Smart City Expo World Congress 2015: Suomi liittyi urbaani-innovaatioiden virtaan Barcelonassa

7.12.2015
17.-19.11.2015 Fira de Barcelonan messukeskuksesta tuli kaupunki- ja asumisinnovaatioiden keskus, kun yritykset ja kaupungit ympäri maailmaa kokoontuivat jälleen vuosittaiseen, vuodesta 2011 järjestettävään, maailman suurimpaan Smart City Expo World Congress SCEWC 2015-tapahtumaan. Kolmipäiväinen tapahtuma veti järjestäjien mukaan eniten kävijöitä kuin aikaisempina vuosina: yli 14 000.

SCEWC-näyttelyn tarkoituksena on esitellä älykkäitä kaupunkiratkaisuja ympäri maailmaa sekä verkostoida toimijoita. Näyttely koostuu varsinaisesta näyttelyalueesta, keynote-puheenvuoroista, seminaareista sekä lukuisista työpajoista.

Suomalaiset yritykset ja kaupungit osallistuivat näyttelyyn 12 yrityksen ja 6 kaupungin kokoonpanolla. Tekes ja Finpro toimivat yhteisosallistumisen koordinaattoreina ja Geowise hoiti käytännön järjestelyt. Yhteisen messuständin, Suomi-paviljongin suunnitteli Magnum Live ja rakentamisen paikan päällä hoiti Planex. Paviljongin erikoisina elementteinä oli Suomessa nuoren taiteilijan tekemät suurikokoiset graffitit. Suomi-paviljonki järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa.

Finland 25/7 -paviljonki esitteli nimensä mukaisesti suomalaisia älykkäitä ja kestäviä ratkaisuja, joilla vuorokauteen saadaan yksi ylimääräinen tunti lisää. Esillä oli Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampereen, Turun ja Oulu kaupunkien kehityshankkeiden lisäksi 12 yrityksen digiratkaisuja mm. liikkumiseen, mobiilimaksamiseen, energiatehokkuuteen ja kaupunkisuunnitteluun. Mukana toteutuksessa olivat 9Solutions, Dimenteq, Ekorent , FCG, iQPayments, Lumine, Mapita, MyPose, Ramboll, Seloy, Sito ja Valopaa. Jotkut yritykset olivat aikaisemmin tehneet yhteistyötä kaupunkien kanssa, ja näin ollen myös toimivan yhteistyön tulokset olivat esillä. Kaupungit olivat luoneet upean yhteisen videoesityksen uusimmista huippuratkaisuistaan, joka pyöri suurella screenillä.

Yhteisosallistumisella suomalaista yrittäjyyttä ja kaupunkien tärkeää roolia innovatiivisten ratkaisujen mahdollistajana ja yhteistyön kehittäjinä onnistuttiin tuomaan esille. Toiminta ständillä oli vilkasta ja kävijöitä riitti. Kontakteja syntyi yli odotusten, ja erityisesti Seloyn näyttöikkuna veti paikalle väkeä.

Yhteinen vastaanotto pidettiin keskiviikkona Tanskan paviljongin kanssa. Suomen paviljongissa tarjottiin suomalaista Napue Giniä, ruisnappeja loimulohen, savumuikkujen ja savuahvenen kera. IQ Payments nosti myös tämän esille somessa, joka veti väkeä entisestään.

Fiksu kaupunki-ohjelma tuki osallistujia järjestämällä pitchaus-valmennusta ennen messuja. Myyntipuheet taisivatkin osua ja upota syvälle, sillä Suomi-paviljongilla oli kuhinaa kaikkina kolmena päivänä taukoamatta, ja joitakin ratkaisuja haluttiin heti käyttöön maailmalle.

Teksti ja kuva: Geowise

 

Eero Lukin
comments powered by Disqus