Ahto’17-tapahtumassa käytiin bisnesideoiden kimppuun lean-menetelmällä

Yli 500 ihmistä kokoontui tammikuun viimeisenä päivänä Suomi100 kunniaksi Finlandia-talolle ratkomaan liiketoimintahaasteita. Tapahtumassa hyödynnettiin Lean startup, desing thinking ja ketterä kehittäminen malleihin perustuvaa LSC-menetelmää, joka sai runsaasti kehuja osallistujilta.

Suomalaiset yritykset kaipaavat muutosta työkulttuuriin. Ohjelmistoyritys Futurice Oy:n kehittämä Lean Service Creation, eli LSC-menetelmä, auttaa konkreettisesti organisaatioita luomaan menestyvän tuotteen tai palvelun. LSC perustuu vaiheittaiseen lean-ajatteluun, ja siinä otetaan asiakas mukaan tuotekehitykseen heti prosessin alussa.

Tiistaina 31. tammikuuta kolme sataa organisaatiota ja yli 500 ihmistä osallistui Finlandia-talolla järjestettyyn Ahto’17-tapahtumaan, jossa bisnesideoita kehitettiin ryhmissä koko päivän kestävässä työpajassa.

Tekesin ja Futuricen järjestämä intensiivinen työpaja toi työkalut ja menetelmät osallistujille, jotta he voivat viedä LSC-menetelmän eteenpäin myös omissa organisaatioissaan.

Työpajan opit suoraan käytäntöön

Monet osallistujista saapuivat Ahto’17-tapahtumaan etsimään ratkaisuja. Muovituotteita valmistavan Plastex Oy:n toimitusjohtaja Lauri Ant-Wuorinen toivoi tapahtumasta apuja tilaus- ja toimitusprosessin tehostamiseen sekä tuotekehitykseen.

”Mielestäni on erityisen hyvä, että menetelmässä on käytäntö mukana niin vahvasti ja siinä on otettu huomioon myös digitaalisuus”, Ant-Wuorinen sanoo.

Etenkin asiakkaan näkökulman huomioiminen saa Ant-Wuoriselta kiitosta. Hän aikoo hyödyntää päivän oppeja myös Plastexilla.

”Aiomme aloittaa työntekijöiden osallistamisen esimerkiksi haastattelujen avulla.”

Ohjelmistoyhtiö Bitbar Technologies Oy:n tuotepäällikkö Niko Cankar kertoo, että Ahto’17 toi uusia ideoita palveluiden ja konseptien suunnitteluun.

”Menetelmä on tuotteistettu onneksi niin pitkälle, että sen voi ottaa käyttöön sellaisenaan.”

Cankar on tyytyväinen työpajan ryhmätyöskentelyyn, joka toteutettiin siten, että jokaisessa pöydässä istui useiden eri organisaatioiden edustajia. Myös Sisäilmahuolto Oy:n huoltopalveluiden verkkokaupan kehitysvastaava Vesa Pellinen kehuu ryhmätyötapaa hyödylliseksi, sillä hän työskentelee usein itsenäisesti.

Pellinen kertoo, että hän uskoo hyötyvän LSC-menetelmästä erityisesti ratkoessaan tuotekehityksen organisoinnin ongelmia.

”LSC pakottaa lopettamaan liian suoraviivaisen ajattelun. Menetelmä on haastava, mutta hyödyllinen.”

Tekesin uusi kampanja hyödyntää LSC:tä

Ahto’17-päivässä julkistettiin myös Tekesin uusi dLab-kampanja, jonka avulla päivän tuotoksia voi kehittää eteenpäin. Vuoden alussa käynnistynyt dLab-pilotti hyödyntää LSC-menetelmää.

Kampanjaan voivat hakea mukaan yritykset, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään radikaaleja innovaatioita yhdessä muiden kanssa. Projektissa ratkotaan palveluiden ja tuotteiden ongelmia viidessä eri vaiheessa muun muassa ideoinnin ja konseptoinnin avulla.

Tekesin asiantuntija Sakari Karppinen kertoo, että hanke toteutetaan työpajamallisena, ja kehitystiimiin valitaan 20 osallistujaa. Yhteistyökumppanina Tekesin kanssa dLabissa toimii Futurice.

Kaikki voivat  liittyä Ahdon omaan Facebook-ryhmään. Siellä julkaistaan päivän videoaineisto ja LSC:hen liittyvää materiaalia sekä kerrotaan, miten AHTO sai alun perin nimensä.

Lisätietoja dLab-kampanjasta saat Tekes.fi/dlab.

 

Teksti: Elina Kirvesniemi / Kaiku Helsinki

Kuvat: Elina Kirvesniemi