Feathr: Sosiaalinen ja globaali kauppapaikka uniikeille tapeteille

22.2.2016
Monet suuret yritysmaailman menestystarinat ovat alkaneet perustajien henkilökohtaisesta ongelmasta. Niin alkoi myös persoonallisia ja näyttäviä boutique-tapetteja järkihintaan tekevän Feathrin tarina. Tänä päivänä Feathr myy tapetteja verkkokaupastaan minne tahansa maailmalle. Feathrin nerokkuus piilee siinä, että yritys on onnistunut luomaan toimintamallin, jossa tapetit valmistetaan kysynnän mukaan ja toimitetaan suoraan tehtaalta asiakkaalle – suuriin valmistus- ja ostoeriin liittyviä riskejä ei ole. Tekesin Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelma auttoi Feathria toimintamallin luomisessa ja testaamisessa.

Idea Feathrista syntyi, kun yrityksen perustajat Anne ja Tom Puukko remontoivat pari vuotta sitten Lontoon kotiaan ja etsivät särmikkäitä ja tyylikkäitä tapetteja. Britanniassa tapettimarkkinat ovat suuret ja valikoimaa on näennäisesti paljon, mutta itse asiassa toimialaa hallitsee muutama suuri tapettitalo perinteisin kuosein. Design-tapeteista löytyy enemmän vaihtoehtoja, mutta niissä hinnat ovat liian kalliita tavalliselle kuluttajalle.

Digitalisaation avulla ravistelemaan tapettimarkkinoita

Siitä se idea sitten lähti. Pariskunta päätti selvittää, miten konservatiivista tapettialaa voisi uudistaa, ja millaisia ratkaisuja tämän päivän yksilöllisiä ja persoonallisia valintoja arvostavalle kuluttajalle voitaisiin tarjota. Ajoitus osui nappiin, sillä digitaalinen painotekniikka oli kehittynyt siihen pisteeseen, että pieniäkin painomääriä voi ottaa ilman, että kustannukset kohoavat pilviin. Feathr ei itse varastoi yhtään rullaa tapettia.

Monien mutkien kautta idea jalostui ja yritys löysi sopivat kumppanit tuotantoprosessiin. Tapetit printataan tehtaalla, josta valmistaja lähettää ne suoraan loppuasiakkaalle. Feathr luo tapettikokoelmat ja myy tapetit asiakkaalle.

Maailman ensimmäinen digitally native tapettiyritys

Feathin koko asiakaskokemus tapahtuu netissä: kuluttaja hakee inspiraatiota sisustukseen, valitsee siellä mieleisensä kuosin, tekee tilauksen ja Feathr toimittaa tilauksen valmistajalle. Olennaisessa osassa ovat luonnollisesti kuosien suunnittelijat, jotka Feathr on halunnut nostaa ihan uuteen rooliin.

Asiakas tietää, kuka hänen kuosinsa on suunnitellut, ja mikä taiteilijan tarina on. Ensimmäisen kokoelman kuosit joukkoistettiin kilpailun ja suunnittelijoiden täsmäkontaktoinnin avulla. Tapetteja suunnittelevat taiteilijat eivät ole ainoastaan ammatikseen kuoseja suunnittelevia designereita, vaan joukosta löytyy erilaisia taiteilijoita aina surffilautojen suunnittelijasta, tatuoijaan sekä valokuvaajaan.

Kun perustaa uuden yrityksen ja rakentaa oman myyntikanavan nollasta sekä luo vielä kaiken lisäksi täysin uuden toimintatavan markkinoille, huolellinen brändinrakennus on kaiken a ja o. Feathrin tarina on vahva ja yrityksen tiimi luova johtaja Oliver Greenin johdolla on nähnyt paljon vaivaa sen eteen, että heillä on vahva näkemys brändin sielusta. Feathr on ennen kaikkea digitaalisen ajan brändi. Se on omintakeisella tavalla läsnä erilaisissa internetin sisällöissä omasta verkkokaupasta Elle Decorin ja blogeihin sekä sosiaaliseen mediaan.

Designiin ja sisustamiseen keskittyvä digitaalinen alusta

Tapetit ovat vain ensisoitto Feathrille. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa tuotevalikoima laajenee omaperäisellä tavalla muihinkin sisustus- ja designtuotteisiin. Sosiaalisen ja globaalin kauppapaikan luonteeseen kuuluu, että mallistoja joukkoistetaan, asiakkaat saavat vaikuttaa siihen, mitkä kuosit menevät tuotantoon ja asiakkaat voivat tilata tuotteita mihin tahansa maailman kolkkaan. Juuri nyt Feathr ottaa isoja askeleita Aasiassa, jossa arvostetaan skandinaavista designiä ja rakennetaan paljon uutta.

Lisätietoja

Anne Puukko
Founder
hello (at) feathr.com
puh. 040 668 3335

www.feathr.com

Haastattelu: Ellun Kanat
Kuva: Feathr

Eero Lukin
comments powered by Disqus