Idean kääntää huipputekniikan käyttökokemukseksi

13.1.2014

Vielä muutama vuosi sitten uusien innovaatioiden myyntivalttina oli useimmiten niiden tekninen etumatka. Nyt rinnalle ja monessa kohtaa myös ohi on kirinyt laitteiden ja palveluiden helppokäyttöisyys.

Helsingin ohella Palo Altossa Kalifornian Piilaaksossa toimistoa pitävässä Idean Oy:ssä tämä asennemuutos on näkynyt selkeästi. Käyttäjäkokemusten kehittämiseen ja palvelumuotoiluun erikoistunut design-toimisto kasvaa juuri nyt ripeästi.

Piilaaksossa puhalteleva myötätuuli näkyy myös ketterän ja innovatiivisen pk-yrityksen tunnusluvuissa. Kokonaisliikevaihto on nousemassa 8-9 miljoonan euron tuntumaan. Työntekijämäärä nousee samalla 85-90 henkilöön.

"Jopa IBM:n kaltaiset globaalit teknologiajätit ovat alkaneet korostaa omassa strategiassaan käyttäjäkokemusta kaikkein tärkeimpänä kilpailutekijänä. Meille se tietysti tarkoittaa, että olemme oikealla tiellä. Kasvunäkymät ovat vähintäänkin lupaavat", toimitusjohtaja Risto Lähdesmäki myhäilee.

Yhtenä tärkeänä tienraivaajana ja asenteiden muokkaajana on Lähdesmäen mukaan ollut Applen iPhone. Nerokas ja helppokäyttöinen käyttöliittymä mullisti viime vuosikymmenen lopulla kertaheitolla matkapuhelinalaa.

Nyt tämä sama ajattelu, jossa tekniikka painetaan taustalle ja etusijalle nostetaan koneen, laitteen tai palvelun positiivinen käyttökokemus, rynnistää eteenpäin entistä laajemmalla rintamalla. Myös Ideanissa toimeksiantojen skaala ulottuu kodinelektroniikasta mobiilisovelluksiin, ohjelmistoihin sekä erilaisiin verkko- ja asiakaspalveluratkaisuihin.

Yhtiön työsarkana on tuoda tuotekehitysprosessiin alusta lähtien ulkopuolista ja joskus hyvinkin kriittistä käyttäjänäkökulmaa, joka viedään lopputuotteeseen saakka.

"Kysymme koko ajan miksi? Tiivistäen voisi sanoa, että tuomme insinöörien innovaatioihin tavis-tason käytettävyyttä", Lähdesmäki virnistää.

GAP auttoi Amerikan markkinoille

Idean on tähdännyt alusta lähtien myös kansainvälisille markkinoille. Vuonna 2011 se pääsi mukaan Tekesin ja arvostetun University of California Los Angelesin (UCLA) yhteistyössä toteuttamaan Global Access -ohjelmaan. Siinä työelämässä jo kokemusta ja kannuksia hankkineet ammattilaiset laativat yrityksille liiketoimintasuunnitelman MBA-tutkintonsa lopputyönä. Näin helpotetaan niiden etabloitumista tai laajentumista Yhdysvaltain markkinoille.

Lähdesmäen mukaan GAP-ohjelmasta ja sen kautta syntyneestä verkostosta oli Ideanille selkeää apua.

"Pääsimme käymään antoisaa kehitysdialogia, saimme tärkeitä kontakteja ja avasimme ovia, joille pääsy olisi muuten ollut paljon vaikeampaa", toimitusjohtaja tiivistää.

Samalla vahvistui usko myös sille, että konttorin avaaminen Piilaaksoon ja sen "Little Finland" -taloon olisi oikea liike.

"Olemme työskennelleet käyttökokemusten parissa jo toistakymmentä vuotta. Nyt näyttää lopultakin olevan läpilyönnin aika ja sen suhteen olemme täällä Palo Altossa juuri oikeassa paikassa. Tärkeimmät asiakkaat ovat kävely- tai pyörämatkan päässä", Lähdesmäki myhäilee.

Teksti: Timo Sormunen/Recommended Finland Oy

Eeva Landowski

comments powered by Disqus