Social Party: Tyytyväinen kanta-asiakas digitaalisen palkitsemisratkaisun avulla

15.7.2015
Kanta-asiakasohjelmat nousevat koko ajan merkityksellisemmiksi kuluttajien elämässä. Monissa kanta-asiakasohjelmissa haasteeksi on noussut kuitenkin kuluttajan palkitseminen. Helsinkiläinen Social Party rakentaa uudenlaista palkitsemisalustaa Tekesin peliohjelman Skenen rahoituksella.

Social Partyn digitaalisen Party Coins -palkitsemisalustan avulla yritysten kanta-asiakkaat voivat pelata ja ostaa pelejä kanta-asiakkuudesta kertyneillä pisteillään.

"Esimerkiksi lentoyhtiöissä vain muutama prosentti lentää aktiivisesti ja kerää kalliita palkintoja. Tämä saa aikaan tunteen, ettei kanta-asiakkuus palkitse muita ollenkaan. Pelit ja digitaalinen viihde ovat hyvä palkintovaihtoehto, koska niiden hinnat eivät ole montaakaan euroa, mutta niiden kanssa voi viettää monta tuntia. Ratkaisumme avulla palkintopisteet voidaan viimeinkin käyttää johonkin, joka myös tuntuu palkitsevalta. Samalla asiakas saa uusia työkaluja, joilla saada lisää kuluttajia liittymään asiakasohjelmaansa", kertoo Social Partyn perustaja markkinointijohtaja Miikka Kukkosuo.

Eri alojen kokemuksesta syntyi uusi innovaatio Party Coins on digitaalisen palkitsemisen alusta, jossa kumppani saa palkintosisällöt avaimet käteen -periaatteella. Palkintosisällöt ovat tällä hetkellä keskittyneet digipeleihin ja digitaalisiin lahjakortteihin. Yrityksen ensimmäisiä partnereita ovat olleet lentoyhtiö Finnair sekä kuluttajaohjelma PINS. Yhteistyön kautta Party Coins tavoittaa loppukäyttäjiä yli 20 maassa. Yhteistyökumppaneita on tulossa lisää muun muassa lentoyhtiö-, hotelli- ja finanssialalta.

"Yrityksessämme on kokenut tiimi, josta löytyy yhteensä kymmenien vuosien kokemus pelialalta, IT-palveluista, digimediasta ja mainostoimistoista. Palvelun kehitykseen yhdistimme uuden liiketoimintamahdollisuuden, digitaalisen markkinoinnin ja pelialan kokemuksen", Kukkosuo taustoittaa.

Uuden asiakkuuden aluksi Social Party tutustuu asiakkaan kanta-asiakasohjelmaan ja sen jäseniin, jonka jälkeen yritys hankkii heille sopivat palkinnot. Yrityksen kumppaneiksi on saatu paljon eri brändejä, ohjelmia ja viihdetarjoajia. Pelejä yritys ei siis suunnittele itse.

"Finnair Plus -kanta-asiakasohjelmalle teimme palvelun, jossa Finnairin lentopisteillä voi lunastaa tuotteita, pelejä ja lahjakortteja. Olemme tuomassa mukaan myös muunlaista viihdettä, kuten elokuvia", Kukkosuo kaavailee.

Globaaleille markkinoille Tekesin rahoituksen avulla

Ensimmäisen version Party Coins -tuotteestaan Social Party teki Tekesin Skene-peliohjelman avustamana.

"Skenessä saimme valmiudet siihen, että voimme helposti integroida alustaamme uusia partnereita. Tekesin rahoituksen ansiosta saimme tehtyä tuotekehitystyön nopeammin, isompana ja kansainvälisenä. Myös Skenen tarjoama tuki ja kontaktit olivat oleellisia", Kukkosuo kiittelee.

Kukkosuon mukaan yhteistyö Tekesin kanssa lisää kiinnostusta myös sijoittajien suunnalla. Parhaillaan yrityksessä tehdään lujasti markkinointityötä tunnettavuuden eteen.

"Myynnin ja markkinoinnin kannalta kohderyhmämme on selkeästi B2B-puolella, vaikka tuotteen loppukäyttäjiä ovat kuluttajat. Myös pelikehittäjien ja sisällöntuottajien intressinä on löytää uusia tapoja tavoittaa kuluttajia, sillä kisa kuluttajista on kova esimerkiksi App Storessa", Kukkosuo on huomannut.

"Tähtäämme johtoasemaan kansainvälisten kanta-asiakasohjelmien digitaalisen viihteen lisäpalvelujen tarjoajana. Haluamme kehittää merkittäviä uusia levitystapoja."

Lisätietoja

Miikka Kukkosuo
Markkinointijohtaja
Social Party
Twitter: @miikka_k

Teksti: SST Viestintä
Kuva: Social Party

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus