Aalto international luo luksusmuotia suomalaisilla juurilla

Suomalainen muotitalo on luonut nopeasti jalansijaa kansainvälisesti.

Perustamisestaan lähtien vuonna 2014 Aalto international on tähdännyt kansainväliseksi luksusmuotimerkiksi, joka hyödyntää suunnittelussaan suomalaisia juuriaan.

"Mielikuva Suomesta on perinteisesti liittynyt moderniin yhteiskuntaan, luontoon, korkeaan koulutukseen, minimalismiin ja raikkauteen", sanoo Aalto internationalin perustaja ja taiteellinen johtaja Tuomas Merikoski. "Kaikki tämä on totta, mutta minusta suomalaisen kulttuurin ja ihmisten todellinen olemus on muualla."

Merikoski haluaakin ravistella tavallisesti niin tyyneltä näyttävää pintaa paljastaakseen, mitä alta löytyy.

"Puhumme tabuista, äärimmäisyyksistä. Kaikista kontrasteista, jotka luovat mielenkiintoisen sekoituksen, joka on Suomessa erityistä."

Uusi näkökulma on otettu hyvin vastaan.

"Ihmiset pitävät sitä hyvin aitona ja ajankohtaisena. Kaltaisellemme brändille on paikkansa."

Yritys pitää Pariisia keskuksena, josta tavoitteena on laajentua joka puolelle maailmaa.

"Olemme hyvin näkyviä erityisesti Euroopassa ja vahvoja Japanissa, Koreassa ja Yhdysvalloissa. Meillä on jakelijoita maailman isoimmissa pääkaupungeissa Australiaa myöten."

Merikoski toteaa, että tämä ei olisi ollut mahdollista ilman alkuvaiheen rahoitusta ja apua, jota yritys on saanut muun muassa Vigo-kiihdyttämöohjelmaan kuuluvalta Royal Majesticsilta ja Tekesiltä.

Kirjoitus on käännös pidemmästä englanninkielisestä artikkelista.

Teksti: James O'Sullivan
Kuva: Aalto International

Eeva Landowski