Greenled: Energiaa ja rahaa säästäviä valaistusratkaisuja kotimaahan ja maailmalle

18.9.2014
Vuonna 2009 perustettu led-valaisinvalmistaja ja led-valaisinratkaisujen toimittaja Greenled siirsi tuotannon takaisin Kiinasta Suomeen. Kasvuväylän avulla tähdätään nyt uusille markkinoille.

Greenled valmistaa ja myy kokonaisvaltaisia energiaa säästäviä valaistusratkaisuja. Yrityksen ratkaisuista saatavat säästöt voivat kattaa investoinnit jo muutamassa vuodessa. Greenled tekee myös säästölaskelmat ja takaisinmaksusuunnitelmat asiakkaan puolesta. Liikevaihto on kasvanut jatkuvasti vuodesta 2011 saakka ja oli viime vuonna lähes neljä miljoonaa euroa. Yritys sai keväällä Kauppalehden Kasvajat-palkinnon.

"Led-tuotteissa on kova kilpailu, mutta me erottaudumme tarjoamalla asiakkaille avaimet käteen -ratkaisun. Se sisältää aina myös älykkään ohjauksen sekä elinkaarikustannuksen. Tarjoamme myös rahoituksen tarvittaessa. Me näemme, että markkinat ovat menossa tällaiseen suuntaan. Haluamme tuottaa asiakkaalle enemmän valoa eurolla", toimitusjohtaja Mikko Aaltonen kertoo.

Uusille markkinoille Kasvuväylän avulla

Led-valaistus syö perinteisten loisteputkien markkinoita koko ajan. Uuden teknologian myötä valotehon ja tehonkulutuksen suhde on parantunut merkittävästi. Greenledin tärkeimpiä asiakkaita ovat suuret toimijat, kuten Messukeskus, Kauppakeskus Sello, Europark Finland ja Heinon Tukku.

Lupaavimmat uudet markkinat Greenledille ovat Pohjoismaat, Venäjä, Baltia ja Lähi-itä. Läntinen Eurooppa kiinnostaa kumppanuuksien kautta.

"Kasvuväylän kautta haemme ennen kaikkea hyviä yhteistyökumppaneita, kohdemarkkinoiden lisäymmärrystä sekä paikallisten olojen tuntemusta. Meille on tärkeää tieto siitä, miten läsnäolo markkinoilla rakennetaan. Suomessa yritykset usein miettivät vientiponnistuksia yksinään. Kokoamalla yhteen eri alojen toimijoita yhteisten teemojen alle, kuten Kasvuväylässä tehdään, voimme ratkoa asiakkaiden ongelmia ja tarjota palvelujamme entistä laajemmin."

Takaisin Suomeen

Viime vuonna Greenled teki ainakin toistaiseksi harvoin nähdyn tempun. Tuotannon siirrolla Kiinasta takaisin Suomeen yritys lyhensi toimitusaikoja ja paransi laadunvalvontaa. Oulunsalossa sijaitseva tuotanto työllistää 17 henkeä. Mikko Aaltonen pitää myös tärkeänä sitä, että Suomeen saadaan lisää tekemistä ja raha pysymään täällä.

"Tuotannon siirto Suomeen oli haasteellinen ja erittäin mielenkiintoinen projekti. Tekes rahoitti tuotannon lokalisointia, mikä oli arvokasta. Projektin yhteydessä panostimme tuotannon ohjaukseen sekä tuotekehitykseen. Sen ansiosta olemme pystyneet tuomaan markkinoille uusia tuotteita. Niistä esimerkkinä on keväällä lanseerattu älykäs toimistovalaisin, joka opettaa itseään valaisemaan paremmin sensoreidensa avulla. Suomesta löytyy huippuosaamista, jota voitiin hyödyntää projektin toteutuksessa. Omien prosessien ja yhteistyökumppanuuksien kehittäminen oli tässä avainasemassa", Aaltonen sanoo.

Digitaalisuus vaikuttaa myös Greenledin toimialaan, jossa valaistuksen älykäs ohjaus toteutetaan usein avointa DALI-protokollaa noudattaen. Teollinen internet on osa valaistusalan väistämätöntä kehitystä laitteiden, kuten valaistuksen, keskustellessa jo keskenään.

Lisätietoja

Mikko Aaltonen
Toimitusjohtaja
Greenled

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus