Oura-hyvinvointisormus haastaa aktiivisuusrannekkeet

12.11.2015
Mitä syntyy, kun suomalainen muotoiluosaaminen, vuosikymmenten ajan karttunut ohjelmisto- ja elektroniikka-alan kokemus ja huippututkimus yhdistyvät intohimoon parantaa omaa terveyttä? Lisätään tähän vielä Nokian ja Polarin kerryttämää kokemusta kuluttajaelektroniikasta sekä kansainvälistä näkökulmaa.

Tulos on Oulussa suunniteltu ja valmistettu sormus, jonka sisälle mahdutettu elektroniikka seuraa kehon reaktioita, mittaa unenlaatua, aktiivisuutta ja palautumista.

"Aktiivisuusrannekkeet eivät pysty mittaamaan unenlaatua yhtä tarkkaan kuin sormus, joka mittaa optisesti sykettä, hengitysrytmiä ja erilaisia fysiologisia muutoksia", kuvaa yrityksen Chief Technology Officer Kari Kivelä.

"Esimerkiksi yönaikainen leposyke kertoo paljon siitä kuinka hyvin keho ja mieli ovat palautuneet. "

Tänä syksynä ŌURAn sormustietokone ja terveystietoa visualisoiva mobiilisovellus ovat valmiita valloittamaan terveysteknologian markkinoita Yhdysvalloissa ja muualla.

Tiimistä perustajat Kari Kivelä ja CEO Petteri Lahtela sekä markkinointipäällikkö Marjut Uusitalo näkevät, että terveysteknologiassa ollaan siirtymässä seuraavan vaiheeseen: aktiivisuusrannekkeet ovat valloittaneet maailman, mutta niiden käyttäjät tavoittelevat 10 000:tä askelta päivässä vain muutaman kuukauden, huonoimmillaan vain muutamia viikkoja.

"Hyvinvointiteknologiaan pitää saada kokonaisvaltaisempaa ja rikkaampaa, personoitua dataa, joka huomioi syy-seuraussuhteita pidemmällä aikavälillä ja vaikuttaa aidosti hyvinvointiin kannustamalla ja antamalla käyttäjälle selkeitä ohjeita siitä miten omaan hyvinvointiin voisi itse vaikuttaa. Toinen merkittävä tekijä on design ja käyttömukavuus. Apple Watch on jo nostanut designin arvoa", Petteri Lahtela toteaa.

Alkusyksy on ollut startupille jännittävää aikaa. Yritys on toteuttanut joukkorahoituskampanjan Kickstarter -joukkorahoitusalustalla ja kerännyt lyhyessä ajassa yli 650 000 dollaria. Sormusten tuotanto Oulussa on alkamassa ja verkkokauppa on avattu lokakuun lopussa.

"Kampanja oli meidän "Early Adapter Customer Acquisition"-testi ja jonkin tason "Proof of Market Entry", Lahtela hymyilee.

Joukkorahoituskampanjaan liittyy aina riski julkisesta epäonnistumisesta. Ouralaisetkin mietittivät sitä liki vuoden päivät.

"Toisaalta se on kustannustehokkain keino saada medianäkyvyyttä ja testata kuinka potentiaaliset ostajat ymmärtävät tuotteen edut ja ovat valmiit tekemään ostopäätöksen siltä pohjalta. Halusimme ennen markkinoille tuloa varmistaa, löytyykö tälle tuotekategorialle ja form factorille riittävästi kiinnostuneita ihmisiä."

Markkinoille ennen kilpailijoita

Kaksi ja puoli vuotta kestäneen tuotekehityksen aikana startupin on pitänyt ratkaista monta hankalaa kysymystä. Miten saada elektroniikka sopimaan pieneen sormukseen ja toimimaan moitteettomasti? Miten mutkikkaiden algoritmien tuottamasta rikkaasta datasta esitetään olennaiset asiat visuaalisesti ja ymmärrettävästi? Miten muotoilla sormus niin, että se tuntuu mukavalta, pitää vettä ja on samalla kaunis koru? Miten valmistaa sormusta suurissa erissä?

"Tekesin tuotekehityslaina on ollut keskeistä onnistumisemme kannalta. Uuden tuotekategorian luominen on vaatinut valtavasti työtä", Kari Kivelä kertoo.

Sormuksen taustatiimiin kuuluu monia yhteistyökumppaneita ja huippuosaajia, muun muassa muotoilija Harri Koskinen. Lisäksi ovien avaajina on toiminut joukko sijoittajia, joiden merkitystä kontaktien luojina, haastajina ja neuvonantajina ouralaiset kiittelevät vuolaasti. Taustajoukkoihin kuuluvat esimerkiksi Jyri Engeström, Marko Ahtisaari ja LifeLine Ventures -pääomasijoitusyhtiön Timo Ahopelto ja Petteri Koponen.

Kesällä päättyneellä sijoituskierroksella tukijoukkoihin liittyi uusi joukko kansainvälisestikin nimekkäitä ja erittäin kokeneita neuvonantajia ja sijoittajia, muun muassa Mårten Mickos, Ari Tulla sekä kalifornialainen tohtori Jerry Kram, joka on unitutkija, unitutkimuskeskuksen johtaja sekä National Sleep Foundationin pitkäaikainen hallituksen jäsen.

Verkostot ovat juuri nyt erityisen arvokkaita: "Markkinoille tulo on haastava vaihe. Vielä ei ole osoittaa suoraa myyntiä, kulut ovat etupainotteiset eikä tähän vaiheeseen ole saataville kunnolla julkista tukea", Kivelä sanoo.

ŌURAn markkinoille tuloa on pohjustettu päämarkkina-alueella Yhdysvalloissa jo pitkään. Yritys on luonut yhteyksiä mielipidevaikuttajiin ja näkynyt ahkerasti messuilla. Tällä hetkellä Ouralla on yksi työntekijä Kaliforniassa, lisää ollaan parhaillaan rekrytoimassa ja avainhenkilöt ovat viettäneet kuukausia paikanpäällä.

"Ei markkinaa tajua kunnolla, jos ei itse mene perehtymään siihen paikan päälle. Kun tuote on valmis se on jo myöhäistä, yhteydet on rakennettava sitä ennen".

 

Teksti: Eeva Landowski
Kuva: ŌURA

Eeva Landowski
comments powered by Disqus