Älyautoilu tulossa yli miljoonan suomalaisen saataville

11.12.2013
Autoasi-korjaamoketju, ajotieto-operaattori Helpten ja Elisa tuovat markkinoille ensimmäisenä maailmassa älyautopalvelun, joka yhdistää autoilijan, auton, huoltopalvelut ja ajamisen tietopalvelut saumattomasti yhteen sovellukseen. Se on myös kokonaisvaltainen ratkaisu yritysten autokannan hallintaan.

Älyautopalvelu perustuu siihen, että autoon kytkettävä lähetin on yhteydessä pilvipalveluohjelmistoon sekä korjaamoon. Autoilija käyttää palvelua älypuhelimellaan. Palvelu pystytään asentamaan yli miljoonaan suomalaisautoon auton merkistä riippumatta, joten se on ainoa tapa saada älyautoilun hyödyt nopealla aikataululla yli miljoonalle suomalaisautoilijalle.

Palvelun avulla autoilijan ei tarvitse huolehtia tulevista huolloista tai esimerkiksi ajaa korjaamolle selvittämään vikailmoitusta.

”Autokorjaamo näkee vikakoodit välittömästi ja neuvoo tämän jälkeen autoilijaa tarvittaviin toimiin. Lisäksi korjaamo ja autoilija pystyvät seuraamaan sovelluksesta auton huoltotarpeita, ja autoilija saa muistutuksen tulevasta määräaikaishuollosta tai katsastuksesta automaattisesti”, kertoo Timo Kemppainen Autoasi-ketjusta.

Autoilijan palvelunäkymään tullaan ensi vaiheessa yhdistämään tiepalvelu ja ajoneuvon hätäpuhelujärjestelmä. Paikkatieto tulee järjestelmästä suoraan, joten hädän hetkellä autoilija saa avun älypuhelimen napin painalluksella. Muita kolmansien osapuolten jo saatavilla olevia palveluita Autoasi-käyttöliittymään on muun muassa tiesää.

”Jatkossa vain mielikuvitus on rajana, minkälaisia autoiluun liittyviä sovelluksia alustalle kehitetään”, toteaa Kemppainen.

Älypalvelut vähentävät polttoaineen kulutusta ja nostavat auton jälleenmyyntiarvoa

Palvelun avulla muodostuu auton tarina, jossa yhdistyy auton huoltohistoria, katsastustiedot ja ajotapahistoria. Näistä tiedoista on apua esimerkiksi autoa myytäessä. Auton omistaja itse määrittää, haluaako hän esimerkiksi huoltohistoriaan, paikkatietoon tai ajotapaan liittyviä etuja ja palveluita käyttöönsä.

”Autoilija saa halutessaan sovelluksesta palautetta ajotavastaan ja voi esimerkiksi alentaa oikealla ajotavalla polttoaineen kulutusta. Autoilija voi toimia myös Autoasin ja Helptenin vakuutuskumppanien kanssa ja vaikuttaa turvallisella ajotavalla vakuutusmaksuihinsa”, toteaa toimitusjohtaja Rauno Toivonen Helptenistä.

Elisa on ollut mukana kehittämässä palvelua verkkojen ja mobiliteetin näkökulmasta.
”Tämä on lähes jokaista suomalaista koskeva konkreettinen esimerkki teollisen internetin sovellusalueista. Verkon omistajana olemme vahvasti mukana palvelukehityksessä jatkuvasti. Tämäntyyppiset palvelut tulevat yleistymään nopeasti”, sanoo johtaja Jorma Niemelä Elisalta.

Älyautopalveluun haetaan satoja suomalaisia testikäyttäjiä kehittämään palvelua ja pilottiin voi hakea joulukuun lopusta lähtien osoitteessa autoasi.fi.

Palvelu on myös kokonaisvaltainen ratkaisu yritysten autokannan hallintaan. Yrityspalveluiden tarjonta on käynnistynyt joulukuussa 2013 ja palvelu on saatavilla askeleittain yksityisautoilijoille alkuvuodesta 2014. Paljon työkseen omalla autolla ajavat autoilijat pystyvät hyödyntämään molempiin palveluihin liittyviä osia tehokkaasti.

Tekes on rahoittanut palvelun kehittämistä.

Lisätietoja

Tekesin EVE-ohjelman päällikkö Martti Korkiakoski, puh. 02950 55875
Autoasi-korjaamoketju, johtaja Timo Kemppainen, puh. 050 400 1511
Helpten Oy, toimitusjohtaja Rauno Toivonen, puh. 0500 47 8989
Elisa Oyj, johtaja (Yritysasiakkaat, Connectivity-liiketoiminta) Jorma Niemelä, puh. 050 61 029

Helptenin sivut

comments powered by Disqus