Lappeenrannan teknillisen yliopiston tutkija julkaisi ainutlaatuisen kansainvälisen tieteellisen tutkimuksen Metallicasta

21.11.2016

Tutkimuksessa selvitettiin, miksi juuri Metallica kykeni luomaan uudet musiikkimarkkinat ja kasvamaan maailmanlaajuiseksi megailmiöksi. Thrash metal-genren luomisen lisäksi bändi on myynyt uransa aikana noin 100 miljoonaa levyä ollen yksi kaikkien aikojen suosituimpia yhtyeitä.

Tutkimusongelmaa lähestyttiin yrittäjämäisen käyttäytymisen näkökulmasta. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin effektuaatiota, joka haastaa perinteiset innovoinnin, markkinoinnin ja johtamisen opit.

Tutkimustuloksia voivat hyödyntää bändien ja eri alojen taiteilijoiden lisäksi myös elinkeinoelämä, kuten on jo ehtinyt tapahtuakin. Myös Metallica on tietoinen tutkimuksesta.

Artikkeli "Why Metallica changed the music world - Effectual perspective" julkaistiin lokakuussa 2016 "Business and non-profit organizations facing increased competition and growing customers´ demands"-kirjassa. Artikkeli asemoitui kirjassa teemaan ”modernit liiketoiminnan johtamisen työkalut”.

Tutkimus on näkyvästi esillä myös asiantuntijoista ja tutkijoista koostuvassa globaalissa Effektuaatio-yhteisössä (http://www.effectuation.org/research/papers). Tutkimus toteutettiin vuonna 2014 osana Tekesin rahoittamaa Fast Coins-hanketta.

Lisätietoa:

Erno Salmela. puh. 050 322 6418, erno.salmela(at)lut.fi

Eero Lukin