Yrityshautomoita Yhdyvalloissa

Beatroot Matterissa

Ideasta myyntikuntoon – Beatroot valitsi Matterin, ja toisinpäin

Beatroot on kasvuyritys, jonka analytiikkatyökalu poistaa toimitusten epätietoisuuden siitä, onko juttu löytänyt yleisön ja mikä vaikutus jutun some-jakamisella on ollut.

Mikko Koskisen ja Ville Sunqvistin perustama Beatroot syntyi sillä hetkellä kun sen bisnesidea hyväksyttiin Matter Ventures -nimiseen sanfranciscolaiseen kiihdyttämöön.

Matter Ventures on yhdysvaltalaisille, skaalautuville ja voitontekoon pyrkiville aikaisen vaiheen kasvuyrityksille räätälöity nuori kiihdyttämö, jonka tarkoitus on tukea startupeja, jotka toiminnallaan tekevät mediakentästä nykyistä paremman. Se investoi 50 000 dollaria sovittua osuutta vastaan yrityksiin, jotka ottaa mukaan viisi kuukautta kestävään kiihdytysohjelmaansa.

Matterin kiihdytysohjelma on rakennettu Stanfordissa syntyneet Design Thinking -ajattelun pohjalle. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kiihdytysohjelman aikana tuotetta kehitetään neljään sprinttivaiheen avulla. Jokaisen sprinttivaiheen jälkeen startup ja tuote ovat yhtä askelta ylemmällä tasolla. Monien muiden kiihdyttämöiden lailla, ohjelma perustuu nopeaan prototypointiin ja käyttäjäkeskeiseen kehittämiseen.

”Ohjelma auttaa osallistamaan tuotteen potentiaaliset käyttäjät. Mekin istuimme kehitysvaiheessa pitkiä aikoja eräässä toimituksessa keräämässä tietoa, miten Beatroot voisi palveluna olla toimittajille entistä parempi. Bootstrappasimme laajentumisvaiheeseen asti”, Koskinen kertoo.

Matterin ohjelma tunnetaan hyvästä rakenteestaan, joka systemaattisesti pakottaa kehittämään tuotetta eteenpäin.  Aina tiistai-iltaisin autotalliin rakennetussa Matterissa pidetään Speaker night,  jossa sijoittajat, yrittäjät ja mediapartnerit jakavat hiljaista ja äänekästä tietoaan matterlaisille ja vastaavat heidän kysymyksiinsä. Viikottaisessa Share outissa matterlaiset taas jakavat toisillaan sen, miten ovat viikon aikana vieneet omaa ajatteluaan ja tuotettaan eteenpäin.

Mitä muuta kasvuyritys sitten saa osallistumisesta Matterin intensiiviseen ohjelmaan? Se saa muun muassa hyviä kontakteja mahdollisiin asiakkaisiin ja sijoittajiin, teknistä tukea, ohjelman ajaksi resurssit kuten toimitilan, ammattilaisten apua pitchaukseen ja sen rakentamiseen, yleistä tietoa Yhdysvaltain markkinoista sekä itä- että länsirannikolla, verkoston saman alan startupeihin, tasokkaan ja oikean yleisön demopäivään.

Beatrootille tärkeimmäksi näistä Koskinen nimeää suhteet sijoittajiin ja potentiaalisiin asiakkaisiin. Media-ala ei ole helppo investointikohde, sillä erityisesti printtimedia on läpikäymässä isoa murrosta. Lukijamäärät laskevat, mutta samanaikaisesti alati monimutkaistuvassa maailmassa laatujournalismille on suurempi tarve kuin aikoihin. Tilanne jakaa sijoittajat kahtia. Toiset uskovat, että media-alan kriisin ratkaisevat kasvuyritykset tuottavat lähitulevaisuudessa investoijilleen muhkeat voitot. Toiset taas uskovat, että lehtijournalismi on laskevan auringon toimiala, eikä siihen kannata enää investoida penniäkään.

”Ohjelman aikana jo huomasi, miten erilaista asennoituminen media-alan kasvuyrityksiin voi olla. Mielenkiintoinen oli myös ero itä- ja länsirannikon välillä. Itärannikolla, johon media-alan on keskittynyt, vastaanotto oli avoimempi kuin länsirannikolla”.

Nyt kesäkuun alussa, siitä on vain muutama kuukausi kun Koskinen ja Sundqvist palasivat takaisin Suomeen. Vasta reilu puoli vuotta sitten perustettu Beatroot on saanut tuotteensa myyntikuntoon ja ensimmäisiä maksavia asiakkaitakin jo on. Loppuvuosi on tarkoitus käyttää uusiasiakashankintaa.

”Tavoite on tehdä rahaa pian pikemmin kuin saada sitä sijoittajilta. Kannattavaan liiketoimintaa hyvässä mielessä potkii myös Matterin investorit, jotka pistävät tekemiselle takarajoja ja neuvovat mihin suuntaan seuraavaksi”.

Matter Venturen takana on mediatahot KQED,  Knight Foundation sekä liuta limited partnersseja.