Carousel: Pannaanko pakettiin yksi liikunta- tai leikkipaikka?

Carousel myi ennen yksittäisiä tuotteita leikkipuistoihin ja liikuntakentille. Nyt lappilaisyritys tarjoaa asiakkailleen lähiliikuntapalvelua yhdeltä luukulta.

Yksi kasvattaa hauistaan kuntosalilla, toinen kiinteyttää korsettiaan pilates-salilla, kolmas hakee hikeä jääkiekkotreeneistä. Kaikilla ei kuitenkaan ole aikaa tai mahdollisuutta vaalia terveyttään maksullisin keinoin.

Heitä varten vuonna 2010 alkunsa saanut Carousel kehittää lähiliikuntapaikkoja. Alueita pyritään rakentamaan sinne, missä ihmiset liikkuvat eli puistoihin, kuntopoluille, koulujen ja kotien pihoille.

”Kaikille avoimilla ja ilmaisilla liikuntapaikoilla on suuri merkitys yhteiskunnalle. Kun esimerkiksi seniorien lihakset ovat hyvässä kunnossa, he pystyvät asumaan kotonaan entistä pidempään”, Carouselin toimitusjohtaja Mika Laakkonen kertoo.

Tuotteista palveluihin

Carousel aloitti toimintansa kehittämällä puistoihin kalusteita, kuten puistonpenkkejä ja leikki- ja liikuntavälineitä. Aluksi ajattelu oli hyvin tuotekeskeistä.

Tekesin sparrauksen avulla yhtiö oivalsi, että kokonaisten liikunta- ja vapaa-ajan ympäristöjen tarjoaminen yhden luukun periaatteella voisi olla kannattavaa.

”Asiakkaitamme eli kuntia ja rakennusyhtiöitä helpottaa, jos heillä ei ole monta toimijaa yhdellä alueella, vaan yksi tekijä pystyy hoitamaan yhden kokonaisuuden”, Laakkonen sanoo.

Palveluun kuuluu nyt koko ketju lähiliikuntapaikkojen suunnittelusta käyttöönottoon asti.

Ensin Carousel suunnittelee, millainen liikuntapaikka kohteeseen sopisi. Oma maisemasuunnittelija suunnittelee kohteen ympäristöön sopivaksi, minkä jälkeen yhtiö asentaa laitteet paikan päälle ja opastaa kuntalaisia niiden käytössä.

”Uskon, että tällaisten kokonaiskonseptien tarjoaminen toimisi monilla muillakin aloilla, jotka ovat tähän asti keskittyneet yksittäisten tuotteiden tuotantoon”.

Tekesin tuki arvokasta

Pk-yrityksille tuotekehityshankkeet ovat kalliita. Carouselissakin Tekesin tuki on helpottanut uuden kehittämistä. Tekesin asiantuntemus auttoi myös jämäköittämään tuotekehitysprosesseja.

”Tekesiltä olemme saaneet sekä rahoitusasiantuntemusta että palveluliiketoiminnan ja tuotekehityksen osaamista. Apu on ollut meille merkittävää,” Mika Laakkonen toteaa.
Alkuvaiheessa Carouselille on tärkeää, että kotimarkkinat ottavat yhtiön hyvin vastaan. Jatkossa tarkoitus on ponnistaa muihin Pohjoismaihin, joissa kunnat toimivat hyvin samoilla periaatteilla kuin Suomessa.

 
Lisätietoja

Mika Laakkonen, toimitusjohtaja
puh. 040 5086832
mika.laakkonen(at)carousel.fi
www.carousel.fi

Kuvateksti: Carousel tarjoaa yksittäisten laitteiden sijaan kokonaisia liikunta- ja vapaa-ajan ympäristöjä.

Teksti: Päivi Vuolle