DIGILE: Suomi mielii takaisin wellness-teknologian kärkikastiin

14.4.2014
Suomella on pitkät perinteet terveys- ja hyvinvointiteknologiassa, jota Digile Oy:n wellness-verkostossa yhdistetään vahvaan älypuhelin- ja ohjelmisto-osaamiseen. Tavoitteena on nostaa Suomi takaisin toimialan suunnannäyttäjäksi.

Polar ja Suunto nousivat vuosituhannen vaihteessa sykemittareineen ja rannetietokoneineen oman alansa globaaleiksi kärkibrändeiksi. Viime vuosina wellness-teknologian markkinat ovat kuitenkin kokeneet melkoisen mylleryksen. Asetelmia ovat muuttaneet etenkin kehon tilaa ja hyvinvointia mittaavat älypuhelinsovellukset, jotka ovat vieneet markkinoita perinteisiltä kuntomittareilta.

Tämä trendi havaittiin pari vuotta sitten myös Digile Oy:ssä (SHOK), jonka Digital Services -kehitysohjelmassa päätettiin pureutua wellness-markkinan mahdollisuuksiin pintaa syvemmältä. Taustalla oli vahva tuntuma siitä, että Suomessa oli kosolti alan tutkimus-, teknologia- ja ohjelmisto-osaamista, joka yhteen sovitettuna voisi avata merkittäviä kansainvälisiä kasvupolkuja.

Digital Services -ohjelma on verkottanut tähän mennessä yhteen toistakymmentä alan suomalaisyritystä sekä muun muassa Turun ja Oulun yliopistot. Tähän epäviralliseen wellness-ekosysteemiin kuuluu myös Taltioni-terveystilipalvelun toimijoita.

Osaamista enemmän yhteen

Espoolainen, Nokian spin off -yritys Mobile Wellness Solutions (MWS) on yksi wellness-verkostoon mukaan lähteneistä. Yhtiön Wellmo-mobiilipalvelu kannustaa eteenpäin muun muassa liikunnassa, painonhallinnassa, unen laadussa ja alkoholinkäytön vähentämisessä.

MWS:n keskeisiä asiakkaita ovat työterveyshuollon toimijat ja vakuutusyhtiöt, jotka samalla toimivat jakeluportaana eteenpäin. Yhtiö on saanut rahoitusta mm. Nokian Bridge- ja Tekesin Innovation Mill -ohjelmista.

"Toimimme puhtaasti b-to-b-markkinassa, vaikka itse sovellus on pääosin kuluttajien käytössä. Wellness-ekosysteemi on tuonut tämän alan uusia osaajia tärkeällä tavalla yhteen, sillä valtaosa yrityksistä on vielä pieniä ja kasvutaipaleensa alussa. Myös yhteistyökontaktit yliopistoihin ovat olleet paitsi tuotekehityksen myös uskottavuuden kannalta erittäin tärkeitä", toimitusjohtaja Jaakko Olkkonen kiittelee.

Nokia-taustansa ansiosta hän näkee toimialalla merkittäviä kasvumahdollisuuksia. Älypuhelin on entistä useamman kuluttajan taskussa ja samalla siitä on tullut monipuolinen arjen työkalu. Tähän yhtälöön oman hyvinvoinnin aktiivinen seuranta taskussa olevan puhelimen avulla on luonteva lisä.

Lisäksi asiakkaat (yritykset) kaipaavat hyvinvoinnin ja työkyvyn edistämiseen kokonaisratkaisuja, jotka vaativat toimittajien yhteistyötä ja tuotteiden integrointia.

"Wellness-ekosysteemissä tutkitaan ja pilotoidaan juuri tätä", Olkkonen tiivistää.

Todellinen kansainvälinen läpimurto vaatii kuitenkin voimien yhdistämistä ja selvästi isompaa yrityskokoa. Tällainen toimija voi syntyä orgaanisen kasvun, konsolidaation tai yhteistyöverkostojen kautta.

"Menestykseen tarvitaan varmasti kaikkia edellä mainittuja keinoja. Tällä hetkellä alan tuotekehityksen kärkipaikka on karannut amerikkalaisille, mutta meillä on hyvät mahdollisuudet nousta sinne takaisin", Olkkonen toteaa.

Paljon potentiaalia

Tekesin asiantuntijan Pekka Ollikaisen mielestä DIGILEn Digital Services -ohjelman myötä syntynyt Wellness-yhteistyöverkosto on selkeä esimerkki SHOK-toimintamallin tehosta.

"Meillä on todella paljon tämän alan osaamista, mutta se on hajallaan ja pienissä yrityksissä. Tässä verkostossa sitä on saatu yhteen ja mikä tärkeintä, siitä voi syntyä myös uutta kansainvälistä kasvupotentiaalia omaavaa liiketoimintaa", hän kiittelee.

Digile Oy:n liiketoimintaekosysteemeistä vastaava johtaja Jaakko Talvitie on samoilla linjoilla. Suomi ja suomalaisyritykset olivat vielä kymmenen vuotta sitten wellness-teknologian kirkkainta kärkeä. Sen jälkeen alan huomattavasti suuremmat markkinat ovat syntyneet Yhdysvaltoihin, josta rantautuu yhä tiukempaa kilpailua myös Suomen markkinoille. Suomalaisyrityksillä on Talvitien mukaan kovaa osaamista ja tahtoa, mutta jos ulkomaan markkinat eivät aukea, tie loppuu lyhyeen.

"Digital Service -ohjelma jatkuu vielä kaksi vuotta, ja tuloksia on varmasti tulossa. Toivotaan, että kunto ja vauhti riittävät uudestaan kärkisijoille", Talvitie toteaa.

Kuvateksti:
Mobile Wellness Solutions on mukana DIGILEn wellness-verkostossa. Yhtiön kehittämä Wellmo-sovellus tuo keskeiset kunto- ja terveysparametrit älypuhelimeen. Samalla se kannustaa käyttäjäänsä eteenpäin.

Lisätietoja

Jaakko Olkkonen
Toimitusjohtaja, Mobile Wellness Oy
Puh. 050 324 0889
jaakko.olkkonen (at) wellmo.com

Pekka Ollikainen
Asiantuntija, Tekes
Puh. 029 50 55758
pekka.ollikainen (at) tekes.fi

Teksti: Recommended Finland/Timo Sormunen


Sanna Nuutila

comments powered by Disqus