Dodreams: Pelialan yhteistyöllä listakärkeen

8.10.2015
Pelistudio Dodreams toteutti peliunelmansa kahden eri toimialan suomalaisyrityksen ja Tekesin tärkeällä tuella. Suurta suosiota nauttiva Drive Ahead! viihtyy Applen sovelluskaupan kärjessä ja kerää pelaajia ympäri maailmaa.

Vuonna 2008 perustettu pelistudio Dodreams rakentaa ystäviä ja perheitä yhdistäviä pelejä. Yritys on vuodesta 2014 luonut minipelistrategialla toteutettuja lokaaleja moninpelejä, ja strategian kehittämiseen saatiin tukea Tekesin Skene-peliohjelmasta.

"Suomessa pelien tekeminen on kallista, sillä niihin käytetään paljon aikaa. Jokainen valmistunut peli on kuin laittaisi lottokupongin vetämään. Tekesin peliohjelmassa Skenessä kehitimme teknologiaa, jonka avulla tuotamme kustannustehokkaasti minipelejä. Erotumme sillä, että teemme pelin ensimmäisen version parissa kuukaudessa", kertoo Dodreamsin toimitusjohtaja Erik Pöntiskoski.

Uusia pelaajia pelivideopalvelun avulla

Lokaalimoninpelillä tarkoitetaan peliä, jota useampi ihminen voi pelata saman ruudun ääressä. Genren minipeliaatelia edustaa Dodreamsin Drive Ahead!, jonka Apple nosti sovelluskaupassaan parhaimpien uutuuspelien listalle.

Vaikka peli saa Applen sovelluskaupassa hyvin näkyvyyttä, tuki loppuu nopeasti ilman uutuusarvoa. Pöhinän nostattajaksi löytyi pelimoottoriyritys Unity Technologiesin omistama, vuonna 2008 perustettu suomalainen Everyplay-palvelu, joka oli tullut Pöntiskoskelle tutuksi Tekesin kautta.

Palvelu videoi pelisession, jonka pelaaja voi halutessaan jakaa Everyplayn sisällä sekä Facebookissa, Youtubessa ja Twitterissa.

"Everyplay auttaa meitä saamaan uusia käyttäjiä ilman, että pääsemme App Storen etusivulle. Palvelussa meitä seuraa 200 000 pelaajaa ja Drive Ahead! -pelivideoita on toistettu huimat 776 000 kertaa. Nousimme koko maailman kattavan "kaikkien aikojen pelit" -listan sijalle seitsemän", kertoo Pöntiskoski.

Pelimainonnasta jokaiselle jotakin

Oleellinen osa yhteistyötä on ollut myös Unity Technologiesin videomainostuote Unity Ads, jossa pelaaja saa jokaisesta katsotusta mainosvideosta palkkioksi virtuaalituotteen. Jussi Laakkonen Unity Technologiesta sanoo formaatin olevan erinomainen Dodreamsin kaltaisille yrityksille.

"Koska Drive Ahead! -pelin voi ladata ilmaiseksi, ansaitaan raha pääosin pelin sisään integroidulla mainonnalla. Unity Adsin mallissa jokainen osapuoli voittaa. Pelaaja haluaa katsoa mainoksia saadakseen palkinnon, mainostaja kohtaa erittäin vastaanottavaisen yleisön ja pelinkehittäjä hyötyy merkittävästä liikevaihdosta."

Nykyinen trendi mobiilipeleissä on tarjota pelikokemus ilmaiseksi ja Laakkonen kertookin mainostuottojen osan kasvaneen huomattavasti.

"Jako menee käytännössä niin, että kevyemmissä peleissä katsotaan mainoksia ja syvemmissä peleissä ostetaan erilaisia virtuaalituotteita. Esimerkiksi arcadepeli Crossy Roadissa mainokset tuottavat jo 60 prosenttia kaikista tuloista ja ensimmäisen kolmen kuukauden aikana peli ansaitsi pelkästään Unity Adsilla yli kolme miljoonaa dollaria Applen versiollaan", sanoo Laakkonen.

Peli jokaisen omalla kielellä

Näkyvyyden lisäksi Dodreams etsi peliinsä käännöspalvelua, joka pystyisi vastaamaan pelitekstien lokalisoinnista. Yhteistyökumppaniksi löytyi toinen Tekesin kautta tutuksi tullut yritys, vuodesta 2011 lähtien käännöspalveluja tarjonnut Transfluent. Yritys on kääntänyt Drive Ahead! -pelin tähän mennessä 17 eri kielelle.

Jani Penttinen Transfluentilta kertoo kieliversioiden ylläpidon olevan viikoittaista hommaa.
"Klassinen ongelma on aina ollut, että käännettäessä nettisivuja tai applikaatiota toiselle kielelle, jäävät käännösversiot usein jälkeen. Mikäli haluaa tuotteen pysyvän pinnalla, on huolehdittava käännösten päivityksestä. Järjestelmässämme on valtava määrä kääntäjiä, jotka olemme jaotelleet eri osaamisalueen mukaan. Kun asiakkaalta tulee pyyntö, niin ohjaamme sen oikealle kääntäjälle."

Tulevaisuudessa kisaillaan verkossa ja uusilla alustoilla

Dodreamsin yhteistyö yritysten kanssa on tuonut tulosta, ja Drive Ahead! -pelin suosio kasvaa koko ajan.

"Olemme saaneet alle viidessä kuukaudessa 4,5 miljoonaa pelaajaa ympäri maailmaa, ja alkuperäisistä pelaajista peliämme pelaa joka viikko 15 prosenttia. Luku on todella hyvä", Erik Pöntiskoski iloitsee.

Dodreams on juuri tuonut Drive Aheadin! Android-laitteille, ja suunnitteilla on myös yli verkon pelattava versio.

"Tällä hetkellä luomme alustaa, joka mahdollistaa moninpelaamisen verkossa. Sen jälkeen lähdemme laajentamaan tuoteperhettä. Oma visioni on, että ihmiset pelaavat vielä viiden vuoden päästä Drive Aheadia!. Tämä toteutuu, kunhan vain pystymme tuomaan peliin uutta kiinnostavaa sisältöä."

Lisätietoja

Erik Pöntiskoski
Toimitusjohtaja
Dodreams
erik.pontiskoski (at) dodreams.com

Kuva: Dodreams

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus