Umbra Software Oy: Ketterämpää grafiikkatuotantoa näkyvyysteknologian avulla

26.8.2013
Kolmiulotteisten maailmojen ja ympäristöjen yksityiskohtien määrä videopeleissä kasvaa jatkuvasti. Näkyvyysoptimointi parantaa pelien sulavuutta ja ulkonäköä merkittävästi, mahdollistaa yksityiskohtaisemmat ja dynaamisemmat maailmat ja nopeuttaa kehitystä.

Videopelien 3D-grafiikka edellyttää graafikoilta runsaasti hidasta käsityötä. Umbran näkyvyysoptimointiteknologia piilottaa automaattisesti objektit, joita pelaaja ei näe. Näin pelintekijät voivat keskittyä täysipainoisesti kehitykseen ja tuottavuus sekä pelien tekninen toimivuus paranevat.

Umbran tuotekehitys tapahtuu Helsingissä. Yhdysvalloissa toimii yksi ja Aasiassa useampi myyntiagentti. Valtaosa liiketoiminnasta tulee Yhdysvalloista ja Euroopasta.

Asiakkaina huippustudiot

Viime vuosina Umbran pitkäaikainen suhdetoiminta ja referenssit ovat tuottaneet tulosta. Moni alan merkittävimpiin kuuluva pelistudio käyttää Umbran teknologiaa tulevissa projekteissaan ja lista kasvaa koko ajan.

Yksi maailman suosituimmista pelisarjoista, Call Of Duty, hyödyntää Umbran teknologiaa uusimmassa osassaan Ghostsissa. Miljardien arvoinen brändi on arvokas sulka suomalaisyritykselle. Umbran teknologiaa on mukana myös klassisen scifi-roolipelin Deus Exin tulevassa Universe-osassa.

Muita käyttäjiä ovat mm. amerikkalainen supersuositun Halo-sarjan luoja Bungie sekä hollantilainen Guerrilla Games, joka tunnetaan äärimmäisen hiotusta peliteknologiasta ja rajoja puskevasta grafiikasta Killzone-pelisarjassa. Loppuvuonna ilmestyvän PlayStation 4:n yhtenä lippulaivapelinä julkaistava Killzone Shadow Fall käyttää Umbran uusinta teknologiaa. Puolalaisstudio CD Projekt RED:n Witcher-sarjan kolmas osa hyödyntää niin ikään Umbran teknologiaa vapaasti samoiltavassa maailmassa.

Umbra tehostaa myös maailman käytetyimpiin kuuluvan pelimoottorin Unreal Enginen tulevan neljännen version toimintaa. Umbra on valmistajan, amerikkalaisen Epic Gamesin virallinen yhteistyökumppani.

Euroopassa Umbra tekee läheistä yhteistyötä erityisesti riippumattomien pelinkehittäjien suosiman Unity-pelimoottorin kanssa. Kotimaisen Remedyn tuleva Xbox One -debyyttipeli Quantum Break, kallein suomalainen viihdetuotanto tähän mennessä, hyödyntää Umbran uutta streaming-teknologiaa.

Umbra panostaa jatkossa teknologiansa uusiin ominaisuuksiin, käytettävyyden parantamiseen sekä tuotteen viemiseen muille raskasta 3D-grafiikkaa käyttäville aloille, kuten arkkitehtuuriin ja rakennusalalle.

Tekes mukana pelissä

Tekesin rahoituksella Umbra on pystynyt kehittämään teknologiaansa pitkäjänteisesti ja panostamaan sen optimointiin seuraavan sukupolven konsoleille. Tekesin Nuorten innovatiivisten kasvuyritysten rahoituksella on laajennettu asiakaskuntaa mm. automatisoimalla markkinointia, tuotekehitystä ja tuotetukea.

"On tärkeää olla mukana uusien konsolien ensimmäisessä aallossa, sillä julkaisupelit toimivat hyvänä teknologiareferenssinä ja saavat valtavasti julkisuutta", Umbran toimitusjohtaja Otso Mäkinen sanoo.

Lisätietoja

Otso Mäkinen
toimitusjohtaja
Umbra Software

www.umbrasoftware.com

Kuva: Umbra Software Oy

Kaj Nordgren

comments powered by Disqus