Seminaariesityksestä ikimuistoinen elämys ja ponnahduslauta henkilökohtaiseen muutokseen

- Fanikulttuuria asiantuntijatapahtumiin -

DigiKaappaus-tapahtuman ”Häiriköt tulevat, oletko valmis?” -puheenvuoro. Kuvat faneilta.


Suomalaisissa seminaareissa näkee ihan liikaa tylsistyneitä, passiivisia tai mobiililaitteitaan räplääviä seminaarivieraita. Tämän korjaamiseksi Lappeenrannan teknillisen yliopiston Erno Salmela ja Ivary Vimm sekä Saimaan ammattikorkeakoulun Niina Nurkka päättivät ottaa härkää sarvista. He asettivat tavoitteeksi luoda yleisölle positiivisen ja unohtumattoman emotionaalisen elämyksen, joka parhaimmassa tapauksessa johtaa henkilökohtaiseen herätykseen ja muutokseen.

Tiimi alkoi suunnitella Lappeenrannassa 8.-9.2.2017 järjestetyn DigiKaappaus-tapahtuman ”Häiriköt tulevat, oletko valmis?” -puheenvuoroa jo kuukausia ennen H-hetkeä. Tällöin tiedettiin, että tapahtumaan on tulossa nimekkäitä puhujia, joiden varjoon tutkijatohtori jäisi helposti. Siinä samalla sanomakin kaikuisi kuuroille korville, vaikka sisältöpuoli olisikin kunnossa. Kolmikko asettikin tavoitteekseen koko tapahtuman parhaan jutun luomisen. Perinteisen kouluttamiseen tähtäävän puheenvuoron sijasta, lähdettiin rakentamaan ikimuistettavaa elämystä sekä koukuttamaan väkeä digihäiriköinnin saloihin.

Häirikkölupauksen ryhmäesittäminen sai hymyn kasvoille.
Kuva: Jonna Mielonen-Jumisko, Saimia.


"Häiriköt tulevat, oletko valmis?" -puheenvuoron suunnittelussa hyödynnettiin Elämystalouden, Tunnelmamuotoilun ja Asiakaspolun konsepteja. Elämystalouden tavoitteena on tuottaa ihmisille ikimuistoinen elämys keskittymällä neljään osa-alueeseen: viihtymiseen, oppimiseen, pakoon todellisuudesta ja visuaalisuuteen. Tunnelmamuotoilussa huomioidaan aistit, tunteet ja ajatukset. Asiakaspolkukonseptilla pyritään luomaan kokonaisvaltainen ja ylivertainen asiakaskokemus koko elinkaari huomioiden. Lisäksi keskityttiin tarinallisuuteen, esityksen rytmittämiseen, videoiden vahvaan käyttämiseen sekä yleisön osallistamiseen.

Yksi puheenvuoron osio oli Nössötesti, jonka avulla selvitettiin yleisön jakaumaa nössöilyn ja megahäiriköinnin välillä. Testi alustettiin kauhukuvia maalailevalla videolla miten käy, jos jäämme odottamaan muiden digihäiriköimistä. Videon voi katsoa täältä.

Tapahtuman jälkeen yleisöltä saatu palaute kertoo hyvästä onnistumisesta ja jopa fanittamisesta:

  • On se kova äijä. Ensin pompitaan tasajalkaa ja nyt chillaillaan lavan reunalla
  • Tämä asetti asiantuntijaseminaarien riman uudelle tasolle
  • Auttoi ajattelemaan asioita eri tavalla. Vien näitä eteenpäin meidän talossa
  • Olipahan show. Tätä ei varmaan kukaan odottanut
  • Erinomainen disruption kansantajuistaminen
  • Aika lensi kuin siivillä
  • Oli todella inspiroiva paketti! Minusta tuli häirikkökokelas kertaheitolla.

Salmela, Vimm ja Nurkka toivovat, että mahdollisimman moni muukin paikalla ollut sai vastaavia kokemuksia ja myös herätyksen henkilökohtaiseen muutokseen. Vasta silloin puheenvuoroa voi pitää todella onnistuneena.

Salmelan puheenvuoro ulotettiin myös tapahtumaa edeltävään ja sen jälkeiseen aikaan. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa jaettu ennakkoesittely puheenvuorosta herätti varmasti huomiota: "Vanhassa maailmassa tarkkikselle laitetut häiriköt ovat digiajassa kuninkaita...". Tapahtuman jälkeen kovimmat fanit ovat osallistuneet Digihäiriköinti-oppaan kehittämiseen.

Saadun kokemuksen perusteella entiseen ei ole paluuta, joten kolmikko aikoo haastaa seminaareja ja tapahtumia jatkossakin, vaikka se vaatiikin sekä henkisiä että työmäärällisiä uhrauksia. Uusille urille kurotettaessa täytyy ensin avata lukko munimisen pelosta. Mielikuvaharjoittelemalla toistuvasti onnistumisen kokemuksia pääsee tästä pelosta tehokkaasti eroon.

Elämystalous-, tunnelmamuotoilu- ja asiakaspolkukonseptit tarjosivat hyvän avun ylivertaisen kokonaiselämyksen suunnitteluun – samoin kuin tiimin sisällä tehdyt erilaiset kokeilut ja tsemppaaminen. Tällä hetkellä tiimi kehittää Häiriköintioppaan lisäksi mobiilisovellusta kokonaisvaltaisen elämyspolun suunnitteluun ja asiakkaiden kokemien elämysten todentamiseen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Digikaappaus on Tekes Liideri-ohjelman rahoittama hanke, jossa tutkitaan markkinoiden kaappaamista ja uusien markkinoiden luomista disruptiivisten digitaalisten innovaatioiden avulla. Hankkeen toteuttavat yhteistyössä Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja Saimaan ammattikorkeakoulu aikavälillä 1.1.2016 – 31.8.2018. Hankkeen kyljessä toteutettiin DigiKaappaus-tapahtuma, josta löytyy lisätietoa osoitteesta www.digikaappaus.fi

Lisätietoa: Erno Salmela, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, 050 3226 418, erno.salmela@lut.fi