Infraratkaisut näkyvästi esillä Ecartecissa 20.-22.10.2015

27.10.2015

Maailman suurimpana sähköisen liikenteen ammattimessuna itseään mainostava eCarTec 2015 ei ulkoisesti oleellisesti poikennut aiemmista vuosista – Münchenin messukeskuksen kahdessa hallissa oli eCarTec, Materialica ja sMove 360° - Connected & Autonomous Driving –messuilla näytteilleasettajia lähes 300 yhteensä 22 maasta. Ainoa maaosasto oli tällä kertaa Slovenialla.  Tanskasta, Norjasta ja Suomesta oli kustakin mukana yksi yritys sekä lisäksi Ensto Chagon saksalainen tytäryhtiö. Uutena aihealueena mukana ollut sMove 360° - Connected & Autonomous Driving, oli kerännyt nelisen kymmentä näytteilleasettajaa.  Kävijämäärä oli silmämääräisesti tarkasteltuna edellisten vuosien tasolla.

Daimler esitteli omaa Corporate Car Sharing –konseptiaan sMove 360° - Connected & Autonomous Driving -tapahtumassa

Messut olivat luonnolliset saksalaiset ja eurooppalaiset. Muista maanosista näkyi käytännössä vain Aasia, jota edusti vajaa 40 yritystä ja organisaatiota, valtaosa Kiinasta. Aasialainen tarjooma keskittyi paljolti komponentteihin ja energiavarastoihin, mutta esimerkiksi Korean Environment Corporation (KECO) esitteli näyttävästi Korean sähköisen liikenteen strategisia tavoitteita ja etsi yhteistyökumppaneita projekteihinsa. Koreassa panostetaan alueeseen voimakkaasti ja osaamista maasta löytyy.

Ajoneuvoja – sekä henkilöautoja että kevyempiä kulkuneuvoja – oli taas riittävästi näytteillä, mutta enimmäkseen kiinnostuksen herättäjinä muilla kuin ajoneuvovalmistajien osastoilla. Suuret ajoneuvovalmistajat esittelevät uutuutensa toisaalla. Nissanilla, Mitsubishillä ja VW:llä oli omat osastonsa, ja esimerkiksi Nissanin osastolla olivat esillä samat ajoneuvot kuin viime vuonna. Ylipäänsä ajoneuvoteknologiassa oli vaikea löytää uusia avauksia. Sähköbusseja ei esillä ollut ja kuorma-autoja edusti viime vuoden tapaan hollantilainen eMoss, joka on toimittanut Suomessa Niinivirralla testattavana olevan jakeluauton. Sähköpyörien koeajosuosiokin vaikutti olevan viime vuotista laimeampi.

Energia ja infrastruktuuri oli pinta-alaltaan suurin yksittäinen kokonaisuus messuilla ja erilaisia latausratkaisuja oli tarjolla monipuolisesti. Laitevalmistajia oli mukana runsaasti, ei kuitenkaan aiempia vuosia enempää. Vaikuttaa siltä, että uusien toimijoiden on entistä vaikeampi päästä vakiintuneiden toimijoiden hallitsemille laitemarkkinoille. Kotilataukseen oli tarjolla rajallisesti älykkyyttä aurinkoenergian hyödyntämisessä (MENNEKES, ABL, ALDI). Ensto Chago Deutschland esitteli omia latausratkaisujaan Baijerin yhteisosastolla. Monistandardipikalatausasemien (50 kW CHAdeMO, CCS, 43-50 kW AC) tarjoajia olivat esimerkiksi ABB, Efacec, Chargemaster, Tritium ja espanjalainen Circontrol, jonka edustaja kertoi toimittavansa ensimmäiset Suomeen tulevat latauslaitteensa Tampereelle. Induktiivisia lataussovelluksia ei näkynyt.

