Pentagon Design: Kohti kokonaisvaltaista asiakaskokemusta

24.9.2013
Helsinkiläinen Pentagon Design lukeutuu kotimaisen kuluttajadesignin ja teollisen muotoilun kärkiyrityksiin. Viime vuodet yhtiö on panostanut entistä vahvemmin monistettavien konseptien ja asiakaskokemusten suunnittelun kehittämiseen. Kasvueväitä ja uskottavuutta on saatu muun muassa Tekesin Tila-ohjelmasta.

Asiakkaan brändi-mielikuva tuotteesta tai palvelusta muovautuu perinteisen käyttökokemuksen ohella myös yrityksen kommunikaatiosta, toimitiloista ja työntekijöiden toimintatavoista. Kuinka sitten rakentaa hallittu asiakaskokemus kaikissa näissä kontaktipisteissä?

Siinä kysymys, johon Pentagon Designin ammattilaiset hakevat ratkaisuja likipitäen joka päivä yhdessä asiakkaidensa kanssa.

Vuonna 1996 perustetun ja 15 henkilöä työllistävän muotoilutoimiston juuret ovat kuluttajatuotteissa ja teollisessa muotoilussa. Ne ovat edelleen yhtiön vahvaa ydinosaamista, mutta repertuaaria on laajennettu entistä enemmän kokonaisvaltaisempiin design-ratkaisuihin, palvelumuotoiluun ja asiakaskokemusten kehittämiseen.

Kehitystyötä asiakkaan silmin

Käytännössä toimeksianto voi tarkoittaa esimerkiksi messu- ja näyttelyosastojen suunnittelua ja toteutusta, toimitilojen sisustussuunnittelua tai kokonaan uutta yritysilmettä, joka ulottuu logosta tuotteisiin ja palvelukonsepteihin saakka.

Hyvä lopputulos vaatii perusteellista perehtymistä asiakasyritykseen, sen tuotteisiin sekä toimintatapoihin ja -kulttuuriin. Siksi myös ensimmäisiä ratkaisuehdotuksia saadaan usein odotella useita viikkoja, joskus jopa kuukausia.

Yhtiön tunnetuimpia kotimaisia asiakkaita ovat muun muassa Kone, Hackman, Iittala ja Suunto.

”Katsomme asiakkaamme tuotteita, brändiä ja toimintatapoja ulkopuolisen, käytännössä heidän asiakkaidensa silmin. Olemassa olevia näkemyksiä on uskallettava kyseenalaistaa ja joskus hyvinkin vahvasti”, kertoo Design Planner Virva Haltsonen.

Tekesin Tila-ohjelma iso apu

Kiinnostus kokonaisvaltaisten asiakaskokemusten rakentamiseen kasvaa jatkuvasti myös Suomessa, sillä pelkkää laatua ja toimivuutta korostamalla on kiristyvässä kilpailussa vaikea pärjätä.  

”Tämä kokonaisuus on monilla ulkomaisilla huippubrändeillä ja varsinkin autoteollisuudella hyvin hallussa. Yhdeksi esimerkiksi kelpaa vaikkapa VW-konserni”, lisää Haltsonen.

Pentagon Design oli mukana Tekesin viime syksynä päättyneessä Tila-ohjelmassa, jossa verkotettiin eri toimialojen yrityksiä ja tutkimuslaitoksia sekä nostettiin tila-ajattelu osaksi yritysten liiketoimintaa ja strategista johtamista.

Verkostojen lisäksi se antoi mahdollisuuden kehittää, tuotteistaa ja selkiyttää omia palvelu- ja suunnitteluprosesseja, jotka varsinkin projektien alkuvaiheessa voivat asiakkaan näkökulmasta tuntua hitailta ja aikaa vieviltä.

”Pääsy Tekesin ohjelmaan lisäsi selkeästi myös omaa uskottavuuttamme alan yhtenä edelläkävijänä ja osaajana”,  Haltsonen kiittelee.

Lisätietoja

Virva Haltsonen
Pentagon Design Oy
virva.haltsonen (at) pentagondesign.fi

www.pentagondesign.fi