GAP: Vetoapua vaikeille, mutta houkutteleville Yhdysvaltain markkinoille

Tekes tukee maailmalle pyrkiviä suomalaisyrityksiä monin tavoin, ja tavoista kiinnostavimpia on Global Access Program (GAP). Ohjelmassa yritykset pääsevät hyödyntämään maineikkaan kalifornialaisen UCLA-yliopiston bisneskoulun Anderson School of Managementin opiskelijoita, jotka ovat jo ansainneet kannuksensa työelämässä ja ovat suorittamassa yliopistossa MBA-tutkintoa.

GAP-ohjelmaan osallistuu tyypillisesti yritys, jonka tuote tai palvelu on kunnossa, mutta joka tarvitsee neuvoja ja konsultointia pääsääntöisesti Yhdysvaltain markkinoille astumiseen. Paikallinen MBA-opiskelijaryhmä syynää yrityksen tuotteet ja liiketoimintamallin suurennuslasilla, hyödyntää paikallisia kontaktejaan ja markkinoiden tuntemustaan – ja kertoo yritykselle näkemyksensä siitä, miten olisi parasta edetä.

"Tyypillisin amerikkalaisilta kuultu kommentti on vanha tuttu: teknisesti osaaminen on huipputasoa, mutta toiminta on liian insinöörivetoista", GAP-ohjelmaa Tekesissä vetävä tuotepäällikkö Minh Lam sanoo.

"GAP:ssa hiotaan tyypillisesti Go-to-market-strategioita. Joskus lopputulos voi olla sekin, ettei USA:n markkinoille kannata mennä ensinkään, vaan suunnata panokset muualle. Joillain aloilla kilpailu on yksinkertaisesti liian kovaa, ja esimerkiksi turvallisuusalan tuotteissa ja palveluissa alan voimakas sääntely voi osoittautua ongelmalliseksi. Tämä sinänsä negatiivinen lopputulos voi olla yritykselle todella arvokas."

GAP on toiminut jo kolmetoista vuotta ja siihen on osallistunut vuosien varrella yli sata suomalaisyritystä. Ohjelmaan haetaan kahdesti vuodessa, seuraavan kerran syys-lokakuun vaihteessa 2013.

"Tämä on aivan poikkeuksellisen onnistunut win-win-win-asetelma. Yritykset saavat nuorten, mutta jo kokeneiden ammattilaisten paikallista asiantuntemusta, opiskelijat saavat kokemusta kansainvälisestä bisnescasesta ja Tekes pystyy auttamaan suomalaisia yrityksiä USA:n markkinoille tehokkaasti”, Lam sanoo.

Surma selvisi hengissä

Yksi ohjelmaan osallistuneista yrityksistä on dramaattisesti nimetty Surma. Myös Tekesin Turvallisuus-ohjelmassa mukana ollut yritys kehittää ohjelmistoa, jolla laivojen suunnittelijat voivat huomioida suunnittelemansa laivan turvallisuusominaisuudet – esim. aluksen kyvyn selviytyä vaurioituneena – aiempaa paremmin. Surman ohjelmisto seuraa laivan piirustusten etenemistä ja näyttää, kuinka tehdyt muutokset vaikuttavat aluksen turvallisuuteen.

Surma kehitti ohjelmistoa alun perin Suomen Merivoimien toimeksiannosta. Kansainvälistyminen oli seuraava johdonmukainen askel. Apua haettiin GAP-ohjelmasta – surmalaisten silmissä siinsivät esimerkiksi USA:n laivaston tilaukset. Yksi keskeinen GAP-ohjelman oivallus oli se, että sotilasviranomaisten sijaan kannattaa lähestyä siviilipuolen laivanrakentajia, jotka myyvät tuotteitaan laivastolle.

”Projekti oli meille erittäin positiivinen ja arvokas. Ulkopuoliset silmät osaavat kiinnittää huomiota asioihin, jotka eivät itselle tulisi lainkaan mieleen. Suosittelen ohjelmaa lämpimästi USA:n markkinoille tähtääville yrityksille”, Surman toimitusjohtaja Kristian Tornivaara sanoo.

Suuntana myös muu maailma

USA on edelleen monilla aloilla maailman ylivoimaisesti suurin ja houkuttelevin markkina-alue, mutta maailmantalouden rakenteet muuttuvat ja Tekes niiden mukana. Tekes on aloittanut GAP-mallin mukaan toimivan Fudan – iLab -ohjelman kiinalaisen Fudanin yliopiston kanssa, ja mallia testataan pienimuotoisesti myös Singaporessa UCLA – NUS Management Practicum -ohjelmassa.

Minh Lam ei sulje pois sitä, että vastaavia ohjelmia aloitetaan muillakin nousevilla markkina-alueilla.

Lisätietoja

Minh Lam
GAP-ohjelman päällikkö, Tekes
puh. 050 5577 743
minh.lam (at) tekes.fi
GAP-ohjelma

Kristian Tornivaara
toimitusjohtaja, Surma
puh. 0500 515 007
kristian.tornivaara (at) survivability.fi

http://survivability.fi/

Teksti: Tommi Niittymies, Netprofile

 

Tiina Lifländer

comments powered by Disqus