Vallattiinko USA:n filmimarkkinat?

27.1.2016
Team Finland yhteistyössä toteutettu Getting it made for the US Market -kansainvälistymisohjelma vei 15 suomalaista elokuva- ja tv-alan kärkiyritystä USA:n markkinoille American Film Market -tapahtumaan. Projektin vetäjänä oli Suomen Elokuvasäätiö. Muut kumppanit Tekesin lisäksi olivat Favex ry, Finpro ja Suomen Pääkonsulaatti Los Angelesissa.

Tapahtumia ja tunnelmia

Ohjelma alkoi Helsingissä syyskuussa Finnish Film Affairin yhteydessä järjestetyssä US Market -päivässä. Yrityksille järjestettiin Santa Monicassa 1.11. – 5.11. aamupäivisin pyöreän pöydän keskustelut amerikkalaisten asiantuntijoiden johdolla aiheista pitching, financing, casting ja packaging.

Iltapäivisin ohjelmassa oli yrityskohtaista mentorointia Favex ry:n organisoimilla asiantuntijatapaamisilla. Illat täyttyivät tapahtumista, joita järjestivät Suomen pääkonsulaatti Los Angelesissa, European Film Promotion ja Canadian Cocktail Mixer.  Favexin ilta kokosi 200 alan ihmistä teemalla "From Lapland to La la land". Suomalainen Yhdysvaltoihin laajentanut muotoilutoimisto Idean järjesti verkostoitumisillan Silicon Beach startups meets the Movie Finns - Nordic Happy Hour. Tämän hengästyttävän viisipäiväisen session asiakaspalaute oli paikan päällä kuultuna erittäin positiivista. Hollywoodin ytimessä on ensisijaisen tärkeää, että yritykset saavat oikeita kontakteja ja mahdollisuuden hyödyntää näitä kontakteja.  Ensimmäisiä tuloksia voitaneen mitata vuoden kuluttua.

Markkinoista

USA on kaukomarkkinoista kulttuurillisesti "helpoin", mutta kilpailtu ja vaikea markkina, jossa tuotantoyhtiöt usein sanelevat toimintatavat. Kaikilla ohjelmaan valituilla yrityksillä oli eri vaiheissa olevat konseptit USA:n markkinoille ja kansainvälistymisohjelman avulla ne lähtevät nyt isommilla panoksilla eteenpäin.

Alan tuottavimmat markkinat ovat Pohjois- ja Etelä-Amerikassa sekä Aasiassa. Esimerkiksi Kiinan markkinoiden koko ohittaa nykyisin suurimman markkinan Yhdysvallat vajaassa parissa vuodessa! Kiinassa 25% elokuvista voi olla ulkomaisia. Omiin tuotantoihin lasketaan mukaan yhteistuotannot, joille on asetettu tarkat rajoitukset. Käytännössä elokuvissa päähenkilöistä, kuvauspaikoista ja -päivistä noin puolen tulee olla kiinalaisia.  Tämä tulee vaikuttamaan merkittävästi jatkossa myös elokuvien sisältöihin.

Suomessa on kansainvälisesti ajatellen erinomaista sisältöosaamista käsikirjoittamisesta ja näyttelijän työstä aina jälkituotantoon asti. Omat kotimarkkinamme ovat sen verran pienet, että kaupallinen potentiaali löytyy ulkomailta. Tanskalaisten ja ruotsalaisten sekä kirjallisuus että tv- ja elokuva-alat ovat synnyttäneet maailmalle Nordic Noir käsitteen. Suomi mielletään tämä saman skandinaavisen käsitteen sisälle. Santa Monicassa tuli monissa keskusteluissa esille se, että Suomesta todella odotetaan omaperäisiä avauksia.

Osaamisen kasvun edellytys on kannustinjärjestelmä

AFM seminaarien viime vuoden puhutuin aihe olivat Kiinan markkinat ja suomalainen Iron Sky. Tämän vuoden kaksi eniten esille noussutta teemaa olivat edelleen Kiina sekä tuotantokannustimet. Suomi on viimeisiä Euroopan maita, joissa tätä kannustinta ei ole. Kannustin eli insentiivi perustuu usein kuvauspaikkakunnalla tehdyistä ostoista palautettuun prosenttiin. Elokuvien juonet seuraavat kannustimia. Ei ole sattumaa, että Woody Allenin tuotannot ovat sijoittuneet viime vuosina Lontooseen, Pariisiin ja Roomaan. Baijeri markkinoi Jalmari Helanderin Big Game elokuvan kuvauspaikkoja. Av-alan ja palveluja tuottavien yritysten  liikevaihdon ja osaamisen kasvun lisäksi nämä kannustinjärjestelmän luoneet alueet saavat huomattavia matkailutuloja.

On turha kuvitella, että Suomeen syntyisi viihdeteollisuuteen liittyvää ekosysteemiä ilman kannustinjärjestelmää. Nykyinenkin osaaminen myös teknologian osalta on vaarassa karata muualle, sillä esimerkiksi erikoistehoste- ja jälkituotanto-osaaminen, josta meiltä löytyy huippuammattilaisia, liikkuu kannustinten mukana. Poliittinen tahtotila ja toteuttaja täytyy löytyä.

Elokuva- ja tv-alojen yritykset keskittyvät olennaiseen: kiinnostavien sisältöjen kansainväliseen kaupallistamiseen. Meidän julkisten organisaatioiden tehtävä on muokata yritysten toimintaympäristö sellaiseksi, että ne pärjäävät kiristyvässä kilpailussa. Oli kyseessä sitten terveysteknologian, metsäteollisuuden tai audiovisuaalisen alan liiketoiminta.

Tuotantokannustimien vaikutuksista EK:n blogissa

Merja Salonen, asiantuntija, Tekes
Lasse Paananen Ideone Oy
Kuva: Merja Salonen/Maria Mahar

Yhdysvaltojen markkinoille tähtäävät tuotantoyritykset ovat:

Bufo
Don Films
Fisher King Productions
Fountain Factory Family
Helsinki-filmi
Helsinki Syndrome
Koivulan Filmi ja Video
Making Movies
Matila Röhr Productions
Mogulmedia
Mouka Filmi
Roger! Pictures
Solar Films
Tuffi Films
Yellow Film & TV

Eero Lukin