Asiakaskeskeinen innovointi ilman asiakkaita – Kunnianhimoisesta suomalaisesta kitaravahvistinkeksinnöstä tiedettä

Steve Jobs tiimeineen on ehkä kuuluisin esimerkki siitä, ettei asiakkaille näytetty mitään ennen kuin tuotteet ja palvelut oli hiottu huippuunsa. Äkkiseltään tämä saattaa näyttää sotivan nykyistä käsitystä vastaan eli asiakkaiden kytkemistä innovointiin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Vaikkei Jobs osallistanut uuden luomiseen varsinaisia asiakkaita, niin todellisuudessa asiakkaat olivat hyvin vahvasti läsnä. Nimittäin Jobs tiimin jäseneineen olivat samaan aikaan sekä innovaattoreita että asiakkaita – eikä mikä tahansa asiakkaita, vaan intohimoisia harrastajia, jolle kelpasi vain paras mahdollinen. Koska Jobs ei löytänyt haluamiaan tuotteita markkinoilta, niin hän loi tiiminsä kanssa sellaiset itse. Vastaavia esimerkkejä innovoinnista ilman varsinaisia asiakkaita löytyy myös Suomesta.

VTT:llä nykyisin työskentelevä Kai Häkkinen kehitti 1990-luvun puolivälissä autotallissaan CreamSound-kitaravahvistimen. Markkinoilta puuttui vahvistin, joka tuottaisi Häkkisen haluaman blues-soundin. Siten hän lähti itse ratkaisemaan tarvettaan ja onnistuikin luomaan vahvistimen, joka tuotti ainulaatuisen soundin. Häkkinen valmisti yhteensä 150 CreamSoundsia, joita nähdään ja kuullaan edelleenkin bändien keikoilla. Häkkisellä oli myös liiketoiminnan kansainvälistämiseen mahdollisuudet, mutta lopulta rahoitusvaikeudet estivät tämän.

(lähde: Silas, P. 1995, CreamSound - kotomaista kunnianhimoa,
Kai Häkkinen jahtaa täydellistä tonea, Rytmimusiikki, Nro 6)

Häkkisen, Jobsin ja muiden vastaavanlaisten innovaattoreiden keskeisin menestystekijä on tahto ratkaista oma tarve. Kun asia on äärimmäisen merkityksellinen itselle, niin sitä kohtaan syntyy voimakas halu. Innovaattori ja asiakas ovat tällöin yksi ja sama henkilö.

Kuinka sitten saataisiin luotua vastaavanlainen toimintatapa organisaatioiden sisälle? Tekesin rahoittamassa Peluri-hankkeessa (Pelin muuttaminen strategisella arvoinnovoinnilla) kehitettiin BusinessHeroes-konsepti, jonka yksi tavoite on auttaa johtajia tunnistamaan yksittäisten ihmisten intressit ja päämäärät sekä poistamaan esteitä heidän onnistumisen tieltä. Tällä tavoin saadaan ihmisissä piilevä potentiaali ja intohimo paremmin esiin. BusinessHerosesiin palataan tarkemmin tulevissa Tekes-uutisissa.

Erno Salmela (LUT)

Erno Salmelan, Kai Häkkisen ja Jarkko Rantalan aiheesta tekemä tutkimus julkaistaan International Journal of Innovation and Learning-lehdessä (Vol. 21, No.2, pp. 223-245) otsikolla Hobbyists as a Super Group of User-centred Innovation Case CreamSound Guitar Amplifier.

Eero Lukin