E-urheilu ja monimuotoisuus työpaikoilla puhuttivat TechCrunch Disruptissa

14.11.2016
TechCrunch Disrupt kuvastaa niin hyvin Piilaakson ydintä, että HBO:n Silicon Valley -sarja on käyttänyt konferenssissa kuvaamaansa materiaalia suoraan sarjassaan. Tapahtumassa pääsee kokemaan ja näkemään seuraavat disruptiiviset startupit. Tänä vuonna esille nousi e-sport eli elektroninen urheilu.

Fanikulttuuri, yhteisöidentiteetti ja sitouttaminen ovat ominaisuuksia, joilla Piilaaksossa rakennetaan vahvoja yhteisöjä. Syyskuun puolessa välissä pidettävä TechCrunch Disrupt on juuri tällainen tapahtuma, jossa teknologiaan keskittyvää uutissivustoa ylläpidetään megaluokan tapahtumilla.

San Franciscon TechCrunch Disrupt on Bay Area -alueen kohokohta, jossa haistellaan uusia tuulia startup-maailmassa. Kolmen päivän aikana päästään tutustumaan satoihin ajatuksiin ja yrityksiin niin yksilöllisinä yrittäjinä kuin valtion tukemina. Tänä vuonna tapahtumaan osallistui yhteensä 13 eri valtiota 7–20 startupin voimin. Suurin osa valtioista avusti startupeja tapahtuman osallistumismaksun suuruisella panoksella. Niin startupit kuin eri maiden edustajat näkivät tapahtumaan osallistumisen tärkeänä.

Tapahtuman keynote-puheissa ja fireside chateissa pääpuheenaiheiksi nousi monimuotoisuus (diversity), turvallisuus ja *Udasityn oppilasprojektit avoimella lähdekoodilla toteutettavista itseajavista autoista. Piilaakso näyttää rakoilun merkkejä homogeenisuudessaan. Asumiskustannukset ajavat keskipalkkaiset ulos alueelta, tutkimus- ja kehitystyö on liian kallista suurimmalle osalle firmoista ja työntekijöiden samanlaiset taustat eivät tuota innovatiivisia ajatuksia. Tässä monimuotoisuuden edistäminen nähdään niin kilpailuetuna kuin yhteiskunnallisena vastuuna, kuten Salesforcen Mark Benioff tekee *1:1:1-mallillaan.

TechCrunch Disruptin ehdoton kohokohta on Startup Battlefield, johon valitaan parhaat alkuvaiheen startupit. Startup Battlefieldin aikaisempia voittajia ovat esimerkiksi Dropbox, Mint ja Yammer. Kisan kärkinimet ovat vahva signaali siitä, mikä alue kiinnostaa niin pääomarahasijoittajia kuin muita kovan luokan yrittäjiä.

Tämän vuoden voittaja Mobalytics kuvastaa hyvin kuinka suurempi yrittäjäkunta alkaa herätä elektronisen urheilun avaamiin markkinamahdollisuuksiin. Mobalytics on ymmärtänyt, että 1,9 miljardin e-pelaajan joukosta moni on halukas maksamaan personal training -palveluista, jotta peleissä saavuttaa enemmän voittoja.

Suomalaista loistoakin nähtiin, kun AI-videoanalytiikkaa tekevä Valossa valittiin satojen tapahtumaan osallistuneiden startupien joukosta tekemään live-demoa.
Muita suomalaisia firmoja paikalla olivat mm. Kalstat.io ja PromoRepublic.

*Udacity = Stanfordista lähtöisin oleva oppimisalusta tietojenkäsittelytieteelle
*1-1-1 = 1% teknologiasta, 1 % työntekijöistä ja 1% tuotosta hyväntekeväisyyteen

Teksti ja kuvat: Aino Huxley

TCD

 

Kaj Nordgren