertämällä ja kuumentamalla.

Startupit tarvitsevat tsempparia

Tekesin hankevastaava Kari Venäläinen kävi suunnitteluvaiheessa säännöllisesti Gold&Green Foodsilla.

"Tästä tuli kaikin tavoin hyvä fiilis. Kari tsemppasi ja loi hyvää meininkiä", Itkonen kertoo.
Itkonen sanoo, että juuri tämänkaltaista apua yritys kaipaa alkutaipaleella. On vaativaa samanaikaisesti vetää startupia, tehdä teknologista innovaatiota, viedä tuotetta markkinoille sekä luoda samalla valmistusprosessia. Hän vertaa tätä valtamerialuksen ohjaamiseen ristiaallokossa.

"Yrityksiä ei auta, että tullaan esittämään viisastelevia näkemyksiä yrityksen ohjaamisesta. Pidän elinehtona sitä, että Tekesillä oli ihminen, joka uskoo, että yrittäjä tietää minne laiva on menossa ja antaa polttoainetta. Koin, että Tekesillä oli tarkat kriteerit, jotka piti läpäistä, mutta sen jälkeen meihin uskottiin ja sanottiin, että antaa mennä", Itkonen kiittelee.

Gold&Green Foods on edennyt suunnitelmien mukaisesti – moni olisi näistä saavutuksista kateellinen. Tutkimusprojekti saatiin päätökseen syksyllä 2015. Vuoden 2016 alussa yrityksessä oli töissä 5 henkeä ja vuoden lopulla jo 30 henkeä. Myynti on nousussa ja tuotanto on tavoitteena kymmenkertaistaa vuonna 2017. Tuotantokapasiteetin kasvattamiseen sekä kansainvälistymiseen tuli avuksi Paulig, joka osti Gold&Green Foodsin osakkeista 51 prosenttia syksyllä 2016.

Lisätietoa

Maija Itkonen
Chief Enabling Officer
Gold&Green Foods Ltd

Teksti: Katariina Ahonen
Kuva: Gold&Green Foods

 

Soile Thalén