Yritykset kertovat: Mitä hyötyä Fudan iLabista oli

Suomalaiset yritykset Yanisan Air, Magisso, Prosys OPC ja Vepe ovat kaikki suunnanneet katseensa Kiinan kasvavaan markkinaan. Tekesin Fudan iLab -ohjelmassa yritykset saivat arvokasta tietoa ja market entry -suunnitelman, joka tehdään Shanghaissa sijaitsevan School of Managementin kanssa. Tämän vuoden haku ohjelmaan on auki 30.9.2017 asti.

Yanisan Air: Suomalaisen luonnon elämys kiinalaisten koettavaksi

Yanisan Air toteuttaa kokonaisvaltaisia, suomalaiseen luontoon perustuvia elämyskonsepteja Aasian markkinoille. Yanisan Airin toimitusjohtaja Jani Salo luonnehtii konseptia mental spaksi, jonka pohjana on Suomen puhdas ilma ja vesi sekä luonnosta saatavat terveystuotteet. Elämykseen yhdistyy myös virtuaalitodellisuutta. Ilmanlaadun kanssa kamppailevassa Kiinassa puhtautta arvostetaan.

"Suurimman hyödyn Fudan iLabista saimme markkinoiden taustatutkimuksesta. Kokonaisuudessaan market entry -suunnitelma oli hyvä, vaikkakin siinä vaiheessa keskityimme lähinnä pelkkään puhtaaseen ilmaan, mutta sitäkin voimme hyödyntää pienellä muokkauksella", Salo sanoo.

Magisso: Mukaan Kiinan lemmikkieläinmarkkinaan

Magisso valmistaa arkipäivän elämää helpottavia design-tuotteita, joissa toiminnallisuus on keskiössä. Yrityksen toimitusjohtaja Juhani Sirén kertoo, että Kiinassa premium-tason tuotteilla on kysyntää, kun keskiluokka kehittyy ja käynnissä on kaupungistuminen. Magisso suunnittelee Kiinaan lemmikkieläintarvikkeiden vientiä.

"Länsimaisin silmin Kiinaa on vaikea lähestyä, ellei ole selkeää suunnitelmaa. Siksi menimme Fudan iLabiin mukaan. Kiinassa koirarodut ovat pienempiä kuin meillä ja koirat ulkoilevat vähän. Projektin myötä meille vahvistui käsitys, että tuotteen ulkonäkö ja turvallisuus ovat erityisen tärkeitä. Market entry -suunnitelmasta oli hyötyä sekä strategisella että taktisella tasolla", Sirén kertoo.

Prosys OPC: Tukea Kiinan teollisen automaation kasvulle

Teollisen internetin ja älykkäiden tehtaiden parissa työskentelevä Prosys OPC haki mukaan ohjelmaan, sillä yritys halusi ymmärtää paremmin, mitä Kiinan markkinalla tapahtuu ja aiheuttaako teollisuuden automaation tasoa nostava Made in China 2015 -ohjelma kasvua markkinaan.

"Bisneksemme on lisensoida teollisen internetin core-teknologiaa: laitteiden ja koneiden täytyy jutella keskenään ilman ihmisiä. Meillä ei ollut juuri mitään tietoa Kiinasta vuosi sitten, eikä oikein mikään edistynyt. Nyt meillä on selkeä käsitys markkinasta, siitä kuka tekee päätöksiä ja kenelle markkinointia pitäisi kohdentaa. Olemme ottaneet paljon loppuraportin suosituksista käyttöön, muun muassa palkanneet insinöörin tekemään kiinankielisiä versioita ohjelmistoista", operatiivinen johtaja Pyry Grönholm sanoo.

Vepe: Jääkiekkokaukaloita talviolympialaisiin valmistautuvaan Kiinaan

Vepe valmistaa muun muassa turvakaiteita työmaille, aitoja sekä jääkiekkokaukaloita. Kiinaan yritys vie erityisesti jääkiekkokaukaloita, ja kauppaakin on jo tullut. Vepen teräsaltaiden myynnistä vastaavan Sirpa Björkqvistin mukaan sääntömääräysten muuttuminen ja lähestyvät talviolympialaiset saavat kiinalaiset uusimaan jääkiekkokaukaloitaan.

"Fudan iLabista saimme muutamia uusia kontakteja kylmälaitepuolelle ja sellaista tietoa kilpailijoista, jota meillä ei aikaisemmin ollut. Suurin anti liittyi kuitenkin kulttuuriin. Ohjelman aikana kulttuurierot tulivat selvästi esille, vaikka ne olivatkin osittain tiedossa. Opiskelijat olivat aikuisia, joilla oli useamman vuoden työkokemus ja sitä kautta hyvää näkemystä", Björkqvist toteaa.

Pia Mörk