Mitsubishin osastolla demonstroitiin Enelin V2G-ratkaisua

Latauspalvelun operointia oli tarjolla ainakin RWE:llä, has.to.be:llä ja Virralla. RWE oli laajentanut operoimaansa energiayhtiöiden verkostoa viime vuoden 78:sta 102:een, mikä  mahdollistaa kattavan latauspalvelun sähköautoilijoille lähinnä läntisen Saksan alueella. Myös Hollannista löytyy paljon RWE:n latauspisteitä. Lisää energiayhtiöitä on RWE:n mukaan liittymässä verkostoon. Latausasemien omistajat voivat operoida palveluaan omalla brändillään tai ostaa operoinnin RWE:ltä, joka huolehtii clearingistä taustalla. Verkoston latausasemat ja niiden tilan voi nähdä kartalta.

Virta ja has.to.be ovat riippumattomia operointipalvelua tarjoavia yrityksiä. Virran osasto oli hyvällä paikalla hallissa 5 ja konsepti herätti huomattavaa kiinnostusta, yrityksen mukaan myös kaupallisessa mielessä. Virran Jussi Ahtikari esitteli yrityksen ratkaisuja myös messujen foorumilla. Virta myös tunnettiin muilla osastoilla hyvin. has.to.be on itävaltalainen, kolme vuotta vanha yritys, jonka alustan kerrottiin olevan käytössä noin 2000 latauspisteessä. Yritys on kaupallistanut kaksi palvelua: maksuton be.energised ”Community” on suunnattu julkisille ja puolijulkisille toimijoille, jotka haluavat tarjota latausta omille asiakkailleen, be.energised ”Enterprise” latauspalvelun myyjille.

Virran osasto kiinnosti messuyleisöä

Latauksen integroimiseen omakotitalojen sähköjärjestelmään löytyi ratkaisuja ALDI:lta, Mennekesiltä ja ABL Sursumilta. Yritykset esittelivät ratkaisuja, joissa aurinkokennoilta saatavan sähkön ja verkkosähkön osuutta latausvirrasta voidaan säätää erikseen riippuen muualla taloudessa tarvittavan sähkön määrästä. Kummassakaan ei kuitenkaan ollut erillistä energian välivarastoa. Ratkaisut toimitettiin yritysten omien latausasemien mukana.

Liittotasavallan poliisi esitteli messuilla poliisin väreihin maalatun VW Golf GTE:n avulla projektia, jossa testattiin sähköautojen toimivuutta virkavallan käytössä. Ajoneuvoina oli käytössä ladattavia hybridejä (Golf GTE, Opel Ampera) ja täyssähköautoja, kuten VW eUp. Viimemainittuja hyödynnettiin vähemmän kiireellisissä tehtävissä. Paikalla olleen virkavallan edustajan mukaan kokemukset ovat positiivisia, mutta suuren mukana kulkevan varustuksen kuljetustarpeen vuoksi testiin toivottiin enemmän tilaa tarjoavia malleja.

Saksan sähköisen liikenteen tilannetta kommentoi messujen foorumilla varsin kriittisesti Kurt Sigl Institut Neue Mobilität UG:stä. Sigln mukaan 30.000 sähköautosta ja myynnin 50-70 % vuosikasvusta huolimatta Saksa ei ole johtava markkina vaan lähinnä merkittäviä julkisia hankintoja tekevä maa. Hän suhtautui skeptisesti Liittotasavallan tavoitteeseen miljoonasta ajoneuvosta vuonna 2020. Sigl ihmetteli myös sitä, etteivät saksalaiset mallit (Audi A8, M-B S-sarja, BMW) pärjää Teslalle ladattavien autojen premium-luokassa edes kotimaassaan. Hän esitti tavoitteeksi, että joka viides myytävä ajoneuvo vuonna 2021 on sähköauto.

Kaiken kaikkiaan eCarTec oli voimissaan ja sähköisen liikenteen kehitys jatkuu vahvana. Panostus latausinfrastruktuuriin on kasvamassa ja älykkäät latausratkaisut ovat idullaan. eCarTecin voi olettaa kehittyvän jatkossa entistä voimakkaammin ammattilaisten tapahtumaksi, jossa sähköisen liikenteen liiketoiminnan osaajat luovat yhteistyösuhteita keskenään.

Markku Antikainen

Eero Lukin
comments powered by Disqus