Palkittu Pramia kehittää alkoholijuomia vientiin

Pohjanmaalainen Pramia on alkoholialalla tunnettu vastuullisista toimintatavoistaan. Erityisesti pieni hiilijalanjälki ja muovipullo-osaaminen erottavat yrityksen muista alan toimijoista. Edelläkävijyys ympäristöasioissa on vauhdittanut myös yrityksen kansainvälistymistä.

Pramia nousi Euroopan alkoholialan tietoisuuteen toden teolla keväällä 2012, kun yritys pokkasi juoma-alan arvostetuimman kestävän kehityksen palkinnon Lontoossa.

1990 perustettu Pramia on pitkään panostanut sekä tuotantonsa että pakkausten ympäristöystävällisyyteen. Yritys on esimerkiksi valmistanut omat kevyet muovipullonsa jo seitsemän vuoden ajan. Viime vuosina yritys on suunnannut katseensa kansainvälisille alkoholimarkkinoille.

Haastava vientituote

Alkoholijuomat ovat Mäkisen mukaan poikkeuksellisen haastava vientituote. "Alkoholin myyntiä ja markkinointia sääntelevät lait ja säädökset vaihtelevat maittain ja jopa osavaltioittain suuresti. Lainsäädännön ja verotuksen lisäksi on tunnettava muun muassa jakelukäytännöt ja -toimijat sekä pakkausten panttijärjestelmät. Siksi pääsy uusille markkinoille vaatii tällä alalla erityisiä panostuksia", kertoo yrittäjä Marko Mäkinen.

Pramia on saanut Tekesiltä apua kansainvälistymiseen kahdessa vaiheessa. Vuonna 2009 keskityttiin juomien tuotteistamiseen vientiä silmällä pitäen sekä tutustuttiin Pohjoismaiden ja Saksan markkinoihin. Tuotteille kehitettiin kansainvälinen ilme ja vientiin sopiva uusi pullomalli.

Tähtäimessä Intia

"Meillä on nyt tytäryhtiöt Ruotsissa ja Norjassa ja vienti on käynnistymässä", Mäkinen kertoo. "Sen sijaan etukäteen hyväksi markkina-alueeksi ajattelemamme Saksa ei ole osoittautunut kovin lupaavaksi."

Parhaillaan käynnissä olevassa hankkeessa tutustutaan alkoholijuomien vientimahdollisuuksiin eksoottiseen Intiaan. "Juoma-alalla tutustuminen markkinoihin paikan päällä on ehdoton edellytys onnistumiselle. Kymmenen päivää kestäneellä Intian-matkallamme tutustuimme valikoimiin, kuulimme ammattilaisten näkemyksiä tuontijuomien mahdollisuuksista sekä luonnollisesti keräsimme kontakteja", vientipäällikkö Minja Kivinen mainitsee. "Ilman Tekesin rahoitusta matka ja markkinaan perehtyminen ei olisi ollut mahdollista."

Vastuullinen viinatehdas

Pramia haluaa olla vastuullinen viinatehdas. Se tarkoittaa niin panostusta ympäristöasioihin kuin sosiaaliseen ja taloudelliseen vastuuseen. Avainasemassa on vastuullisten kumppaneiden valinta. "Myymme tuotteitamme ainoastaan luotettavissa, kaikki säädökset täyttävissä kanavissa."

Jalasjärven tehtaan alueella on vuoden verran jauhanut energiaa oma tuulivoimala. "Tuulienergian tuotannon ansiosta olemme yhtiönä hiilineutraali, jopa hiilinegatiivinen. Hankimme tuulivoimalan käytettynä Saksasta. Se oli mittava ympäristöinvestointi, jonka toteutimme ilman julkista tukea", Mäkinen painottaa.

Monipuolinen ja turvallinen muovi

Pramian merkittävin ympäristöteko on kuitenkin muovipullo. "Pakkaamme tuotteemme itse aihioista puhaltamiimme pulloihin. Muovipullo on kevyt ja korkkia myöten kierrätettävä. Pullomme on kestävää ja turvallista PET-muovia", Mäkinen kertoo.

Oma valmistus ja pakkausmenetelmien kehittäminen ovat vähentäneet merkittävästi kuljetustarvetta. Muovipullon kuljetuksen hiilijalanjälki on 70 prosenttia pienempi kuin lasipullon. Muovipullo on etu myös viennissä: "Muovin käyttö avaa rajattomat värivaihtoehdot pulloille. Oma design on viennissä tärkeää, ja olemmekin kehittäneet esimerkiksi luomutuotteillemme oman valkoisen pullon", Kivinen kertoo.

Pramia on kansainvälisestikin edelläkävijä muovipullon käytössä. Muovipullossa juoman laatu säilyy hyvänä. Heikkolaatuisten muovien käyttö elintarvikepakkauksissa on vaikuttanut kuluttajien asenteisiin joissain maissa, mutta asenteet ovat vähitellen muuttumassa.

Pramia seuraa pakkausmateriaalien kehitystä aktiivisesti. "Tulevaisuudessa pulloja voidaan varmasti valmistaa biohajoavasta muovista", Kivinen visioi.

Kansainvälinen tunnustus

Juoma-alan arvostetuimman kestävän kehityksen palkinnon – The Drinks Business Green Awardsin – saaminen maaliskuussa 2012 oli yritykselle tunnustus pitkään jatkuneesta työstä ja samalla kimmoke kohti laajempaa kansainvälistä tunnettuutta.

Pramian kanssa vihreän yrityksen tittelistä kisailivat Lontoossa juoma-alan maailmanmerkit. Pramia voitti kovassa kisassa kaksi katergoriaa: maailman parhaan vihreän yrityksen tittelin ja parhaan luomulanseerauksen Gaia-luomuvodkalla.

Luotettava luomu

Vaikka Pramia panostaa vastuullisuuteen laajalla rintamalla, luomumerkintä on se, joka herättää kuluttajien kiinnostuksen ja luottamuksen. Väkevissä alkoholijuomissa on toistaiseksi vähän luomuvaihtoehtoja. Siksi Pramia on kehittänyt erityisesti vientiin seitsemän luomujuomaa. "Esimerkiksi Yhdysvaltain markkinoilla tavoittelemme tiedostavia kuluttajia, joille luomu on ehdoton myyntivaltti. Luomu on vientimme kärkituote, mutta tarjolla on tietenkin koko tuotepalettimme."

Kansainvälistymisen pyörteissä Pramia ei ole unohtanut kotimaan markkinoita. Yritys tuo tänä keväänä Suomen markkinoille viisi uutta tuotetta. Sekä väkevät että miedot yrityksen valmistamat juomat ovat myynnissä vain Alkossa. "Alko jakaa tietoa alkoholin vastuullisesta kuluttamisesta ja valvoo ammattimaisesti, ettei alkoholijuomia myydä alaikäisille. Tämä on meille tärkeää vastuullisuutta", Mäkinen kuvaa.

Lisätietoja

Yrittäjä
Marko Mäkinen
puh. 0400 187 826
marko.makinen(at)pramia.fi

Vientipäällikkö
Minja Kivinen
puh. 040 594 7770
minja.kivinen(at)pramia.fi

Teksti: Jaana Beversdorf