Liikenteen murros tapahtuu nyt: Suomeen liiketoimintaa automaattiajoneuvojen testaamisesta ja itseohjautuvan meriliikenteen kehittämisestä

8.11.2016
Ajoneuvojen automatisoituminen tekee matkustamisestamme aiempaa tehokkaampaa, turvallisempaa ja ympäristöystävällisempää. Tekesin Fiksu kaupunki -ohjelman tilaisuudessa puhuneiden asiantuntijoiden mukaan Suomella on erinomaiset mahdollisuudet tarttua muutoksen tuomiin liiketoimintamahdollisuuksiin.

Tulevaisuudessa työmatkasi saattaa edetä esimerkiksi näin: kuskiton taksi noutaa sinut ovelta ennalta sovittuun aikaan. Matka sujuu joutuisasti, ruuhkaa ei ole. Pystyt hoitamaan työmatkan aikana päivän ensimmäiset puhelut ja sähköpostit turvallisesti. Perillä taksi jättää sinut työpaikkasi etuovelle. Pysähdyt hengittämään raikasta ilmaa: entisen parkkialueen paikalla on nyt puisto.

Ajoneuvojen automatisaatio tulee muuttamaan tapamme liikkua ja kaupunkeja, joissa elämme. Yksityisautoilusta siirrytään malliin, jossa ostamme työ- ja muut matkamme palveluina niihin erikoistuneilta tarjoajilta. Kaupunkitilaa vapautuu, kun parkissa seisovat henkilöautot katoavat katukuvasta.

”Kyse ei ole mistään kaukaisesta tulevaisuudesta: muutos on käynnissä nyt, ja sen tuomiin liiketoimintamahdollisuuksiin täytyy osata tarttua ajoissa”, korostaa Tekesin Fiksu kaupunki -ohjelman päällikkö Karin Wikman.

Fiksu kaupunki -ohjelman järjestämässä Automaattiajoneuvojen liiketoimintamahdollisuudet Suomessa -tilaisuudessa perjantaina 4.11. esiintyneiden puhujien mukaan Suomella on tähän myös hyvät mahdollisuudet.

Suomi voi profiloitua automaattiautojen vaativien olosuhteiden testaajana

Tällä hetkellä suurimmat automaattisten ajoneuvojen kehitystä jarruttavat ongelmat liittyvät esteiden tunnistamiseen ja navigointiin. Auto erottaa kyllä edessä olevan esteen, mutta ei kykene tunnistamaan, onko edessä lapsi, eläin vai iso oksa. Navigoinnille haasteita asettavat etenkin huonot olosuhteet, kuten lumi, sumu tai huonokuntoinen infra.

Suomessa vaikeissakin olosuhteissa pärjääminen on välttämätön edellytys automaattiautojen käyttöönotolle. Metropolia-ammattikorkeakoulua tilaisuudessa edustaneen Harri Santamalan mukaan Suomella onkin mainiot edellytykset profiloitua maailman johtavana automaattiautojen testiympäristönä. Jos teknologia toimii meillä, toimii se myös muualla, Santamala painotti.

”Automaattiajoneuvojen testaamiselle ei ole myöskään lainsäädännöllisiä esteitä. Riittää, että testattavilla autoilla on koenumerotodistus ja kuljettaja, jolla on ajo-oikeus kokeiltavaan autoon. Suomessa kuljettajan ei välttämättä tarvitse olla auton sisällä, mikä mahdollistaa myös ajoneuvojen etäohjauksen” muistutti Eetu Pilli-Sihvola Trafista.

Itsenäisesti kulkevia rahtilaivoja Itämerelle jo 2025

Ajoneuvojen automatisaatio muuttaa myös yhteiskunnan rakenteita. Kuljetusalalle syntyy uusia korkeamman lisäarvon tuovia työpaikkoja.

DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmalan mukaan autonominen liikenne myös luo uudenlaisia työpaikkoja. Suomi tunnetaan jo nyt merenkulun ja laivanrakentamisen huippuosaajana. Jatkossa voimme nousta maailman huipulle myös autonomisessa meriliikenteessä.

”Tavoitteemme on autonominen rahti- ja tavaralaivaliikenne Itämerellä jo vuonna 2025. Mikäli tämä onnistuu, Suomesta voidaan kehittää ja johtaa mitä tahansa autonomisuuteen perustuvaa sovellusta tai liiketoimintaa. Käynnissä oleva 100 000 työpaikan luomisen kilpailu digitaalisuutta hyödyntämällä on siis vasta alku”, toteaa Kulmala.

Tekesin Fiksu kaupunki -ohjelman järjestämä Automaattiajoneuvojen liiketoimintamahdollisuudet Suomessa -tilaisuus kokosi 4.11. automaation eturintamassa toimivat yritykset ja alan asiantuntijat Team Finland -talolle.

Teksti: Katariina Ahonen

Eero Lukin
comments powered by Disqus