Kuljettajan turvallisuus paranee sopivalla määrällä oikeaa tilannetietoa

Ajoneuvoissa on yhä enemmän kuljettajaa tukevia ohjelmistopohjaisia järjestelmiä. Suuri informaation määrä saattaa kuitenkin viedä huomion pois itse ajosuorituksesta. Ubicom-ohjelman DESERVE-projekti keskittyy älykkäiden ajoneuvojen ohjelmistoratkaisujen kehittämiseen. Yhtenä esimerkkinä on kuljettajan toiminnan tarkkailu. Mukana ovat ajoneuvovalmistajat Volvo, Fiat ja Daimler sekä alan alihankkijoita, kuten Continental, Bosch, Intempora ja dSpace.

Turvallisuustietoista kehitystyötä

Erilaiset kuljettajan tukijärjestelmät ajoneuvoissa yleistyvät jatkuvasti. Auton ympäristöä havainnoivat anturit ja päätöksentekoa tukevat telematiikkajärjestelmät kuuluvat jo uusien autojen vakiovarusteisiin.

Kuljettajan turvallisuuden parantamiseen suunniteltu teknologia on usein kallista, sillä järjestelmien testaaminen ja kehittäminen vievät aikaa. DESERVE-projekti tähtää järjestelmien tiedonkäsittelykapasiteetin nostoon. Jatkossa yhä monimutkaisemmat ajon aikaiset analyysit voidaan tehdä entistä vähemmällä laitteistolla ja esittää kuljettajalle yksinkertaisessa muodossa.

Erityisen paljon huomiota kiinnitetään järjestelmien luotettavaan ja reaaliaikaiseen toimintaan. Kuljettajaa tukevien ohjelmistojen moniajamiseen liittyy olennaisesti sulautettujen ratkaisujen tehokkuus- ja tiedonkäsittelykapasiteetti. Projekti tarjoaa yhteisen sovellusalustan ajoneuvovalmistajille ja heidän alihankkijoilleen. Kehitettäviä järjestelmiä ovat pimeällä ajamisen tuki, törmäyksen esto, kaistalla pysymisen tuki, parkkeerausautomatiikka ja automaattinen nopeudensäätö. Ominaisuuksia testataan kolmessa henkilöautossa, rekassa ja moottoripyörässä.

Suomessa keskitytään moottoripyöräturvallisuuteen

Suomalaiset hankeosapuolet tutkivat ja tuotteistavat moottoripyöräilijän ajonhallintajärjestelmää. Moottoripyöräilijälle suunnattava ohjelmisto neuvoo mm. taloudellisen ajotavan noudattamisessa ja varoittaa kuljettajaa riskikäyttäytymisestä.

 

DESERVE -hankkeeseen osallistui 26 organisaatiota yhdeksästä maasta. Konsortiossa mukana oli Italia, Ranska, Espanja, Saksa, Itävalta, Ruotsi, Hollanti ja Englanti. Projektissa mukana mm. Saksasta Daimler ja Ruotisista Volvo. Suomalaisia projektiyhteistyökumppaneita olivat TTS, Ramboll ja VTT. Lisätietoa http://www.deserve-project.eu/ ja Matti Kutila, Teknologian tutkimuskeskus VTT.

Projekti on rahoitettu eurooppalaisesta sulautettuja tietotekniikkajärjestelmiä kehittävästä ARTEMIS-ohjelmasta. Suomen ARTEMIS-projektit rahoitetaan Tekesin Ubicom-ohjelmasta.

Lue lisää: http://www.deserve-project.eu/