Paptic: Puukuituinen kassi voi korvata muovikassin

6.7.2016
Puupohjaisia kasseja valmistavan Papticin liikeidea syntyi, kun yrityksen perustajat havahtuivat hälyttäviin uutisiin merissä kiertävästä muovijätteestä. He lähtivät kehittämään materiaalia, joka auttaisi ratkaisemaan ongelman ja yhdistäisi muovin ja paperin parhaat puolet. Sijoittajia oli helpompi saada, kun Tekesin tuki oli yrityksen takana.

Papticin ensimmäinen uudesta materiaalista valmistettu tuote on nyt julkistettu: Seppälä otti käyttöön maailman ensimmäiset Paptic-kassit. Pelkästään Euroopassa käytetään vuosittain muovikasseja 180 kappaletta henkilöä kohden. Suomessa kulutus on melko maltillista, sillä täällä kasseja kuluu noin 55–60 kappaletta henkilöä kohden.

Moni maa on suunnitellut muovikassikieltoja ja -rajoituksia, ja äskettäin voimaan tullut EU-direktiivi vauhdittaa tätä kehitystä. Suomellakin on vielä kirittävää, sillä direktiivin mukaan vuoteen 2025 mennessä muovikasseja saa käyttää enintään 40 kappaletta henkilöä kohden vuodessa.

Ostokset täytyy kuitenkin kantaa jollakin kotiin – tähän tarpeeseen Paptic vastaa puupohjaisella kassillaan. Ensimmäisiä Paptic-kasseja testataan kesällä 2016 Seppälässä, joka lähti Papticin kanssa yhteistyöhön jo ennen yrityksen perustamista.

”Yhteistyö Seppälän kanssa on ollut erittäin antoisaa, kun tuotekehityksessä on ollut loppukäyttäjä mukana. Liian monet hyvät ideat ja teknologiat jäävät vaille oikeaa sovellusta”, Papticin toimitusjohtaja Tuomas Mustonen kiittelee.

Tuotannon ulkoistus tulevaisuutta

Paptic on perustettu keväällä 2015 VTT:n spinoffina. Paptic on tehnyt VTT:n lisäksi yhteistyötä monien pk-yritysten kanssa. Yritys on saanut rahoitusta tuotekehitykseen ja kansainvälisen kasvun suunnitteluun. Yhtiö keräsi ensimmäisellä rahoituskierroksellaan sijoituksina 1,1 miljoonaa euroa.

”Sijoituspäätöksiä edisti Tekesin projektinhyväksytyspäätös. Se antoi sijoittajille luottamuksen, että resurssimme riittävät tuotekehityksen jatkamiseen. Tekesin rahoituksen avulla olemme voineet avata uusia asiakasyhteyksiä ja sopia koeajoja kansainvälisten yritysten kanssa”, Mustonen listaa.

”Ensi vuonna pyrimme skaalaamaan tuotetta. Se tarkoittaa, että tarvitsemme uusia sijoituksia. On ollut hienoa huomata, kuinka hyvin eri toimijat, Tekes, Finpro ja Finnvera, pelaavat tässä yhteen”, Mustonen jatkaa.

Seuraavan sukupolven paperi

Paptic-materiaalilla on muovinkaltaisia ominaisuuksia kuten venyvyys ja saumautuvuus, eikä
se repeä kuten paperi. Lisäksi se kestää vesiroiskeita, mutta hajoaa kokonaan veteen joutuessaan. Sen raaka-aineista 80 prosenttia on uusiutuvia, ja pääraaka-aine on suomalainen sellu. Materiaali on kuitenkin kestävämpää kuin esimerkiksi biohajoava muovi.

”Olisimme voineet valmistaa materiaalin, joka olisi täysin vedenkestävää, mutta halusimme, että se soveltuu kartongin kierrätykseen. Pyrimme siihen, että tuotteita käytetään uudelleen niin monta kertaa kuin mahdollista”, Mustonen kertoo.

Paptic arvioi, että kaupallisessa mittakaavassa tehtynä Paptic-kassin tuottaminen on yhtä energiatehokasta kuin muovikassin valmistus. Toistaiseksi yritys valmistaa materiaalin itse pilottitehtaallaan Espoossa, jossa valmistuu tänä vuonna materiaalia noin miljoonaan kassiin. Paptic hakee tuotannon ylösskaalaukseen kumppaneita. Yrityksessä uskotaan, että tulevaisuudessa materiaalia nähdään muuallakin kuin kasseissa, esimerkiksi pakkauksissa ja lähetyskuorissa.

Lisätietoja:

Tuomas Mustonen
Toimitusjohtaja, perustaja
050 5987 516
tuomas.mustonen (at) paptic.fi

Teksti: Katariina Ahonen, Kaiku Helsinki
Kuva: Paptic


Soile Thalén
comments powered by Disqus