Lentävä Liitutaulu: Mobiilipeli konkretisoi tunnilla opitun

27.5.2015
Ohjelmistokehittäjä Lentävä Liitutaulu Oy:n oppimisratkaisussa opettaja ja oppilaat luovat yhteistyössä mobiilipelin, jossa yhdistyy niin pedagogiikka, yhteisöllisyys kuin mobiiliteknologian monipuolinen käyttö.

Historianopettaja ja opinto-ohjaaja Riku Alkio vieraili lukiolaisryhmän kanssa Roomassa vuonna 2011. Kaupunki päätettiin ottaa haltuun pelin avulla, jossa opiskelijat kiersivät kulttuurihistoriallisia kohteita.

"En ole koskaan nähnyt opiskelijoiden olevan niin innoissaan oppimisesta. Tästä rohkaistuneena perustimme vuonna 2012 pelipedagogiikkaan erikoistuneen yrityksen kahden opettajakollegan kanssa", Alkio kertoo.

Hän uskoo vahvasti oppimispelin menestykseen. Sitä puoltaa myös syksyllä 2016 voimaan astuva opetussuunnitelma.

"Seppo-oppimisalusta on nyt ajan ytimessä, sillä tieto- ja viestintätekniikkaa tullaan soveltamaan kouluissa yhä vahvemmin uuden opetussuunnitelman myötä", Alkio huomauttaa. SmartFeetinä aikaisemmin tunnettu alusta vaihto nimensä keväällä 2015.

Helppo ja muunneltava peli kaikille kouluasteille

Seppo-oppimisalustassa opettaja voi itse rakentaa oppilailleen sopivan interaktiivisen pelin. Alusta sopii muunneltavuutensa takia kaikkiin oppiaineisiin ja kaikille kouluasteille. Alakoululaisten pelikenttänä voi toimia esimerkiksi koulun piha, kun taas lukiolaiset voivat vallata koko kaupungin.

"Tällä alustalla voidaan konkretisoida tunnilla opittavia asioita. Opettajilla on käytössään vain vähän aikaa, joten tuotteesta on luotu teknisesti mahdollisimman helppokäyttöinen", Alkio toteaa.

Mikkelin Urheilupuiston koulussa Seppo otettiin testikäyttöön alkuvuodesta.

"Järjestimme teemapäivän, jossa teimme oppilaiden kanssa yhdessä historiaa, kieliä ja liikuntaa yhdistelevän pelin. Oppilaat antoivat tästä paljon hyvää palautetta. Lisäksi historian tunnilla käsittelimme Afrikan imperialismia Afrikan tähti -tyylisen pelin kautta. Hyödynsimme alustaa myös elämänkatsomustiedon kokeessa niin, että oppilaat tekivät koetta opettajan tarkastaessa sitä samalla", kertoo opettaja Janne Elo.

"Jatkossa Seppo tulee koulussamme varmasti enemmänkin käyttöön. Alustan käyttäminen ja pelin tekeminen on todella helppoa ", Elo vakuuttaa.

Tekesin avulla jalansijaa ulkomailta

Tekesillä on ollut Lentävän Liitutaulun kasvussa keskeinen rooli.

"Tekesin hankkeessamme testasimme alustan toimivuutta eurooppalaisten koulujen kanssa. Ne olivat todella tärkeitä kokeiluja, joissa voitiin kartoittaa potentiaalisia asiakkaita", Riku Alkio kiittelee.

Tekesin tukemana yritys pääsi osallistumaan Pohjois-Euroopan johtavaan startup-konferenssiin, Slushiin. Oppimisratkaisut-ohjelman kautta yritys on lisäksi saanut tietoa eri maiden toimintatavoista.

"Olemme nähneet missä maissa ratkaisumme toimii ja missä koulukulttuuri ei ole tällaiseen vielä valmis. Teemme jatkuvasti tuotekehitystä ja seuraavaksi integroidumme eurooppalaisille markkinoille ja myöhemmin jenkkeihin", Alkio kaavailee.

Lisätietoja

Toimitusjohtaja Riku Alkio
riku.alkio (at) seppo.io
Puh. 050 531 8044
www.seppo.io


Teksti: SST Viestintä

Pia Mörk
comments powered by Disqus