Lisensoimalla lisää elinaikaa brändille

13.6.2014

Lisensointi lisää brändin näkyvyyttä, pidentää sen elinaikaa ja tuo yritykselle lisää liikevaihtoa. Moni yritys onkin viime vuosina kiinnostunut lisensoinnin tuomista mahdollisuuksista. Innostusta on osaltaan lisännyt esimerkiksi Rovio, jonka peliliiketoiminnan rinnalle on kasvanut laaja lisensointibisnes Angry Birdsien kautta.

Kiinnostus ja innostus lisensointia kohtaan näkyivät myös Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelman kesäkuun alussa järjestämässä työpajassa, jossa brändäyksen ja lisensoinnin saloihin perehtyi 12 yritystä. Suurin osa mukana olleista yrityksistä oli osallistunut alkuvuonna Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelman  ideahakuun lisenssibisneksestä. Haku tuotti yhteensä 27 ideaa, joista lisensoinnin näkökulmasta kiinnostavimmat kutsuttiin työpajaan.

Työpajaan osallistuneet yritykset edustivat niin brändin ja lisenssin omistajia (esim. erilaisia design-yrityksiä ja taiteilijoita) kuin lisensointia työkseen tekeviä yrityksiä (esim. agentuureja). Työpajan fasilitoi 5th Wave Brandsin Heikki Laaninen.

Suojaa, rajaa, valvo ja arvioi. Siinä on lyhykäisyydessään Heikki Laanisen työkalupakki lisensointia pohtivalle yritykselle. Aineettomien oikeuksien suojaaminen on luonnollisesti lähtökohta lisensointibisnekselle, koska päätäntävalta brändin lisensoinnista on aina oikeuksien omistajalla.

”Lisensointisopimukseen kannattaa ja pitää asettaa rajat. On hyvä rajata sopimukset yhteistyön alussa hiukan tarkemmin ja tiukemmin, sillä oikeuksia on paljon helpompi lisätä, kuin ottaa pois. Hyvässä lisenssisopimuksessa määritellään mm. sopimuksen kesto, maksut, alueet, sekä sopimuksen piiriin kuuluvat tuotteet mahdollisimman tarkasti”, opasti Heikki paikalla olleita yrityksiä.

Oikeuksien omistajalla on aina viimeinen sana siitä, miten oikeuksia käytetään. Lisenssejä pitää siis valvoa, ettei niitä käytetä brändin näkökulmasta väärin. Heikki muistutti, että lisensointi on oikeuksien lainaamista, ei myyntiä, ja oikeuksistaan kannattaa pitää kiinni.

Lisäksi kannattaa aina arvioida lisenssisopimuksia sekä niiden aikana että päättyessä. Huonoja sopimuksia ei ole pakko eikä tietenkään kannatakaan jatkaa.

Lisensointi on osa koko yritysbrändin hallintaa ja johtamista – yksi keino huolehtia brändin kaupallistamisesta. Osa työpajan osallistujayrityksistä toivoikin jatko-oppia siitä, miten kehitän lisensoitavan brändin. Toive laitettiin Fiiliksestä fyrkkaa- ohjelmassa korvan taakse.

Yritykset voivat kehittää brändiä ja lisensointia sekä muita keinoja aineettomien oikeuksien kaupallistamiseen myös Tekesin rahoittamissa tutkimus- ja kehityshankkeissa. Nämä asiat kannattaa ottaa esille, kun käy rahoitusneuvotteluja Tekesin asiantuntijoiden kanssa. Kannattaa myös hankkia tarvittavaa osaamista brändäyksen ja lisensoinnin asiantuntijoilta. Kaikkea ei voi eikä tarvitse osata itse.

Heikki Laanisen esityksen tiivistelmä

Lisätietoja:

heikki.laaninen(at)5thwavebrands.com
minna.suutari(at)tekes.fi)

Minna Suutari

comments powered by Disqus