Maailmanvalloittajien polulla

Horisontti 2020 -ohjelmasta rahoitusta, verkostoja ja uusia markkinoita

Tiesitkö, että voit hakea rahoitusta myös Euroopasta? Näin teki espoolainen mediateknologiayritys Supponor. EU:n Horisontti 2020 -ohjelma tarjoaa rahoitusta tutkimus- ja innovaatiotoimintaan lähes 80 miljardia euroa.  Kun mielesi halajaa uusia verkostoja ja markkinoita, käännä katseesi Horisonttiin.

Italian ja Espanjan jalkapalloliigoissa vilkkuvat kentänlaitamainokset vaihdetaan virtuaalisesti tv-lähetyksen aikana. Harvempi kuitenkin tietää, että taustalla on espoolaisen Supponorin kehittämä teknologia. Yhtiö oli voitokas tänä keväänä myös EU:n Horisontti 2020 -rahoitushaussa.

Espoon Otaniemessä Supponor on kehittänyt jo yli kymmenen vuoden ajan infrapunasäteisiin perustuvaa kamerateknologiaa, jolla urheilutapahtumien mainoksia voidaan vaihtaa haluttua tahtia ja valitun kohderyhmän mukaisesti suorassa tv-lähetyksessä.

Yksi tärkeistä asiakkaista on Espanjan jalkapalloliiga LaLiga. Vastaava järjestelmä on käytössä myös Italian jalkapalloliigassa.

Supponorin vahvuutena ovat mullistavan teknologian lisäksi selkeät hyödyt sekä ostajalle että myyjälle. Mainostaja voi virtuaalitekniikan avulla kohdistaa mainontaa suoraan eri maiden tv-katsojille.

"Jalkapallon ohella sopivia kohteita ovat esimerkiksi jääkiekko, uinti ja formula-kisat. Itse asiassa kaikki isommat lajit, joissa kentän tai radan vieressä on mainostauluja", listailee teknologiajohtaja Vesa Suontama.

Espoolais-lontoolainen Supponor työllistää tällä hetkellä noin 40 ohjelmistoalan ja urheilumarkkinoinnin ammattilaista.

"Väkimäärä jakaantuu aika tarkasti puoliksi kahden kaupungin kesken. Teknologia ja tuotekehitys on täällä Espoossa, myynti ja markkinointi Lontoossa, joka on myös urheilumarkkinoinnin selkeä keskus Euroopassa", Suontama toteaa.

Horisontti-rahoitus tärkeää tulevaisuuden liiketoiminnalle

Keväällä 2015 yhtiö sai myönteisen päätöksen Horisontti-hakemukseensa. "Horisontti-rahoituspäätös tuli meille todella tärkeällä hetkellä. Se turvaa seuraavan sukupolven infrapunakameroiden ja optiikan tuotekehityksen, jotka ovat tulevan kasvumme avaintekijät. Tavoitteena on saada tämä UHDTV-formaatin mukainen teknologia markkinoille 2-3 vuoden kuluessa", Suontama kertoo.

Supponor on saanut kasvutaipaleellaan jo 40 miljoonaa euroa ulkopuolista rahoitusta. Suurimpina sijoittajina ovat olleet mm. Conor Venture Partners, Etera ja Northzone Ventures.

Voit jatkaa peliä vasta kun olet lukenut tämän

 

 

Osallistu keskusteluun ja seuraa meitä  

Keskustele ja vinkkaa aiheesta Twitterissä kesän aikana tunnuksella #maailmanvalloittajat2015

Juttu on osa kesäistä Maailmanvalloittajakampanjaamme, joka penkoo Tekesin parhaat rahoituspalvelut ja yritysten erilaiset polut kohti kansainvälistä menestystä.

Me rahoitamme rohkeita

Ota meihin yhteyttä!