Jokipiin Pellava Oy, Lennol Oy ja VM-Carpet Oy: Yritysten yhteismallisto henkii ajattomuutta

Jokipiin Pellava Oy, Lennol Oy ja VM-Carpet Oy ovat pohjalaista käsityöperinnettä vaalivia perheyrityksiä. Perinne on innoittanut yritykset tekemään yhteistyötä aina vuodesta 2001 yhteisten teemojen ja messuesiintymisten ympärillä. Toimiva yhteistyö kannusti yhteisen Aava-malliston luomiseen, jolla taataan parempi pääsy eri jakelukanaviin.

Aava-mallistossa yritysten osaaminen ja erikoistuminen mattoihin, erilaisiin sisustustekstiileihin ja pellavatuotteisiin täydentää toisiaan.

"Uusien tuotteiden suunnittelu aloitettiin niiden arvojen määrittelyllä, joita malliston haluttiin ilmentävän. Aava-konsepti heijastaa elämän hidastamiseen, hyvinvoinnin kehittämiseen ja kestävään kehitykseen tähtääviä ratkaisuja sekä perinteiden kunnioittamista. Tuotteet ovat ajattomia ja kestäviä", taustoittaa toimitusjohtaja Pirjo Pystykoski-Sopanen Lennolilta.

Aava-mallisto sisältää klassisia perustuotteita, jotka liittyvät elämän eri tilanteisiin. Tuotteet on jaettu kolmeen kategoriaan: lepo & oleilu, keittiö & kattaus sekä sauna & kylpy. Malliston ytimenä ovat olleet materiaalien omat värit ja luonnonvärit. Uutta ja ennakkoluulotonta näkemystä ja osaamista mallistoon ovat tuoneet ulkopuoliset designerit ja suunnittelijat. Malliston kehittämisessä ovat olleet mukana myös kansainvälistä tunnustusta saaneet suunnittelijat Saara Renvall ja Elina Helenius.

"Vaikka Aava-tuotteet ovat ajattomia, otetaan niissä huomioon myös yksittäiset sesongit. Mallistoon liitettävät uudet tuotteet noudattavat konseptin alkuperäisiä arvoja ja ne ovat keskenään yhdisteltävissä. Lisäksi malliston halutaan kattavan myös eri hintakategorian tuotteita", kertoo puolestaan toimitusjohtaja Maria Hanhisalo VM-Carpetilta.

Tavoitteena uusien jakelukanavien valloittaminen

Kolmen yrityksen yhteismallisto lanseerattiin vuoden 2012 Habitare-messuilla. Tuotevalikoima sai hyvin myönteisen vastaanoton myös messujen kansainvälisiltä kävijöiltä, ja tarjonnan koettiin ilmentävän skandinaavista muotoilua puhtaimmillaan.

Kehitysprojektissa Aavalle luotiin myös oma myymäläkonsepti, joka skaalautuu pienestä shop-in-shopista suuriin myymäläympäristöihin. Konsepti- ja pakkausilmeen mallistolle on suunnitellut Pentagon Design Oy. Myymäläkonsepti tarjoaa elämyksellisen ostokokemuksen loppuasiakkaille sekä toimivan toteutuksen sisustusalan ketjuille ja muille toimijoille, jotka toimivat tuotteiden jakelukanavina.

Jakeluteiden vahvistamiseksi Aava-mallistolle luotiin myös verkkokauppasovellus. Verkkokauppa mahdollistaa tuotteille paremman näkyvyyden ja tarjoaa kanavan kuluttajarajapintaan. Lisäksi yrityksillä on kolme omaa jälleenmyyntipistettä Vantaalla, Jalasjärvellä ja Jokipiissä.

"Uusia jakelukanavia koskevat neuvottelut ovat käynnissä ja tarjonta on tarkoitus saada asiakkaiden ulottuville mahdollisimman pian. Kansainvälistymisessä pisimmällä ollaan USA:n, Japanin ja Englannin markkinoilla. Kasvussa hyödynnetään jokaisen yrityksen omia vientikanavia. Kotimaassa tavoitellaan entistä vahvempaa jalansijaa huonekalu- ja sisustusketjuissa", kertoo toimitusjohtaja Timo Laurila Jokipiin Pellavasta.

Lisätietoja

Timo Laurila
Toimitusjohtaja
Jokipiin Pellava Oy
puh. 0500 567 688
timo.laurila (at) jokipiinpellava.fi

Pirjo Pystykoski-Sopanen
Toimitusjohtaja
Lennol Oy
puh. 040 770 1939
pirjo.pystykoski-sopanen (at) lennol.fi

Maria Hanhisalo
Toimitusjohtaja
VM-Carpet Oy
puh. 040 759 3423
maria.hanhisalo (at) vm-carpet.fi

www.aavakoti.fi

Teksti: Teonsana Oy

 

comments powered by Disqus