LACI-kiihdyttämöohjelma 2.-13.10.2017

Suomalaisia digi-cleantech-yrityksiä sparrataan kasvuun Los Angelesissa

Tekes ja Finpro tarjoavat yhdessä suomalaisyrityksille mahdollisuuden päästä maailman parhaana pidettyyn cleantech alan yrityskiihdyttämöön, LACI:in, kehittämään konseptiaan sekä tapaamaan potentiaalisia sijoittajia ja asiakkaita. Kaksi yritystä matkaa LACI:in lokakuussa ja jatkossa paikkoja tullaan tarjoamaan yritysten tarpeiden mukaan. 

– Emme olleet ajatelleet USA:n markkinoille tähtäämistä ihan vielä, mutta kesällä 2017 käynnistynyt Energize California Initiative –ohjelma ja mahdollisuus hyötyä maailman parhaan kiihdyttämön osaamisesta ja kontakteista on yrityksellemme mahdollisuus, jota ei kannattanut jättää käyttämättä, sanoo LACI:iin lokakuussa suuntaavan ExportIn:in perustaja Klaus Matilainen.

Trumpin politiikka on saattanut jättää monen mieliin negatiivisen mielikuvan USA:n kiinnostavuudesta cleantech-alan yritysten silmissä. Tosiasiassa esimerkiksi Kalifornian alueella tehdään hyvin kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa ja panostukset puhtaisiin teknologioihin ovat maailman kärkeä.  Lue lisää

Los Angeles Cleantech Incubator (LACI)

LACI:n tarkoitus on toimia cleantech-alalla erityisesti start-upien tai uusille markkinoille pyrkivien yritysten kiihdyttämönä tarjoamalla tiloja, sparrausta ja koulutusta sekä valtavan asiantuntija- ja kontaktiverkoston. Lue lisää LACI:sta

Los Angelesin LACI-kiihdyttämön kansainvälisten toimintojen vetäjänä ja koulutuksen järjestäjänä toimii Kevin Randolph, jolla on yli 40 vuoden kokemus yritysten perustamisesta ja tuotekehityksestä konseptivaiheesta lopullisen tuotteeseen.  Hän on kerännyt satoja miljoonia dollareita pääomaa ja luonut tuhansia työpaikkoja kansainvälisellä tasolla. Kevin Randolph on toiminut johtajana, neuvonantajana, mentorina ja valmentajana useilla cleantech ja digitoimialoilla. Lue lisää 

Sparraus- ja koulutusjakso LACI:ssa 2.-13.10.2017

Työpajajakson tarkoituksena on lisätä yritysten ymmärrystä oman alansa kansainvälisestä markkinasta, erityisesti USA:ssa, sekä tarjota asiantuntemusta ja työkaluja oma bisnesidean kristallisoimiseen, jotta se vastaisi kansainvälisten asiakkaiden ja markkinoiden tarpeita. Sparraukset markkinoinnin ammattilaisilta ja sijoittajilta kuuluivat koulutuksen ohjelmaan. Parin viikon jakson aikana:

  • hiotaan oma konsepti ja liiketoimintamalli vastaamaan asiakastarvetta USA:ssa
  • tehostetaan bisnesidean viestintää asiakkaille ja sijoittajille
  • luodaan verkostoja tuleviin asiakkaisiin tai kumppaneihin

Yritykset tekevät ennen lähtöään kypsyysarvion.  Ohjelmaan kuuluu myös potentiaalisten kansainvälisten rahoittajien tapaamisia.  

LACI:iin lokakuussa lähtevät yritykset

Exportin Oy
ExportIn kehittää markkina-analyysipalvelua biotalous- ja cleantech-toimialojen yrityksille markkina-analyysien tehokkaampaa laatimista varten. Palvelu pystyy louhimaan big dataa erilaisista tietokannoista, yhdistelemään ja analysoimaan sitä, sekä tarvittaessa  liittämään datan karttasovellukseen. Palvelun avulla yritykset löytävät toimintaansa varten relevantin datan vaivattomammin ja tarkemmin sekä voivat hyödyntää tätä haluamallaan tavalla esimerkiksi liiketoimintansa kehittämisessä. www.exportin.io

Boldan
Tarjoaa tarvikkeet ja materiaalit putkien kunnostukseen ja remontointiin. Erikoistunut erityisesti sukkasujutusmentelmään. http://boldan.fi
 

LACI:issa tammikuussa 2017 mukana olleet yritykset

Altum Technologies
Citynomadi
CleanVisio
EkoRent
Heliostorage
Noisless Acoustics Oy
Residentia
Sofi Filtration
LaDiMo
Solved

Yritysten odotuksia ja kokemuksia LACI-kiihdyttämöstä

LACI-kollaasi

Lähtijöiden odotuksia

"Haluamme kehittää omaa palveluamme vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden komplekseja tietotarpeita. LACI tarjoaa meille huikean tilaisuuden kirkastaa ymmärrystämme USA:n markkinoista ja asiakkaista. Myös kesällä käynnistynyt Energize California Initiative osui oivalliseen ajankohtaan ja lähdemme tavoittelemaan ohjelmasta meille kansainvälistä pilotti-hanketta."
Klaus Matilainen, perustaja, Exportin

"USA:n markkinat ovat meille kiinnostavat, sillä vastaavaa putkiremontteihin liittyvää osaamista ei siellä vielä ole. Suunnitelmissamme on Training Centerin perustaminen Kaliforniaan ja siksi haluamme oppia asiakkaista ja amerikkalaisesta yrityskulttuurista.  Odotamme LACI:sta myös hyvin konkreettista apua esimerkiksi lakiasioiden selvittelyyn, brändäykseen ja sen ymmärtämiseen, miltä USA:n markkinoilla pitää ’näyttää’.
Ville Huhdanmäki, myynti- ja markkinointijohtaja, Boldan Oy

Uutisia

Tunnelmia LACI:sta löytyy twitterissä hastagillä #cleanweb

Tammikuun osallistujien arvioita kiihdyttämön annista

"Yrityksen sanoma kiteytyi."

"Sain kontakteja, joita voi hyödyntää myöhemmin."

"Opin että rahoituksen saaminen Jenkeistä on hankalaa, jollei mahdotonta, ilman paikallista toimistoa."

"Matkan aikana käydyt keskustelut korostivat ajatusta siitä, että vaikutelma on tärkein. Tarjoamamme arvo pitää pystyä esittämään kiteytetysti ja vakuuttavasti."

"Saimme apuja perusviestintään, hinnoitteluun, tavoitteisiin, sekä uskon/mahdollisuuden lähteä mukaan USA:n markkinoille."

"Kontaktit ovat poikineet lisää kontakteja, jotka mahdollisesti johtavat yhteistyöhön."

Paula Eskola