TTS-Ciptec: Puhtaus on puoli ruokaa

Uusi innovaatio voi parhaimmillaan syntyä yhden asiakastapaamisen innoittamana. Näin kävi TTS-Ciptecin toimitusjohtaja Tuomas Pahlmanille. Hän oli kierroksella suomalaisissa meijereissä ja mehutehtaissa, joista yhdessä pintautui kysymys siitä kuinka usein mehunvalmistusprosessissa käytettäviä tankkeja ja putkistoja pestään.

”Mehutehtaan tekninen johtaja vastasi, että suurin piirtein seitsemän kertaa viikossa. Vastaus jäi mietityttämään ja jälkeenpäin sain tarkennuksen, että prosessiin tarvittava laitteisto pestään viikoittain noin 400 kertaa”, kertoilee Pahlman.

”Siitä se intuitio lähti. Jos yrityksellä on näin epätarkkoja tietoja laitteistoihin liittyvistä pesuista, ei niitä ole ainakaan hyvin optimoitu. Lähdimme tutkimaan minkälaisella laitteistolla pesuja voi optimoida ja kuinka paljon sitä kautta on saatavissa säästöjä. Siinä samassa ymmärsimme, että asiakkaamme oli täysin keskittynyt oman tuotteensa eli mehun tekemiseen. Eiväthän huippukokitkaan mene ravintolaan tiskaamaan.”

Elintarviketeollisuudessa puhtaus on puoli ruokaa eli koko se laitteisto, missä esimerkiksi maito tai mehu kulkee täytyy pestä tietyin väliajoin. Pesujen yhteydessä laitteistoissa kierrätetään erilaisia kemikaaleja ja puhtaus on varmistettu ottamalla laboratorionäytteitä. Koska puhdasta on pakko saada, on laitteistoja ylipesty.

Tähän haasteeseen TTS-Ciptec kehitti vuoden 2011 alussa tuotantoon tulleen patentoidun mittalaitteen, jolla likaisuutta mitataan vedestä tai kemikaaleista. Tämän tiedon avulla elintarviketeollisuuden pesuja voidaan optimoida.

Skaalautuva mittalaite maailman markkinoille

”Mittalaitteen kehitys perustui meillä jo käytössä olevan tekniikkaan eli sameusmittareihin. Tarvitsimme nyt kuitenkin paljon tarkempaa mittausta. Tavoitteena oli kehittää lisäksi sellainen mittalaite, joka on sovellettavissa erilaisiin tarpeisiin ulkomaita myöten ja jonka keräämä tieto saadaan sähköisesti analysoitavaksi. Tiedonsiirto olikin yksi kehitysprojektimme keskeisistä haasteista”, kertoo Pahlman.

Asiakkaiden kiinnostus mittalaitetta kohtaan oli heti suurta. Nyt TTS-Ciptecin liikevaihdosta jo yli 90 prosenttia tulee ulkomailta. Päämarkkinaksi on noussut Ranska ja sen vanavedessä ovat Pohjoismaat, Baltian maat sekä Belgia ja Espanja.

Ranskan valtaamisessa keskeinen rooli on ollut yrityksen ranskalaisella myyntijohtajalla, jonka avulla yritys saanut maailman suurimmat meijerikonsernit asiakkaikseen.

”Suomessa meillä on noin 20 meijeriä, Ranskassa toimistomme läheisyydestä löytyy toistasataa meijeriasiakasta. Tämä kertonee kaiken markkinoiden koon erosta”, Pahlman toteaa.

Pahlman korostaa myös kansainvälisen tiimin merkitystä. Yrityksen 16 työntekijästä seitsemällä on ulkomaalainen tausta. Yrityksen projektit edellyttävät aina paikallista projektipäällikköä, joka puhuu paikallista kieltä.

Lisätietoja

Tuomas Pahlman
TTS-Ciptec
puh. 010 6666 007
tuomas.pahlman(at)tts-ciptec.com
www.tts-ciptec.com

Teksti: Teonsana