Mevea: Isoja koneita – simuloituna

18.11.2013
Jokainen tietokonepelejä pelannut tuntee simulaatiot – niiden avulla pääsee vaikkapa toisen maailmansodan hävittäjälentokoneen tai panssarivaunun ohjaimiin. Simulaatio tarkoittaa sitä, että jostakin todellisessa maailmassa toimivasta järjestelmästä tehdään virtuaalinen jäljitelmä. Mitä parempi simulaatio, sitä enemmän virtuaalijäljitelmä muistuttaa tosimaailman esikuvaansa.

Simulaatioilla on muutakin kuin viihdekäyttöä. Lappeenrannan teknillisen yliopiston konetekniikan osastolla syntynyt Mevea suunnittelee simulointiteknologiaa teollisuudelle. Mevean asiakkaat puolestaan suunnittelevat esimerkiksi nostureita, metsäkoneita, kaivoslaitteita tai maansiirtokoneita – ja käyttävät tässä simulaatiota apunaan.

"Keskitymme liikkuviin työkoneisiin. Esimerkiksi lento- ja sotilasalat olemme suosiolla jättäneet rauhaan. Siellä on liian vahvoja ja vakiintuneita kilpailijoita vastassa", Mevean toimitusjohtaja Tero Eskola sanoo.

Teollisuudessa simulaatioiden ilmeisin käyttötapa on käyttäjäkoulutus: kuljettaja harjoittelee simulaattorilla ennen kuin lähtee maastoon kalliin koneen kanssa. Mutta tämä on oikeastaan vain ketjun viimeinen lenkki. Simulointia käytetään yhä enemmän myös itse tuotteen suunnittelussa.

"Tätä on tutkittu paljon ja havaittu, että mitä varhaisemmassa vaiheessa tuotekehitystä simulaatiot otetaan mukaan, sitä tehokkaammin tuotekehitys sujuu. Voidaan testailla erilaisia ratkaisuja ja huomata mahdollisia virheitä usein jo ennen kuin tarvitsee niin sanotusti lyödä kädet saveen", Eskola sanoo.

Kansainväliseksi asiakkaiden siivellä

Mevea sai alkunsa vuonna 2005, kun joukko mekatroniikan ja virtuaalisuunnittelun laboratorion työntekijöitä pohti, että heidän käyttämissään simulointiohjelmistoissa oli itse asiassa aika paljon puutteita ja parempiakin voisi kenties tehdä.

Mevean kilpailuetu on alusta lähtien ollut simulaatioiden korkea "resoluutio" eli se, että ne laskevat ja mallintavat kohteensa tarkasti.

"Koulutussovelluksissa tästä on se ilmeinen etu, että simulaatio muistuttaa kohdettaan mahdollisimman hyvin. Mutta korkeasta laskentatarkkuudesta on hyötyä myös siinä, jos esimerkiksi tuotekehitysprojektissa pitää päästä simuloimaan jotakin monimutkaista, jota ei alusta lähtien osattu ennakoida", Eskola kertoo.

Tekes on rahoittanut Mevean tutkimusta ja tuotekehitystä mallinnuksen ja simuloinnin MASI-ohjelmassa sekä osana strategisen huippuosaamisen keskittymää FIMECC Oy:tä. Myös Finnvera on rahoittanut Meveaa.

Toistaiseksi suurin osa Mevean asiakkaista on kotimaisia, kuten Konecranes, Cargotec, Normet ja Wärtsilä. Tulevaisuuden kasvu tulee kuitenkin kansainvälistymisestä – kotimaan markkinat alkavat käydä auttamatta ahtaiksi. Kansainvälistymisstrategiaan vaikuttaa se, että usein Mevea pääsee kansainvälistymään epäsuorasti, asiakkaidensa siivellä.

"Monet asiakkaistamme ovat hyvin kansainvälisiä ja useilla mantereilla. Jos he hyödyntävät meidän teknologiaamme, me pääsemme tietysti kansainvälistymään siinä ohessa".

Lisätietoja

Mevea Oy
Toimitusjohtaja Tero Eskola
puh. 050 015 0003
tero.eskola (at) mevea.com

www.mevea.com

Teksti: Netprofile


Kaj Nordgren

comments powered by Disqus