Small Giant Games: Pelialan veteraanit yhden Suomen kiinnostavimman startupin takana

11.8.2014
Peliyhtiö Small Giant Gamesin (SGG) perusti vuosi sitten ryhmä pelialan moniottelijoita, joiden taustalta löytyy vahva moninpeliosaaminen. Sulakkeella työskennelleet tekijät muistetaan etenkin pelillisestä Habbo Hotel -chatista, joka mullisti aikanaan free-to-play-ansaintamallin. Nyt ryhmä on uuden haasteen edessä.

Kun yhdistetään korkealaatuinen graafinen ja teknologinen osaaminen sekä ansaintamallien suunnittelukyky, saadaan aikaan yksi suomalaisen peliteollisuuden kiinnostavimmista tulokkaista.

"Small Giant Games on siinä mielessä erilainen startup, että tiimillämme on kokemusta kentältä vähintään 30 vuoden ajalta. Meiltä löytyy pitkän linjan peliosaamista, joka on yhdistetty hyvin laadukkaaseen graafiseen osaamiseen ja huippuluokan teknologiaan", toimitusjohtaja Timo Soininen kertoo. SGG kehittää hahmovetoista, helposti omaksuttavaa ja ilmaiseksi pelattavaa mobiilipeliä, joka tulee koemarkkinoille vuoden 2014 aikana.

"Teemme casual-mobiilipeliä, joka esittelee paljon uudenlaisia ja viihdyttäviä pelimekaniikkoja. Haluamme pelillämme muuttaa muun muassa endless runner -genreä ja löytää alustalle uusia pelaajia. Olemme työstäneet erityisesti animaatiota ja pelin grafiikkaa, joka onkin todella hyvännäköistä. Vaikuttaa myös vahvasti siltä, että esittelemme aivan uudenlaisia sosiaalisia elementtejä sekä moninpelimahdollisuuksia", Soininen paljastaa.

Tekesin avulla kehitetään paitsi työkaluja myös konseptia

Soininen kertoo Tekesin olleen tärkeässä roolissa pelikehityksessä. SGG on päässyt Skene-peliohjelman kautta työstämään pelimoottoriaan ja kehittämään kenttäsuunnittelutyökaluja sekä moninpeliä.

"Käyttämämme pelimoottori on Unity 3D, joka mahdollistaa nopean tuotannon ja pelin siirtämisen kaikille oleellisille alustoille. Tekesin rahoituksella olemme voineet kehittää Unityn päälle omia työkaluja ja tekniikkaa. Yksi kiinnostavimmista kehittämistämme työkaluista on fysiikkapohjainen animaatiomoottori, jolla luomme persoonalliset hahmot tähän sekä tuleviin peleihimme. Tekemiimme ratkaisuihin kuuluu myös työkalu, jolla luomme nopeasti korkealaatuisia kenttiä. Kolmas alue, johon olemme keskittyneet, on skaalautuva ja joustava moninpeli", pelialan veteraani kertoo. Uusien työkalujen lisäksi SGG on kehittänyt Skenessä konseptiaan.

"Tekesin rahoituksen kautta olemme saaneet startup-yrityksen tarvitsemaa selkänojaa. Rahan lisäksi Skene on ohjannut meitä kohti suunnitelmallisempaa kehitystä ja pakottanut pitämään katseen tiukasti maalissa."

Tähtäin kärjessä

Kantavaksi voimakseen Small Giant Games kertoo halun luoda kauniita, helposti lähestyttäviä ja hauskoja pelejä. Sama lähtökohta tekemiseen tulee säilymään osana yritystä vastaisuudessakin. Soininen kertoo Small Giant Gamesin tähtäävän tulevaisuudessa Suomen pelialan ykköspaikoille.

"SGG tulee olemaan yksi Suomen johtavista pelitaloista. Haluamme peleillämme muuttaa alaa ja tuoda rikkaita hahmopohjaisia konsepteja enemmän markkinoille", Soininen summaa.

Lisätietoja

Timo Soininen
Toimitusjohtaja
Small Giant Games

Teksti ja video: SST Viestintä
Kuva: Small Giant Games

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus