Esa Kuokka Oy: Kylmä totuus: kun perinteinen kuljetustoiminta ei riittänyt

Pakaste- ja viileäjakeluun erikoistunut Esa Kuokka Oy laajensi perinteisestä kuljetustoiminnasta elintarvikelogistiikan palvelukonsepteihin. Ja nosti kuljettajat arvoonsa.

Kauppojen aukioloaikojen vapautuminen vuoden 2010 alussa muutti niin kaupan työntekijöiden, elintarviketeollisuusyritysten kuin niiden valmistamia tuotteita kuljettavien yritysten arkea. Nyt kauppoihin tarvittiinkin tuoreita tuotteita joka päivä, entistä nopeammin, aamusta iltaan.

Samaan aikaan lähiruokaa alettiin arvostaa, ja pienien tuottajien antimet alkoivat kiinnostaa kuluttajia aiempaa enemmän.

Esa Kuokka Oy näki tässä mahdollisuuden.

"Tilaisuuteen tarttuminen vaati meiltä kokonaisvaltaista kehittämistä niin liiketoiminnan, teknologian kuin organisaation osalta", yrityksen myynnistä ja markkinoinnista vastaava Jani Närhi sanoo.

Kotikulmilta koko maahan

Sen lisäksi, että vantaalaisyhtiö toimii keskusliikkeiden, tukkujen, elintarviketehtaiden ja maahantuojien jakeluyhteistyökumppanina, se toimii nykyään tiiviisti pientuottajien logistiikkakumppanina. Pienille haja-asutusalueilla toimiville yrityksille ei ollut aiemmin tarjolla keskitettyä valtakunnallista kuljetuspalvelua. Kenttä oli hyvin hajanainen ja toimitukset hitaita.

Esa Kuokan kehittämän tietojärjestelmän ansiosta pientuottajat pystyvät laajentamaan bisnestään kotikulmilta valtakunnalliseksi kohtuullisilla kustannuksilla.

"Järjestelmämme avulla pystytään seuraamaan reaaliaikaisesti toimitusten etenemistä ja toimitusaikataulujen pitävyyttä. Tämä antaa mahdollisuuden myös asiakkaiden sisäisen logistiikan tehostamiseen ja parantaa asiakaspalvelua", toimitusjohtaja Esa Kuokka sanoo.

Kuljettaja keskiössä

Teknologian ja palvelukonseptien lisäksi paukkuja pantiin henkilöstön kehittämiseen. Yhtiön henkilöstö kasvoi parissa vuodessa 70 hengellä, joten johtamiseen ja henkilöstön hallintaan tarvittiin aivan uudenlaista näkökulmaa ja prosesseja.

Kuljettajan työ ei perinteisesti ole ollut niitä arvostetuimpia, ja ihmisiä on vaikea saada alalle. Näin ei ole Esa Kuokka Oy:ssä, joka on järjestelmällisesti nostanut kuljettajan työn yrityksen keskiöön.

"Teemme päivittäin 2 000 toimitusta, ja jokaisella kerralla kuljettaja on yrityksemme ja asiakaspalvelun kasvot. Olemme nostaneet kuljettajat ansaitsemaansa arvoon", henkilöstöhallinnosta vastaava Nina Lehtinen sanoo.

Uudet kuljettajat perehdytetään määrätietoisesti ja suunnitelmallisesti. Jokainen kuljettaja tietää, mikä yrityksen strategia on ja mitä se omassa työssä tarkoittaa. Työkaveria kunnioitetaan, ja uusia tulokkaita opastetaan.

"Henkilöstön kehittämiseen panostaminen on tuonut tulosta: poissaoloja on vähemmän, työtyytyväisyys on parantunut ja asiakkailta on tullut runsaasti positiivista palautetta", Lehtinen kertoo.

Tekes ja TTY tukena

Tekes on tukenut yritystä rahoittamalla sekä teknologian että organisaation kehittämistä sisältäviä kehittämishankkeita. Ensimmäinen Tekes-hanke päättyi vuoden 2012 lopussa ja toinen on alkanut keväällä 2012. Tampereen teknillisen yliopiston tuotantotekniikan laitos on auttanut yritystä liiketoiminnan kehittämisessä ja projektinhallinnassa, minkä ansiosta projekti on edennyt aikataulussa ja oikealla tiellä.

Lisätietoja

Jani Närhi, myynti ja markkinointi
jani.narhi (at) esakuokka.fi
puh. (09) 2513 7922

www.esakuokka.fi

Teksti: Päivi Vuolle
Kuva: Esa Kuokka Oy

 

comments powered by Disqus