Blancco: Tasaista kasvua tietoa hävittämällä

6.6.2013
Joensuulainen Blancco loi tiedonhävityksestä globaalin menestysreseptin. Polku on ollut ohdakkeinen, mutta kasvu jatkuu edelleen. Tekesin rooli oli alkumetreistä alkaen erittäin tärkeä.

Vuonna 1997 aloittanut Blancco on kasvanut tasaisesti viimeiset seitsemän kahdeksan vuotta noin 30 prosentin vuosivauhtia ja noussut alansa markkinajohtajaksi maailmassa. Vaikka vuosituhannen vaihteen IT-kupla oli yritykselle aikanaan lähestulkoon kohtalokas, viime vuonna koko konsernille kertyi myyntiä 13,5 miljoonaa euroa, josta Blancco Oy:n osuus oli noin kahdeksan miljoonaa.

”Tekes on ollut rahoittamassa meitä alusta alkaen eikä Blanccoa olisi ilman Tekesiä”, sanoo toimitusjohtaja Kim Väisänen, joka usein kummastelee julkisten rahoituspalvelujen kritiikkiä. Väisäsen mukaan pitäisi kysyä ennemminkin miksi niitä ei hyödyntäisi.

Tekes on rahoittanut Blanccon tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa ja tällä hetkellä on meneillään työelämän kehittämishanke. Yritys on osallistunut kahdesti Global Access Program GAP -ohjelmaan, jossa Tekesin asiakasyritykset kehittävät kansainvälistä liiketoimintaansa UCLA:n huippuyliopiston MBA-opiskelijoiden kanssa.

”GAP on ollut meille arvokas kokemus. Sen ansiosta esimerkiksi ymmärsimme, että alkuperäinen Yhdysvaltain franchising-strategiamme oli väärä ja korvasimme sen osakkuusyhtiöllä. Siitä lähti USA:n kasvu.”

Kilpailijat tulevat lähinnä USA:sta, joista Blancco erottautuu kattavimmalla tuotepaletilla, kuten kaikkien mobiilialustojen tuella ja kokonaisten palvelinfarmien tiedonhävitysratkaisuilla.

Blanccon tuotteet ovat maailman sertifioiduimpia ja asiakkaina on erittäin korkeaa tietoturvatasoa edellyttäviä tahoja, kuten NATO, Yhdysvaltain puolustusministeriö sekä mm. Iso-Britannian, Saksan, Ruotsin ja Puolan puolustusorganisaatiot. Myös Euroopan parlamentti ja tietokantajätti Oracle käyttävät joensuulaisten ratkaisuja.

Maailman tallennettavan tiedon määrän arvioidaan 50-kertaistuvan vuosien 2011 ja 2020 välillä, joten Blancolla riittää hommia.

Henkilöstöä on ympäri maailmaa noin 120, mutta päätoiminnot ovat ja pysyvät kotikaupungissa. Väisänen nostaa silti esiin saman ongelman kuin pelialalla on – huippuosaajista on kova pula eikä alalle ole suoraa koulutusta.

Useita yritys- ja yrittäjyyspalkintoja voittanut Blancco vei vuonna 2011 Itä-Suomen parhaan kasvuyrityksen tittelin. Viime vuonna kansainvälistymispalkinto tuli Tasavallan presidentiltä. Kesäkuussa 2013 Tietoviikko valitsi Blanccon vuoden yritykseksi.

Lisätietoja

Kim Väisänen
Blancco Oy
kim.vaisanen (at) blancco.com

www.blancco.com

Kuva: Markus Sommers

Kaj Nordgren