Profile Vehicles: Tekninen etumatka on ambulanssivalmistajan elinehto

29.2.2016
Autojen myyminen alan mekkana tunnettuun Saksaan voi äkkiseltään tuntua järjettömältä idealta. Iisalmelaisen Profile Vehiclesin sitkeys on kuitenkin palkittu. Saksa-kortti on auttanut avaamaan vientiovia ympäri maailmaa.

Koko ajan muutama askel edellä kilpailijoita. Siinä lause, joka toistuu tämän tästä iisalmelaisen erikoisautovalmistaja Profile Vehiclesin toimitusjohtaja Marko Revon puheessa.

Miehen filosofialle on käytännön katetta, sillä ambulansseistaan tunnetulla yrityksellä on tällä hetkellä vientiä jo viiteentoista maahan. Kumipyörillä kulkevia ensihoitoyksiköitä kiitää Euroopan ohella muun muassa Saudi-Arabian, Singaporen ja Kuwaitin maanteillä.

Iisalmen lisäksi tuotantoa on tytäryhtiöissä Virossa ja Unkarissa, josta on saatu myös isoja tilauksia.

"Tekninen etumatka ja asiakkaan saama lisäarvo ovat entistä tärkeämpiä myyntivaltteja, sillä hintakilpailu on Suomen kustannustasolla mahdotonta. Ainoa keino pärjätä on tarjota jotain parempaa kuin kilpailijat", Repo painottaa.

Se taas tarkoittaa, että tuotekehitystä ja myyntityötä on tehtävä taukoamatta. Toimitusjohtajan kalenteri onkin ollut alkuvuoden aikana mustanaan matkapäiviä. Useimmiten herätys on jo aamukolmelta, jotta Iisalmesta ehtii ajoissa Helsinki-Vantaalle ja Euroopan lennoille. Jalkatyötä on kuitenkin tehtävä, mikäli mielii hankkia uusia asiakkaita.

"Tapaamiset ovat tärkeitä, sillä kaupat solmitaan lopulta ihmisten kesken. Kukapa meistäkään ostaa auton näkemättä itse ajopeliä tai sen myyjää? Yhden ambulanssin kohdalla kyse on aina vähintään 100 000 euron ostoksesta", Repo naurahtaa.

Toimialansa tienraivaaja

Vuonna 1982 Iikori-nimellä aloittanut yritys alkoi panostaa vientiin 1990-luvun alussa ja syy oli yksinkertainen. Kotimaan lamassa asiakkaiden kalustoinvestoinnit olivat syväjäässä ja uusia kontakteja oli pakko hakea ulkomailta.

Suunnaksi otettiin ennakkoluulottomasti Saksa ja Norja. Samalla nimi muotoiltiin paremmin vientiin istuvaksi Profile Vehicleksi.

Sitkeällä asenteella iisalmelaisyritys sai vakuutettua ensin Volkswagenin ja sen jälkeen Mercedes-Benzin niiden alustojen sopivuudesta myös ambulanssikäyttöön. Samalla se tiesi läpimurtoa yhtiön innovaatiolle, jossa ambulanssin varustelu perustui helposti asennettaviin ja varioitaviin moduuleihin.

"Se oli ainoa tapa tehdä ambulansseja hieman suurempia määriä kustannustehokkaasti, mutta silti räätälintyönä. Olimme muutenkin aikaamme edellä, sillä ambulanssit olivat tuohon aikaan lähinnä työkaluja. Me aloimme korostaa entistä enemmän ergonomiaa, hygieniaa, käyttövarmuutta ja elinkaarta huoltopalveluineen", Repo listailee.

Nykyisellään ambulanssi on täynnä alan huipputekniikkaa ja käytännössä liki sairaalatasoinen tehohoitoyksikkö.

Kauas on pitkä matka

Profile Vehicles on kasvanut varsin tasaisin askelin runsaan 30 miljoonan euron liikevaihtoa ja noin 125 henkilöä työllistäväksi ajoneuvovalmistajaksi. Kasvu on ollut lähes poikkeuksetta kannattavaa, mutta matkan varrelle mahtuu myös vaikeita vuosia.

"Silloinkin olemme panostaneet tuotekehitykseen, oman väen kouluttamiseen ja oman toiminnan terävöittämiseen. Tässä kaikessa Tekes on ollut tuotekehityslainoineen iso apu", Repo kiittelee.

Yhtiö on ollut mukana myös Team Finlandin vientimatkoilla. Se on myös verkottanut ja rohkaissut muita suomalalaisyrityksiä muun muassa Unkarin markkinoille. Toimitusjohtajan mukaan kokemukset ovat olleet todella positiivisia.

"Suomi on kaukana keskisestä Euroopasta ja kasvumarkkinoista. Siksi kaikki keinot, joilla yrityksille voidaan avata uusia ovia, ovat tervetulleita. Tuolla tuotantohallissa on parhaillaan joukko singaporelaisia vieraita. Matkan varrella he varmasti miettivät moneen otteeseen, minne ihmeeseen he ovat menossa. On tämä tehdas sen verran kaukana", Repo virnistää.

Lisätiedot

Marko Repo
Toimitusjohtaja
Profile Vehicles
Puh. 0500 650 955
marko.repo (at) profilevehicles.com

Teksti: Recommended
Kuva: Profile Vehicles

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus