HappyOrNotin opeilla vientimarkkinoille

18.3.2014
15 vuotta vanhasta ideasta syntyi kasvuyritys HappyOrNot. Asiakaspalvelua mittaavaa ratkaisua myydään nyt yli 30 maassa.

Iisalmessa oli kauppa, jossa Heikki Väänäsen oli kaupungissa varttuessaan pakko käydä. Asiakaspalvelua oli huonoa, mutta miten sen kertoisi yrityksen johdolle helposti, Väänänen mietti.

Ajatus jäi hautumaan.

Väänänen muutti Tampereelle opiskelemaan diplomi-insinööriksi. Hän perusti yhdessä Ville Levaniemen kanssa kaksi yritystä, jotka myytiin. Jälkimmäinen oli peliyritys, jonka kautta sarjayrittäjäkaksikko päätyi töihin isompaan yritykseen.

"Aloimme siellä miettiä, että olisiko yrittäminen kuitenkin meidän juttumme."

Oli aika kaivaa Iisalmessa saatu idea esille. Se kehittyi laitteeksi, jolla asiakas voi helposti antaa palautteen asiakaspalvelukokemuksestaan.

"Kiersimme 15-20 suurimman vähittäiskaupan yrityksen johdon luona ja kysyimme, että onko tässä mitään järkeä. Kaikki innostuivat ideasta."

Väänäsen mukaan ovet yritysjohtajien luokse avautuivat helposti.

"Kaikki halusivat auttaa, kun ymmärsivät, että tämä on jotain uutta ja hyödyllistä."

HappyOrNotin palvelu näyttää monista typerryttävän yksinkertaiselta. Noin metrin korkeassa laitteessa on neljä nappia, joissa olevaa hymiötä painamalla asiakas ilmaisee tuntemuksensa palvelusta.

Idea kuulostaa yksinkertaiselta, mutta laitteen ja siihen liittyvän softan kehittäminen vei yllättävän kauan.

"Ajattelimme, että se vie kuukauden, mutta siinä meni melkein vuosi."

Vaikeuden toi se, että laitteen tuli olla sekä kuluttajille että palvelun HappyOrNotilta ostaville varma ja helppokäyttöinen.

"Olimme peliyrityksessä tottuneet ajatukseen, että palvelun on oltava niin helppo, että siinä ei tarvitse olla käyttöohjeita."

2009 joulukuussa ensimmäinen HappyOrNot-laite ilmestyi Valintataloon. Seuraavina vuosina yrittäjät opiskelivat markkinan haltuun ottoa Suomessa.

Vientiin Tekesin avulla

Vuonna 2012 HappyOrNot oli valmis lähtemään vientimarkkinoille. Palaute ja liikevaihdon kasvu kertoivat, että tuotteelle on kysyntää.

Tamperelaisyritys oli edelleen pieni, mutta Väänänen tiimeineen teki päätöksen lähteä myymään tuotetta itse ulkomaille.

"Yritimme sitä kaksi kuukautta, mutta emme päässeet sihteereistäkään läpi."

Uusi suunnitelma oli palkata maihin myyntiedustajat. Se on ollut kestävämpi ratkaisu, sillä nyt lähes koko valtaosa yrityksen myynnistä tulee viennistä. Viime vuonna liikevaihto kasvoi noin 800 000 euroa 1,5 miljoonaan euroon. Nyt yrityksen tuotetta myydään yli 30 maassa.

Hyvien agenttien löytäminen voi ratkaista tai katkaista tien uuteen maahan. Siksi siihen kannattaa panostaa.

"Agentteja kyllä löytyy, mutta hyviä on vaikea saada."

Yrityksen on myytävä tuotteensa agentille, jotta tämä oikeasti alkaa panostaa laitteen myyntiin.

"Siinä menee helposti vuosia, että tämän kuvion saa kuntoon."

Nyt HappyOrNotin suurimmat markkinat ovat Isossa-Britanniassa, Saksassa, Ranskassa ja Yhdysvalloissa. Noin 20 hengen yritys pistää kaikki paukut kansainvälistymiseen.

HappyOrNotin tietä ulkomaille nopeutti Tekesin Nuoret innovatiiviset yritykset -rahoitus, joka mahdollistaa vauhdikkaamman panostuksen vientiin.

Rahoituksen avulla yritys patentoi ja suojasi konseptia, rekrytoi myyntitiimiin huippuosaajia, osallistui monille kansainvälisille messuille ja tuotti markkinointimateriaalia kansainväliseen käyttöön.

Nuoret innovatiiviset yritykset -rahoitus on jaksotettu. Uuteen jaksoon pääseminen vaatii edellisen jakson tavoitteiden täyttymistä.

Väänänen kehuu tämän auttaneen yritystä asettamaan tavoitteita ja pyrkimään niihin.

"NIY-rahoituksen avulla pääsimme nopeasti vientimarkkinoille. Tekesin asiantuntijan asettamat tavoitteet olivat erittäin haastavia, mutta kuitenkin mahdollisia. Ne sparrasivat meitä eteenpäin."

Lisätietoja

Heikki Väänänen
HappyOrNot Oy
Managing Director, Co-Founder
heikki.vaananen (at) happy-or-not.com
puh. 045 652 3668

http://www.happy-or-not.com/

Teksti: Josi Tikkanen

comments powered by Disqus