Tekesin Groove-ohjelma: Puhtaalla bisneksellä Kiinaan

4.12.2013
Suomalaiset pk-yritykset hakevat Kiinasta markkinoita erityisesti cleantech-sektorilla. Onnistuessaan hankkeet nostaisivat yritykset uudelle tasolle. "Isoja kaloja" pyydetään Tekesin Groove-ohjelman avulla.

Kiina on heräämässä cleantechin maailmaan. Kasvava energiankulutus ja ympäristöongelmat pakottavat yhteiskunnan tarttumaan haasteisiin ja hakemaan niihin ratkaisuja. Suomella on jo nyt Kiinassa hyvä maine puhtaan teknologian maana. Omalta osaltaan tätä mainetta rakentavat suomalaiset pk-yritykset, jotka hakevat kasvua idän isoilta markkinoilta.

"Tavoitteemme ovat kovat ja meillä on kiikarissa muutamia tosi isoja asiakasyrityksiä. Vaikka tavoitteemme toteutuisivat vain osittain, vaikutus yhtiöön olisi valtava", sanoo sähkönkulutuksen mittaamiseen tarkoitettuja ohjelmistoja kehittävän Gurux Oy:n toimitusjohtaja Mikko Kurunsaari.

Kiina käyttää eniten sähköä maailmassa ja kulutus kasvaa koko ajan. Maassa on rakenteilla seitsemän ydinvoimalaa ja viime vuonna siellä valmistuu joka viikko yksi uusi hiilivoimala. Tamperelaisen, avoimeen lähdekoodiin perustuvan Guruxin tuotteilla voidaan seurata, mihin sähköä kulutetaan – ja näin löytää kohteita jossa energiaa voi säästää. Kuluttajamarkkinoilla on havaittu, että jo pelkällä mittaamisen aloittamalla voidaan sähköä säästää jopa kymmenen prosenttia.

"Ohjelmistomme avulla voidaan myös lukea, kuinka paljon aurinkopaneelit tuottavat sähköä. Tieto auttaa paneelien valmistajia lisäämään niiden hyötyarvoa", Kurunsaari sanoo. Kiina on maailman suurin aurinkopaneelien valmistaja.

Puhdasta ruokaa

Eurassa pääkonttoriaan pitävä perheyhtiö Biolan Oy on hakenut Kiinasta kasvua vuodesta 2008. Yhtiön keihäänkärkituotteet ovat hajautetun kompostoinnin laitteet, kotipuutarhatuotteet ja kasvihuoneviljelyn kasvualustat. Biolan toimii pääasiassa Suzhoun ja Shanghain ympäristössä, jossa sadan kilometrin säteellä asuu 150 miljoonaa hyvätuloista kiinalaista.

"Keskiluokkaistuvat kiinalaiset raivaavat talojensa kukkapenkkejä hyötypuutarhoiksi kasvattaakseen turvallisia vihanneksia ja kasviksia. He eivät luota kaupassa myytävien vihannesten laatuun", sanoo Biolanin Kiinan-yhtiön johtaja Kaj Paavola.

Oman ruoan kasvattamisen motiivina ovat ongelmat Kiinan ruokaturvallisuudessa. Ongelmat johtuvat osin rikollisuudesta, osin siitä, että yksipuolisesta viljelystä kuluneen maaperän tuottoa parannetaan lannoitteilla ja tuholaismyrkyillä, joista jää jäämiä kasveihin.

Biolanin liiketoiminta Kiinassa on vielä alkuvaiheessa, sillä markkinat ovat vasta syntymässä. Hajautettu kompostointi on Kiinassa yhtä outo asia kuin 25 vuotta sitten Suomessa, jolloin Paavola aloitteli omaa uraansa.

"Orgaanisen jätteen kierto on katkaistu. Se ei mene lannoitteeksi, vaan kaatopaikalle tai poltettavaksi. Se on iso ongelma."

Biolan satsaa Tekesin hankkeen avulla nyt tuotteiden lokalisointiin, asennekasvatukseen ja brändin rakentamiseen. Kaikkea tätä edustaa Biolanin yhteistyö paikallisten koulujen ja päiväkotien kanssa.

"Kierrätämme niiden ruokajätteitä ja kasvatamme tuotteittemme avulla koulujen ja päiväkotien pihoilla vihanneksia ja kasviksia. Se on herättänyt mediankin huomion", Paavola kertoo.

Isot kalat kiinni

Biolan on saanut Tekesin tukea mm. tuotekehitykseen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Gurux on kehittänyt ohjelmistojaan ja kartoittanut Kiinan liiketoimintamahdollisuuksia Tekesin hankkeissa. Molemmat yhtiöt ovat osallistuneet Tekesin Groove-ohjelman järjestämille suomalaisyritysten roadshow'ille, joista viimeisin suuntautui Shanghaihin ja Jiangsun maakuntaan.

Mikko Kurunsaari pitää yhteisiä matkoja erittäin arvokkaina.

"Delegaatioilla on arvovaltaa, joka avaa ovia eri tavalla kuin jos olisi liikkeellä yksin. Yhden päivän aikana voi tavata useita mahdollisia yrityskumppaneja. Suomalaisten yhteistyökumppaneiden tuki on asioiden etenemisen kannalta tärkeää", Kurunsaari pohtii. Hänen mukaansa yrityksen maksamat matkakulut ovat pieni hinta siitä, mitä matkalla voi saada aikaan.

Kaj Paavolalle matkoista ja tapaamisista on jäänyt aina "iso kasa nimikortteja", joita perkaamalla on löytynyt potentiaalisia yhteistyökumppaneita, joita muuten ei olisi löytänyt.

"Hienoa, että suomalaiset organisaatiot ovat nyt liikkeellä cleantechin kanssa. Kiinassa on isoja kaloja, jotka on mahdollista poimia", Paavola sanoo.

Lisätietoja

Mikko Kurunsaari
puh. (03) 265 1244
Mikko.Kurunsaari (at) gurux.org

Kaj Paavola
puh. +86 1 358 482 1090
kaj.paavola (at) biolan.fi
skype kaj.paavola

Groove-ohjelman päällikkö Pia Salokoski
puh. 029 50 55672
pia.salokoski (at) tekes.fi

Teksti: Jarno Forssell
Kuva: Elke Schnabel


Sanna Nuutila

 

comments powered by Disqus