Älykkäällä ostoslistalla ruoan ostamisesta vaivatonta ja hauskaa

Foodie.fm on maailman ensimmäinen personoitu sosiaalinen osto- ja ruokasuosituspalvelu, joka on siellä missä kuluttajatkin. Oppivaan teknologiaan perustuva palvelu suosittelee käyttäjälleen tämän yksilöllisiin tottumuksiin parhaiten sopivia ruokaohjeita ja tuotteita.

Foodie.fm -palvelun suositusteknologia oppii käyttäjien valinnoista. Palvelua kuluttaja voi käyttää missä vain; se löytyy verkosta, sosiaalisesta mediasta ja älypuhelimesta. Monikanavaisessa palveluinnovaatiossa on yhdistetty vahva teknologia-osaaminen ja kyky helpottaa kuluttajien arkea ja tuottaa arvoa kaupalle. Kuluttajille Foodie on maksuton.

– Foodie auttaa käyttäjiä tekemään parempia valintoja ja kuluttamaan viisaammin, Digital Foodie Oy:n toimitusjohtaja Kalle Koutajoki tiivistää.

Vuonna 2013 palvelulla on 250 000 suomalaista käyttäjää. Palveluinnovaation vienti on käynnistetty Isosta-Britanniasta. Foodie.fm-palvelun kehittänyt yritys, Digital Foodie Oy, perustettiin joulukuussa 2009 Helsingissä.

Palvelua kuluttajien ehdoilla

Foodie.fm -palvelun avulla kuluttajat voivat tehdä ruokaostoksia fiksusti ja hauskasti. Palvelu vastaa yksinkertaisesti kysymykseen: Mitä söisin ja ostaisin tänään?

Palvelu suosittelee ruokareseptejä ja tuotteita kunkin käyttäjän maku- ja käyttötottumusten pohjalta. Lisäperusteena Foodie käyttää muiden sellaisten henkilöiden ostokäyttäytymistä, joilla on samankaltaiset makumieltymykset.

Palvelu ottaa huomioon rajoitteet ja mieltymykset kuten ruoka-allergiat ja lempiruuat sekä käytettävissä olevan budjetin. Se auttaa myös suunnittelemaan ostoksia ja yhdessä syömistä. Inspiroidakseen käyttäjäänsä Foodie tarjoaa ideoita tämän omasta sosiaalisesta verkostosta ja mielenkiinnon kohteista.

– Foodien arkkitehtuuri perustuu skaalautuvaan pilviteknologiaan. Palvelut ovat siellä missä kuluttajatkin ja ne toimivat kuluttajien ehdoilla, Koutajoki täsmentää.

Foodie.fm on saatavissa verkossa ja Facebook-sovelluksena sekä iPad-, iPhone-, Android- ja Windows Phone-sovelluksina.

Idea virtuaalisesta äidistä innovaation takana

Kalle Koutajoki kertoo yrityksen lähteneen kehittämään palveluaan puhtaalta pöydältä.

– Foodien lähtökohtana oli ajatus virtuaalisesta äidistä, joka kertoo mitä ostaa kaupasta ja mitä syödä. Käytimme samaa ideologiaa kuin musiikkisuosituspalveluissa. Valitsimme lähtökohdaksemme päivittäistavarakaupan, koska ruoan verkkopalveluissa oli selvä tilaus innovaatiolle.

Yrityksen toimintaa ovat rahoittaneet Veraventure, Veturi Venture Accelerator ja Tekes. Kehitystoimintaa on toteutettu vahvasti yrityksen omin voimin. Koutajoki pitää yhtenä edelläkävijän tärkeänä ominaisuutena kykyä toteuttaa ideat käytännön ratkaisuiksi.

– Pyrimme tekemään kehitystyön itse. Ideoita on kaikilla, mutta haasteena on toteuttaa ne. Monella muullakin on varmaan ollut ideoita myös ruokasuosituspalveluista, mutta me olemme sellaisen oikeasti toteuttaneet. Toteutus on tärkeää – ja kokeileminen. On yhtä arvokasta todeta ettei idea toimi, kuin todeta sen toimivan käytännössä. Pelkillä ideoilla ei ole arvoa, vasta toteutuksella on.

Teksti: Heli Paavola

comments powered by Disqus